Gå til innhold

Å dokumentere alt på instagram


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Søsteren min skal dokumentere alt hun foretar seg. Hvis vi går på tur med barna våre så virker det som formålet med turen er å få bilder til instagram.  Hun bruker mye av tiden på dette og det er så jævla kjedelig. Mye av turen går med på å ta bilder av utsikt og ikke minst barna. Det er så utrolig irriterende. Jeg sier det til henne, om hun kan være så snill å la være, men det er bare "øyeblikk, skal bare" knips, knips.  Hun liker jo å få likes, men herregud, hvor interessant er det for folk egentlig?

Jeg tror mange likes bare er en tjeneste og ikke nødvendigvis en beundring.  Jeg liker deg, du liker meg policy? Selv er jeg veldig lite på some, mest facebook og legger ikke ut bilder av barna mine. Men helt ok at andre gjør det. Jeg er bare ikke så interessert i some, selv om jeg har instagram, bruker jeg det lite.  Kanskje derfor det irritere meg sånn, at jeg ikke har interessen selv. Hadde interessen mye mer før, men det er liksom bare repeat hele tiden. Bare en liten utblåsning.

Anonymkode: 3a0ec...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Søsteren min skal dokumentere alt hun foretar seg. Hvis vi går på tur med barna våre så virker det som formålet med turen er å få bilder til instagram.  Hun bruker mye av tiden på dette og det er så jævla kjedelig. Mye av turen går med på å ta bilder av utsikt og ikke minst barna. Det er så utrolig irriterende. Jeg sier det til henne, om hun kan være så snill å la være, men det er bare "øyeblikk, skal bare" knips, knips.  Hun liker jo å få likes, men herregud, hvor interessant er det for folk egentlig?

Jeg tror mange likes bare er en tjeneste og ikke nødvendigvis en beundring.  Jeg liker deg, du liker meg policy? Selv er jeg veldig lite på some, mest facebook og legger ikke ut bilder av barna mine. Men helt ok at andre gjør det. Jeg er bare ikke så interessert i some, selv om jeg har instagram, bruker jeg det lite.  Kanskje derfor det irritere meg sånn, at jeg ikke har interessen selv. Hadde interessen mye mer før, men det er liksom bare repeat hele tiden. Bare en liten utblåsning.

Anonymkode: 3a0ec...d8c

Hva er some? Aldri hørt om..

Anonymkode: 5cb12...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Jeg forstår deg. Særlig når du ikke deler interessen. Ja, sosiale medier har forandret verdien i mye. Det er ikke lenger slik t vi gjør ting for å nyte, men vi skal vise alle andre at vi har gjort det og alt stresset med å ta bilde av noe som oppstår sjelden. 

Jeg liker å bruke Instagram selv, fordi jeg blir motivert av å se at man kan faktisk få det bra. Jeg følger ikke med på disse liksom-modellene som har redigert bildene sine så de blir ugjenkjennelige. Jeg følger naturlige skjønnheter, tidligere forbilder, folk som inspirerer og venner/bekjente. De fleste bekjente følger jeg for høffelighet. Stort sett så er jo folk flest helt vanlige og legger ut kjedelige bilder. Ja, fjellturer, utsikt, mat, barna sine (sistnevnte er det kjedeligste) for etter de får barn så er det gjerne bare dette du ser. Jeg liker for høffelighet.

De jeg følger med på er jo slike jeg beundrer, treninga deres, maten deres, klærne, hverdagen deres.

Jeg spør ikke folk om å ta bilder av meg. Det er så flaut og selvsentrert. «Ta bilde av meg her så alle får med seg at jeg var her!» Nei takk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er some? Aldri hørt om..

SoMe - sosiale medier. Facebook, Instagram osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (11 minutter siden):

SoMe - sosiale medier. Facebook, Instagram osv. 

Sorry, gadd ikke bruke store bokstaver😅

Anonymkode: 3a0ec...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Søsteren min skal dokumentere alt hun foretar seg. Hvis vi går på tur med barna våre så virker det som formålet med turen er å få bilder til instagram.  Hun bruker mye av tiden på dette og det er så jævla kjedelig. Mye av turen går med på å ta bilder av utsikt og ikke minst barna. Det er så utrolig irriterende. Jeg sier det til henne, om hun kan være så snill å la være, men det er bare "øyeblikk, skal bare" knips, knips.  Hun liker jo å få likes, men herregud, hvor interessant er det for folk egentlig?

Anonymkode: 3a0ec...d8c

Takk for at du tar opp et viktig emne det faktisk er viktig å sette søkelyset på, selv om det kan være noe ubehagelig. Jeg husker at jeg for noen år siden leste en artikkel om at for mange nå kunne det være viktigere å dokumentere i form av bilder og video enn selv å f.eks. ta aktivt del i barnas oppvekst her og nå mens hendelsene skjer - etterpå er det bare et minne vi ikke riktig fikk ta del i som for 20 år siden nettopp fordi vårt fokus var der du påpekte, å skulle dokumentere dette. Jeg tror jeg fant tilbake til artikkelen,  "Derfor liker jeg ikke  bilder av barna dine" fra BT.

Selv blir jeg skremt over hvor lite eller totalt fraværende personvernet til mange barn dessverre har blitt: "Jeg lurer på hva barn vil tenke når de oppdager at det ligger hundrevis, ja, kanskje tusenvis av bilder av dem på internett. Respekterer foreldre barnas rett til personvern og privatliv når de uten betenkning deler bilder av barna på sosiale medier? Svaret må bli nei." Mange ungdommer i dag reagerer svært sterkt om bilder blir tatt av de f.eks. under digitale møter og publiseres på sosiale medier, men hva kommer denne generasjonen til å selv gjøre når de selv har barn? Vil de utsette de minste for dette de i dag frykter så sterkt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Takk for at du tar opp et viktig emne det faktisk er viktig å sette søkelyset på, selv om det kan være noe ubehagelig. Jeg husker at jeg for noen år siden leste en artikkel om at for mange nå kunne det være viktigere å dokumentere i form av bilder og video enn selv å f.eks. ta aktivt del i barnas oppvekst her og nå mens hendelsene skjer - etterpå er det bare et minne vi ikke riktig fikk ta del i som for 20 år siden nettopp fordi vårt fokus var der du påpekte, å skulle dokumentere dette. Jeg tror jeg fant tilbake til artikkelen,  "Derfor liker jeg ikke  bilder av barna dine" fra BT.

Selv blir jeg skremt over hvor lite eller totalt fraværende personvernet til mange barn dessverre har blitt: "Jeg lurer på hva barn vil tenke når de oppdager at det ligger hundrevis, ja, kanskje tusenvis av bilder av dem på internett. Respekterer foreldre barnas rett til personvern og privatliv når de uten betenkning deler bilder av barna på sosiale medier? Svaret må bli nei." Mange ungdommer i dag reagerer svært sterkt om bilder blir tatt av de f.eks. under digitale møter og publiseres på sosiale medier, men hva kommer denne generasjonen til å selv gjøre når de selv har barn? Vil de utsette de minste for dette de i dag frykter så sterkt? :) 

Akkurat der er jeg glad jeg ble født mens sosiale media ikke eksisterte. Du finner bilder av meg i album, thats it. 
Dessuten kan bilder fra foreldre avsløre hvordan oppveksten var, noe som kan gi grunnlag for mobbing. 
Og så blir det et "klasseskille" på HVA foreldre velger å legge ut også. Du har de som legger ut helt vanlige ting som bursdagsselskap med masse venner, til de som kanskje må ha det gøy med at ungen hadde kjempe løs mage og tar bilde av detete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (2 timer siden):

Akkurat der er jeg glad jeg ble født mens sosiale media ikke eksisterte. Du finner bilder av meg i album, thats it. 
Dessuten kan bilder fra foreldre avsløre hvordan oppveksten var, noe som kan gi grunnlag for mobbing. 
Og så blir det et "klasseskille" på HVA foreldre velger å legge ut også. Du har de som legger ut helt vanlige ting som bursdagsselskap med masse venner, til de som kanskje må ha det gøy med at ungen hadde kjempe løs mage og tar bilde av detete.

Helt enig👍Godt sagt!

Anonymkode: 3a0ec...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Takk for at du tar opp et viktig emne det faktisk er viktig å sette søkelyset på, selv om det kan være noe ubehagelig. Jeg husker at jeg for noen år siden leste en artikkel om at for mange nå kunne det være viktigere å dokumentere i form av bilder og video enn selv å f.eks. ta aktivt del i barnas oppvekst her og nå mens hendelsene skjer - etterpå er det bare et minne vi ikke riktig fikk ta del i som for 20 år siden nettopp fordi vårt fokus var der du påpekte, å skulle dokumentere dette. Jeg tror jeg fant tilbake til artikkelen,  "Derfor liker jeg ikke  bilder av barna dine" fra BT.

Selv blir jeg skremt over hvor lite eller totalt fraværende personvernet til mange barn dessverre har blitt: "Jeg lurer på hva barn vil tenke når de oppdager at det ligger hundrevis, ja, kanskje tusenvis av bilder av dem på internett. Respekterer foreldre barnas rett til personvern og privatliv når de uten betenkning deler bilder av barna på sosiale medier? Svaret må bli nei." Mange ungdommer i dag reagerer svært sterkt om bilder blir tatt av de f.eks. under digitale møter og publiseres på sosiale medier, men hva kommer denne generasjonen til å selv gjøre når de selv har barn? Vil de utsette de minste for dette de i dag frykter så sterkt? :) 

Det var en veldig bra artikkel du henviste til. Det skulle vært postet i SoMe ukentlig👍

Anonymkode: 3a0ec...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 18.33):

Søsteren min skal dokumentere alt hun foretar seg. Hvis vi går på tur med barna våre så virker det som formålet med turen er å få bilder til instagram.  Hun bruker mye av tiden på dette og det er så jævla kjedelig. Mye av turen går med på å ta bilder av utsikt og ikke minst barna. Det er så utrolig irriterende. Jeg sier det til henne, om hun kan være så snill å la være, men det er bare "øyeblikk, skal bare" knips, knips.  Hun liker jo å få likes, men herregud, hvor interessant er det for folk egentlig?

Jeg tror mange likes bare er en tjeneste og ikke nødvendigvis en beundring.  Jeg liker deg, du liker meg policy? Selv er jeg veldig lite på some, mest facebook og legger ikke ut bilder av barna mine. Men helt ok at andre gjør det. Jeg er bare ikke så interessert i some, selv om jeg har instagram, bruker jeg det lite.  Kanskje derfor det irritere meg sånn, at jeg ikke har interessen selv. Hadde interessen mye mer før, men det er liksom bare repeat hele tiden. Bare en liten utblåsning.

Anonymkode: 

 

Jeg er helt i mot at folk legger ut mye bilder av barna sine . Har sett folk på facebook som legger ut bilder som er direkte upassende å legge ut på Facebook/ instragram. Barna i bare trusen osv. Det synes jeg er skammelig!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg. Bruker Sosiale medier sjeldent. Stort sett kun til å sende/få litt meldinger. Blir oppgitt over hvordan folk stadig legger ut nye bilder, omtrent daglig. Og særlig når jeg er sammen med dem og jeg ser hvor mye av tiden som blir brukt på dette. Syns egentlig det er litt skremmende. De er jo ikke lengre til stede her og nå. Alt handler om å skape en illustrasjon av et liv som skal fremstå best mulig på sosiale medier. Det er tydelig at dette er avhengighetsskapende hos noen. Regner med det trigger belønningssystemet i hjernen ved å få anerkjennelsen i form av likes og kommentarer.
 

Vi er feks ute på piknikk med barna. Været er fint og alt er tilrettelagt for en vellykket hyggestund. Det blir det derimot ikke. Barna hyler og krangler og alt er galt. Jeg vil til slutt bare hjem, men holder ut. Irriterer meg samtidig grenseløst over at venninnen min skal dokumentere alt til tross for den dårlige stemningen. Og hva tror du slår mot meg for en fb status fra venninna mi samme kveld? Jo bilde av barn som smiler (fra det ene korte øyeblikket det skjedde) og overskrift ‘fantastisk søndagstur med de små gullungene mine».
 

Klart det er en kunst å klare å se positivt på livet, selv ved sur stemning og masse motstand. Men dette blir jo bare falskt. Og det har  fått meg til å minne meg selv på at sosiale medier sjeldent stemmer med det virkelige liv. Går faktisk så langt at jeg tenker at det er de med de tristeste og kjedeligste livene som legger ut mest. Et krampaktig behov for at folk skal tro de har det mye mer fantastisk enn de faktisk har det. Selv har jeg et innholdsrikt liv med mann og to små barn. Vi har det veldig bra og er tilfredse. Jeg har aldri hatt noe behov for å verken vise dette til verken hele verden eller mine bekjente på sosiale medier. Mine nærmeste vet vi har det godt og det holder lenge nok🌸

Endret av Franzeska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (På 5.3.2021 den 1.45):

Takk for at du tar opp et viktig emne det faktisk er viktig å sette søkelyset på, selv om det kan være noe ubehagelig. Jeg husker at jeg for noen år siden leste en artikkel om at for mange nå kunne det være viktigere å dokumentere i form av bilder og video enn selv å f.eks. ta aktivt del i barnas oppvekst her og nå mens hendelsene skjer - etterpå er det bare et minne vi ikke riktig fikk ta del i som for 20 år siden nettopp fordi vårt fokus var der du påpekte, å skulle dokumentere dette. Jeg tror jeg fant tilbake til artikkelen,  "Derfor liker jeg ikke  bilder av barna dine" fra BT.

Selv blir jeg skremt over hvor lite eller totalt fraværende personvernet til mange barn dessverre har blitt: "Jeg lurer på hva barn vil tenke når de oppdager at det ligger hundrevis, ja, kanskje tusenvis av bilder av dem på internett. Respekterer foreldre barnas rett til personvern og privatliv når de uten betenkning deler bilder av barna på sosiale medier? Svaret må bli nei." Mange ungdommer i dag reagerer svært sterkt om bilder blir tatt av de f.eks. under digitale møter og publiseres på sosiale medier, men hva kommer denne generasjonen til å selv gjøre når de selv har barn? Vil de utsette de minste for dette de i dag frykter så sterkt? :) 

Jeg er enig med deg og jeg er selv blant de få som aldri legger ut bilder av barna mine selv. Har også ved flere tilfeller sagt nei på forespørsler fra venner om å legge ut bilder av dem på sine sider. Har også måttet henvende meg til venner/familie og bedt dem fjerne bilder.

Samtidig må vi dessverre nesten bare tenke at det kanskje bare er slik verden har blitt. Sosiale medier har kommet for å bli og barna vil oppvokst med denne kulturen.
 

Av alt vi vet så er det kanskje nesten forventet at det ligger ute bilder av dem på foreldrenes kontoer når de vokser opp. Og kanskje noen barn til og med blir leie seg for at foreldrene aldri har lagt ut noe av dem. Dette er bare en teori og jeg som tenker høyt. Men når jeg ser hvor mange barn helt nede i 5-6 årsalderen ber foreldrene ta bilder av dem og ønsker at de skal legge dem ut på Instagram eller fb, så skjønner jeg jo hvordan det kommer til å utvikle seg og hvordan det allerede har utviklet seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Franzeska skrev (4 timer siden):

Av alt vi vet så er det kanskje nesten forventet at det ligger ute bilder av dem på foreldrenes kontoer når de vokser opp. Og kanskje noen barn til og med blir leie seg for at foreldrene aldri har lagt ut noe av dem. Dette er bare en teori og jeg som tenker høyt. Men når jeg ser hvor mange barn helt nede i 5-6 årsalderen ber foreldrene ta bilder av dem og ønsker at de skal legge dem ut på Instagram eller fb, så skjønner jeg jo hvordan det kommer til å utvikle seg og hvordan det allerede har utviklet seg..

Huff da... Ja, du står nærmere dette enn meg ved selv å være forelder, siden jeg selv står på sidelinjen og det holder med å være tante til tre barn for min del. Men jeg tenker at en kanskje kan gi barna en opplevelse av å bli sett på andre måter enn at bildene skal ligge ute på Facebook og Instagram. La de bli sett på ulike former lokalt uten å involvere internett, for barn har rett til å bli beskyttet av voksne fra å bli unødvendig eksponert på internett all den tid de ikke forstår og vet (langtids)konsekvensene av det. Her er det viktig at voksne tar seg tid til å ha den viktige samtalen med barna på deres nivå om hvorfor det ikke er bilder av de ute på internett, men at det ikke handler om at en er mindre glad i de eller at de betyr mindre for en. Tvert imot! Men det forutsetter også at den voksne generasjonen selv er seg bevisst dette. Et bilde ute på internett er ikke lenger bare ditt eget. Det kan hvem som helst ta, en kan redigere det inn i en annen kontekst og det er jo et kjent eksempel der en blogger e.l. (jeg husker ikke navnet siden jeg ikke følger med på slikt) fikk et bilde av seg redigert inn i en seksuell kontekst hun aldri hadde deltatt i. Like fullt, det kunne heller ikke motbevises, for fortsatt er folk av den oppfatning av at bilder ikke lyver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aspekt som jeg synes bør komme med i diskusjonen om bildedeling er hvem man velger å dele dem med. Det finnes heldigvis innstillinger på Facebook som lar deg velge publikum. Det er forskjell på å ha åpen profil hvor alle kan få tilgang til bildene dine og å ha et begrenset publikum. Og det er forskjell på om du deler med "venners venner" eller bare venner. Til og med kan en opprette egne grupper som f.eks bare innbefatter nær familie og nære venner. Om en deler bildene sine med sistnevnte gruppe er det svært liten sannsynlighet for at bildene blir misbrukt. Uansett bør bildene være av en sånt kaliber at de ikke "driter ut" barna i uheldige situasjoner. 

Forøvrig helt enig i de som sier at det er betenkelig at noen foreldre er mer opptatt av å knipse de perfekte bildene av barna sine ute på turer for liksom å dokumentere gode opplevelser, framfor å være faktisk tilstede mentalt og på den måten sørge for at barna får en fin opplevelse. Førstnevnte blir jo da bare for å skryte og vise seg fram for andre hvor "gode og flinke" foreldre de er som tar barna med på ulike opplevelser, mens sannheten kan være helt annerledes. Det å være mentalt tilstede for barna er veldig viktig. Jeg ser imidlertid ikke at det behøver å være noe stort problem å gjøre begge deler så lenge det ikke går utover barnas behov for å bli sett og hørt. Man kan jo være mentalt tilstede som en god forelder og gi barna den oppmerksomheten de trenger og likevel ta bilder og legge ut. Men det vet jo alle 😉

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...