Gå til innhold

Serumkonsentrasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis jeg og naboen begge gikk på samme medikament for identisk sykdom med identiske symptomer. Er naboen min sykere enn meg hvis hun må bruke dobbelt til trippel dose som meg? 

Anonymkode: 2bfc9...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
kupton skrev (19 minutter siden):

Nei. Hun har bare raskere nedbrytning. 

vil det si raskere forbrenning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (8 minutter siden):

vil det si raskere forbrenning? 

Ja, av den medisinen. Metabolisme kalles det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (Akkurat nå):

Ja, av den medisinen. Metabolisme kalles det også. 

kan du si hvordan metabolismen egentlig foregår? Er det slik at folk med rask metabolisme også eldes fortere? Går hele kroppen fortere? 
For hvis mange hadde spist det jeg spiser så hadde de trillet, mens hos meg er det slik at vekta raser ned igjen når den når en "topp". Toppen kan jeg nå ved å spise mellom måltidene, være mer rolig og da også kaloririk mat. Men det går liksom til en maksvekt og så er jeg nede på undervekt grad 2 igjen. 

Og er tykke mennesker sjeldnere sultne? Det er ikke logisk at de skal være så sultne siden kroppen har mye reserve å ta av. Undervektige derimot trenger liksom påfyll hele tiden for å ikke bli syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må en ikke blande sammen stoffskiftet/metabolismen av mat/energi med nedbrytningen/metabolismen av et medikament. Det er heller ingen sammenheng mellom de to helt ulike mekanismene.

I denne saken er det snakk om metabolismen av et legemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
kupton skrev (Akkurat nå):

Nå må en ikke blande sammen stoffskiftet/metabolismen av mat/energi med nedbrytningen/metabolismen av et medikament. Det er heller ingen sammenheng mellom de to helt ulike mekanismene.

I denne saken er det snakk om metabolismen av et legemiddel.

jeg trodde det gikk under det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (2 timer siden):

jeg trodde det gikk under det samme..

Metabolisering av medikamenter foregår blant annet ved enzymer i leveren. Jeg har en zyp genotype-feil type zyp2c9 som gjør at jeg metaboliserer enkelte legemidler tregere enn andre. Noe som feks gjør at konsentrasjonen av gitte legemidler blir høyere hos meg enn hos andre. 

Forbrenning av mat/energi er noe annet. Når det er sagt så spiser du sannsynligvis mindre enn hva du tror. Typisk er at undervektige overrapporterer matinntaket, mens overvektige underrapporterer matinntaket. Når det er snakk om at folk mener de spiser så veldig mye mer enn andre, men likevel er tynn. Og overvektige som mener de spiser mye mindre, men likevel er overvektig. Noen forskjell er det jo fra person til person, men så lenge en er frisk så er den ikke betydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...