Gå til innhold

Usikker på om bipolar diagnosen stemmer, burde jeg gjøre noe med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har tenkt en stund på dette og skulle gjerne hatt noen andres synspunkt på problemstillingen. 

Jeg har per i dag diagnosen bipolar lidelse som jeg fikk etter en grundig utredning (som tok 8 måneder). Før dette hadde jeg en schizofreni diagnose, nærmere bestemt F20.6 Enkel schizofreni. Det som gjør meg usikker på diagnosen er at jeg bare har hatt en oppstemt periode, hypomani, og da var jeg innlagt og behandleren min der på posten mente at det ikke var hypomani men heller "en naturlig reaksjon". Det er denne episoden utredende behandler har brukt som begrunnelse på bipolar diagnosen. En annen ting er at jeg var innlagt ett annet sted i en periode og der mente behandlerne at de ikke kjente meg igjen i bipolar diagnosen. De hadde dog ingen formening om hvilken diagnose det heller kunne være, mens de har skrevet en del i journalen som kan relateres til personlighetsforstyrrelse.

Så er det det store spørsmålet da: Burde jeg gjøre noe med dette? Eller kan en stole på at utredningen var grundig nok?

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Hva er problemet i dag?

Det største problemet mitt er at jeg ikke har kontakt med følelsene mine. Elers så har jeg veldig dårlig selvfølelse og selvtillit og at jeg føler jeg mangler identitet (at jeg ikke vet hvem jeg er). Jeg er også til tider veldig selvdestruktiv, både i handling og måten jeg tenker på. Jeg distanserer meg fra meg selv og jeg er selvutslettende.

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det største problemet mitt er at jeg ikke har kontakt med følelsene mine. Elers så har jeg veldig dårlig selvfølelse og selvtillit og at jeg føler jeg mangler identitet (at jeg ikke vet hvem jeg er). Jeg er også til tider veldig selvdestruktiv, både i handling og måten jeg tenker på. Jeg distanserer meg fra meg selv og jeg er selvutslettende.

Anonymkode: b15d1...4a2

Er du blitt utredet mtp personlighetsforstyrrelse da? 

Anonymkode: b9df7...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du blitt utredet mtp personlighetsforstyrrelse da? 

Anonymkode: b9df7...f74

Ja, scoret på både borderline og engstelig unnvikende, men fikk ikke noen diagnose.  

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det største problemet mitt er at jeg ikke har kontakt med følelsene mine. Elers så har jeg veldig dårlig selvfølelse og selvtillit og at jeg føler jeg mangler identitet (at jeg ikke vet hvem jeg er). Jeg er også til tider veldig selvdestruktiv, både i handling og måten jeg tenker på. Jeg distanserer meg fra meg selv og jeg er selvutslettende.

Anonymkode: b15d1...4a2

Glemte å nevne depresjoner og suicidale tanker.

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se noe i det du skriver som gjør det relevant å finne ut om diagnosen den gang var riktig eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke se noe i det du skriver som gjør det relevant å finne ut om diagnosen den gang var riktig eller ei.

Hvorfor tenker du det? Er det ikke viktig med tanke på hvilken behandling man får nå? Om man f.eks tenker at jeg har en personlighetsforstyrrelse i stedet for bipolar.

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tenker du det? Er det ikke viktig med tanke på hvilken behandling man får nå? Om man f.eks tenker at jeg har en personlighetsforstyrrelse i stedet for bipolar.

Anonymkode: b15d1...4a2

Hvis du medisineres for bipolar (som du ikke har nevnt), er det selvsagt relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Hvis du medisineres for bipolar (som du ikke har nevnt), er det selvsagt relevant.

Jeg medisineres for bipolar, ja. Tenkte ikke på å nevne det.

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener du absolutt bør gjøre noe med det. Feil diagnose og feil medisinering kan være alvorlig og ha mye å si for livet ditt. Kanskje feil medisin påvirker negativ tankegang feks. Jeg hadde selv feil diagnose i 8 år og lurte alltid på om den var rett. Hver gang jeg spurte om ny utredning fikk jeg som svar at jeg hadde sikker diagnose. Men når jeg ble utredet grundigere til slutt, viste det seg at det var helt feil diagnose, Så KREV å få ny utredning. 

Lykke til!

Anonymkode: 66fe9...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg medisineres for bipolar, ja. Tenkte ikke på å nevne det.

Anonymkode: b15d1...4a2

Da må du få den spesialisten du nå har kontakt med til å vurdere diagnosen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg mener du absolutt bør gjøre noe med det. Feil diagnose og feil medisinering kan være alvorlig og ha mye å si for livet ditt. Kanskje feil medisin påvirker negativ tankegang feks. Jeg hadde selv feil diagnose i 8 år og lurte alltid på om den var rett. Hver gang jeg spurte om ny utredning fikk jeg som svar at jeg hadde sikker diagnose. Men når jeg ble utredet grundigere til slutt, viste det seg at det var helt feil diagnose, Så KREV å få ny utredning. 

Lykke til!

Anonymkode: 66fe9...cf7

 

kupton skrev (14 timer siden):

Da må du få den spesialisten du nå har kontakt med til å vurdere diagnosen på nytt.

Da skal jeg be om ny utredning, takk for svar.

Anonymkode: b15d1...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...