Gå til innhold

Bipolar med depresjon. Er det bp eller up?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer litt på om det er sånn at om man har bipolar 1 og blir deprimert, så er det ansett som en bp depresjon uansett? 

Hvis depresjonen er utløst av et traume, eller av overveldende stress over tid, og ikke plutselig kom som lyn fra klar himmel - Hvordan vurderes dette? 

Man er kanskje mer utsatt for å utvikle depresjon når man har bpl, men jeg er usikker på om det liksom ses på som en bp dep. som er stressutløst, eller om det er en vanlig depresjon som ble utløst av overveldende stress. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 99c3b...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer litt på om det er sånn at om man har bipolar 1 og blir deprimert, så er det ansett som en bp depresjon uansett? 

Hvis depresjonen er utløst av et traume, eller av overveldende stress over tid, og ikke plutselig kom som lyn fra klar himmel - Hvordan vurderes dette? 

Man er kanskje mer utsatt for å utvikle depresjon når man har bpl, men jeg er usikker på om det liksom ses på som en bp dep. som er stressutløst, eller om det er en vanlig depresjon som ble utløst av overveldende stress. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 99c3b...980

Stress kan trigge depresjon ved bp. Kommer nok ikke alltid som lyn fra klar himmel. For min del ofte, eller bare trigga av årstid. Men har sikkert også blitt trigga av stress m.m. Lettest å se i ettertid kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer litt på om det er sånn at om man har bipolar 1 og blir deprimert, så er det ansett som en bp depresjon uansett? 

Hvis depresjonen er utløst av et traume, eller av overveldende stress over tid, og ikke plutselig kom som lyn fra klar himmel - Hvordan vurderes dette? 

Man er kanskje mer utsatt for å utvikle depresjon når man har bpl, men jeg er usikker på om det liksom ses på som en bp dep. som er stressutløst, eller om det er en vanlig depresjon som ble utløst av overveldende stress. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 99c3b...980

Interessant spørsmål. Hvis jeg har forstått deg riktig så lurer du på om enhver depresjon hos en bipolar alltid vil tolkes som bipolar depresjon, uansett årsakssammenheng? Har lurt på det samme selv, så håper du får svar fra en som kan dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (2 timer siden):

Interessant spørsmål. Hvis jeg har forstått deg riktig så lurer du på om enhver depresjon hos en bipolar alltid vil tolkes som bipolar depresjon, uansett årsakssammenheng? Har lurt på det samme selv, så håper du får svar fra en som kan dette. 

Ja, stemmer. Takk for en mer presis formulering 🙂👍🏻

Anonymkode: 99c3b...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget betimelig spørsmål. Er bipolare de eneste som ikke kan får en reaktiv depresjon?

Jeg kan bare fortelle at alle depresjoner hos personer med BP blir klassifisert som bipolare depresjoner og behandlet i tråd med dette.

Om en skal forstå dette, tror jeg en skal gjøre det som @Villanda og se på det som at belastningene trigger en depressiv episode i den bipolare lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...