Gå til innhold

Psykotisk pasient Kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva gjøres med en pasient med åpenbare vrangforestillinger, men som ikke plages nevneverdig av det selv? Og heller ikke omgivelsene. Ville du ha anbefalt eller befalt medisiner. (Frivillig vs tvang). Og ville du ha respektert et nei takk og fortsette å insistere? 

Anonymkode: 8e830...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke Kupton men tenkte bare å nevne et eksempel fra egen familie.

Faren min har åpenbare vrangforestillinger. Helsevesenet gjør ingen forsøk på å behandle dem så lenge det er fredelig. Eksempelvis: Han kan tro at «de» kommer og tar huset hans. Det blir nesten opp til han selv og hvor mye han lider av dette som avgjør. Når han henter en kniv eller brekkjern og skal «ta dem» stiller saken seg annerledes. Det skjer heldigvis sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke Kupton men tenkte bare å nevne et eksempel fra egen familie.

Faren min har åpenbare vrangforestillinger. Helsevesenet gjør ingen forsøk på å behandle dem så lenge det er fredelig. Eksempelvis: Han kan tro at «de» kommer og tar huset hans. Det blir nesten opp til han selv og hvor mye han lider av dette som avgjør. Når han henter en kniv eller brekkjern og skal «ta dem» stiller saken seg annerledes. Det skjer heldigvis sjeldent. 

...og i dag var det mer sistnevnte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pasienten selv er fornøyd, pårørende er fornøyd, og funksjonen er akseptabel, er tvang ikke aktuelt. Jeg ville ikke insistert på frivillig medisinering, men jeg ville motivert for å prøve små doser AP. Det vil oftest øke livskvaliteten uten at det gir særlige bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...