Gå til innhold

Spiller syk for å få omsorg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Interessant artikkel. Hvorfor forgifter noen seg selv og skader seg på andre måter med vilje? 

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-helse-sykdommer/spiller-syk-for-a-fa-omsorg/475896

Anonymkode: 7ca8c...fab

Ja, jeg synes det er en ille sykdom. På videregående gikk jeg i klasse med en som hadde en mor jeg mistenker led av munchausen - men også mulig det var en svært alvorlig grad av helseangst, men det fikk svært store konsekvenser for denne eleven og hva h*n fikk lov til å gjøre og ikke. Jeg ønsker ikke å gå så grundig inn på det. Men det merkelige var at da moren opplevde å bli bestemor, ble hun plutselig frisk fra all astma og allergi hun var særs alvorlig plaget med i barnas oppvekst.

Men i artikkelen du henviser til, er det jo en tydelig sammenheng mellom et behov for å bli sett og få omsorg og mangelen på dette i oppveksten da denne ser ofte ut til å være preget av omsorgssvikt, overgrep, emosjonelt fravær, at en blir overlatt til seg selv m.m. Jeg tenker at om en ønsker å få dekket et lenge udekket behov, blir det en svært effektiv måte å gjøre det på, men det de ikke selv ser, er at det er forskjell på helsevesenets omsorg som er pliktig og betalt for å gjøre det de gjør og en omsorg fra en nærtstående person som er der for en selv rett og slett for å gi støtte og omsorg av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...