Gå til innhold

Når ungene forlater redet


Gjest

Anbefalte innlegg

Synes det er en fin allegori ifm at ungene flytter hjemmefra. Må si jeg synes at det er litt trist og tomt her uten dem. Har vært gjennom dette før, men den ene flyttet hjem igjen for en periode sånn at jeg i alle fall hadde noen her. Nå er hun borte igjen, og jeg kjenner på litt sorg over det. 😢 Er vel normalt. Ungene er uansett ikke lengre borte enn en telefon eller melding. Heldigvis er det heller ikke så lang geografisk avstand mellom oss, så dette kommer til å gå bra -igjen/på nytt.

Følte bare for å dele, og håper vel på litt "trøst" fra de som har vært gjennom det samme, selv om jeg jo trøstet meg selv ganske så godt her! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stikkelsbær

En venner jeg til alt, og nå syns jeg det er godt å være alene uten de store ungene. Veldig hyggelig med besøk av dem, men hvis de blir i dagevis kjenner jeg at det er greit at de drar igjen. De blir visst barn så fort de kommer inn døra :). Går rett fra bordet uten å rydde opp etter seg, slenger seg rett på sofaen og venter på kaffe. Sover gjerne en liten stubb mens mamma ordner til. Akkurat det siste syns jeg er hyggelig også, for tenker at de sovner av den gode og trygge stemningen.

I disse koronatider, syns jeg det er vanskelig at vi ikke er i samme kohort lenger, og ikke kan møtes som vi pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Anbru skrev (20 minutter siden):

Synes det er en fin allegori ifm at ungene flytter hjemmefra. Må si jeg synes at det er litt trist og tomt her uten dem. Har vært gjennom dette før, men den ene flyttet hjem igjen for en periode sånn at jeg i alle fall hadde noen her. Nå er hun borte igjen, og jeg kjenner på litt sorg over det. 😢 Er vel normalt. Ungene er uansett ikke lengre borte enn en telefon eller melding. Heldigvis er det heller ikke så lang geografisk avstand mellom oss, så dette kommer til å gå bra -igjen/på nytt.

Følte bare for å dele, og håper vel på litt "trøst" fra de som har vært gjennom det samme, selv om jeg jo trøstet meg selv ganske så godt her! 😆

Så lenge de trives og det går bra med dem, så er det litt deilig også. 

Jeg spurte yngstejenta som dro i millitæret i januar om hun lengter hjem ? Nei, jeg gjør ikke det, svarte hun 😁

Da er det som det skal være. Ingen ting er bedre enn at de ikke har hjemlengsel. Da trives de og det er en stor trøst :)

Men det blir koselig å få alle hjem på påskeferie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes det var vemodig og trist, samtidig stort og spennende da eldstemann flyttet hjemmefra høsten 2018. Han kom hjem i bråhast i mars ifjor, og da var det litt rart å ha ham hjemme igjen - han hører liksom ikke helt til her på samme måte som før. I jula var det litt på samme måte, at han bare var på besøk.

Nummer to flyttet i høst. Da var jeg mer forberedt, og reagerte ikke sånn følelsesmessig sterke som første gang. Nå er det fint å ha henne hjemme i ferier, men også fint når hun drar igjen. Hun kommer trolig til å bo hjemme hele sommeren, så da blir det ny tilpasning.

Vi har yngstemann hjemme fremdeles, og jeg merker at vi tre som bor her nå, har et annerledes samspill enn vi hadde da vi var 4 eller 5. Det er MYE roligere, veldig mye mindre lyd og lavere tempo, og vi surrer rundt med vårt eget, og har færre kollisjonspunkter 😄 Egentlig ganske deilig å ha kun én ungdom hjemme. Hun gleder seg imidlertid veldig til hun om to år skal flytte. Vi voksne gjør nok det etterhvert, men jeg tror jo at det blir rart å bare være oss. Hele store huset til bare oss to.... Jaja, jeg tenker ikke så mye på det nå, og siden de to eldste har mye kontakt med oss på telefon og meldinger, så føler jeg at vi er en ganske sammensveiset familie, selv om vi nå er splittet opp i oss tre her i sør, ei i nordvest, og en i øst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og innspill, alle samnen! 😊 Det hjelper meg mye å se hvordan dere tenker og hva dere har erfart ifm dette. 

Jeg vil ha mindre fokus framover på hvordan JEG opplever dette, og i stedet fokusere mer på å glede meg over at de er blitt så store at de klarer seg godt på egenhånd. Og det gjør jeg jo også! 😊Jeg gleder meg virkelig på deres vegne på veien mot selvstendighet og over at de trives og har det bra! Jeg gleder meg med dem over mestring og over deres egen glede for livet. Og de vet at de alltid kan komme hjem igjen hvis behov, og de vet også at jeg og pappaen vil stille opp så godt vi kan uansett hva det måtte være. Alt i alt er jeg en meget stolt mamma! 😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nå så bor jeg langt vekk fra barn og barnebarn og det er vanskelig.  Det er flere år siden de flyttet for seg selv, men jeg hadde dem i samme by.  Nå bor ingen av oss samme sted.

Det er en sorgprosess når de flytter hjemmefra, men sorgen hadde vært større hvis de aldri hadde kunnet flytte og klare seg selv.

Anonymkode: 6dd9d...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Det er en sorgprosess når de flytter hjemmefra, men sorgen hadde vært større hvis de aldri hadde kunnet flytte og klare seg selv.

Anonymkode: 6dd9d...746

Det er sant ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (På 1.3.2021 den 15.23):

Jeg gleder meg med dem over mestring og over deres egen glede for livet. Og de vet at de alltid kan komme hjem igjen hvis behov, og de vet også at jeg og pappaen vil stille opp så godt vi kan uansett hva det måtte være. Alt i alt er jeg en meget stolt mamma! 😊❤️

Og husk, du vil alltid være en mor for dine barn, uansett om de bor hjemme eller for seg selv, og uansett om de er 20 eller 50 år. Å være forelder er en oppgave som aldri tar slutt. Gratulerer som har lykkes med å hjelpe et barn og ungdom inn i voksenlivet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...