Gå til innhold

Dokumentasjon i Helsenorge borte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle epikrisene fra behandlingstimer og innleggelser og kontakt med AAT fra 2019 og dels 2020 er borte. Det var der før Hvorfor? 

Anonymkode: d93f3...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Alle epikrisene fra behandlingstimer og innleggelser og kontakt med AAT fra 2019 og dels 2020 er borte. Det var der før Hvorfor? 

Anonymkode: d93f3...fd6

Akkurat det samme lurer jeg også på. 

Anonymkode: 914b9...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym 2

Jeg lurer på hvordan man kan få fjernet steder jeg har blitt lagt inn på i helsenorge. Jeg vil ikke ha det der. Jeg vil ikke at noen skal vite at jeg har vært der. Kan hvem som helst av helsepersonell gå inn å se på meg på helsenorge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvordan man kan få fjernet steder jeg har blitt lagt inn på i helsenorge. Jeg vil ikke ha det der. Jeg vil ikke at noen skal vite at jeg har vært der. Kan hvem som helst av helsepersonell gå inn å se på meg på helsenorge?

Tror ikke det går an å fjerne. 

Min behandler hadde til og med oversikt over antall innleggelser i akuttpsykiatrien. Ikke fordi hun selv telte, men at det står der i en slags oversikt. Det stemte med hva jeg selv hadde telt (i forbindelse med spørsmål fra et forskningsprosjekt jeg er i, og derfor var hun også oppdatert). 

Det er noe man bare må akseptere tror jeg. Alle kan se at jeg har vært mye innlagt, alle ser mine diagnoser. Får ikke gjort stort med det tenker jeg. Selv om jeg noen ganger skulle ønske det ikke var slik. Som når jeg har vært innlagt i somatikken og de ramser opp diagnoser og skriver "gjentatt selvskading" osv. Føler meg så liten da. At alle liksom bare vet om noe jeg skammer meg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (58 minutter siden):

Tror ikke det går an å fjerne. 

Min behandler hadde til og med oversikt over antall innleggelser i akuttpsykiatrien. Ikke fordi hun selv telte, men at det står der i en slags oversikt. Det stemte med hva jeg selv hadde telt (i forbindelse med spørsmål fra et forskningsprosjekt jeg er i, og derfor var hun også oppdatert). 

Det er noe man bare må akseptere tror jeg. Alle kan se at jeg har vært mye innlagt, alle ser mine diagnoser. Får ikke gjort stort med det tenker jeg. Selv om jeg noen ganger skulle ønske det ikke var slik. Som når jeg har vært innlagt i somatikken og de ramser opp diagnoser og skriver "gjentatt selvskading" osv. Føler meg så liten da. At alle liksom bare vet om noe jeg skammer meg over.

 

Anonym 2 skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvordan man kan få fjernet steder jeg har blitt lagt inn på i helsenorge. Jeg vil ikke ha det der. Jeg vil ikke at noen skal vite at jeg har vært der. Kan hvem som helst av helsepersonell gå inn å se på meg på helsenorge?

En kan sperre det en vil i journalen måtte det være for bare et enkelt notat eller for en lengre periode. Har sperret selv uten problemer og ingen har klart å få tilgang på de opplysningene. En kan og begrense innsyn for helsepersonell til kjernejournal. Selv om det er sperret for helsepersonell har pasienten selv tilgang via helsenorge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
Glitter skrev (1 time siden):

Tror ikke det går an å fjerne. 

Min behandler hadde til og med oversikt over antall innleggelser i akuttpsykiatrien. Ikke fordi hun selv telte, men at det står der i en slags oversikt. Det stemte med hva jeg selv hadde telt (i forbindelse med spørsmål fra et forskningsprosjekt jeg er i, og derfor var hun også oppdatert). 

Det er noe man bare må akseptere tror jeg. Alle kan se at jeg har vært mye innlagt, alle ser mine diagnoser. Får ikke gjort stort med det tenker jeg. Selv om jeg noen ganger skulle ønske det ikke var slik. Som når jeg har vært innlagt i somatikken og de ramser opp diagnoser og skriver "gjentatt selvskading" osv. Føler meg så liten da. At alle liksom bare vet om noe jeg skammer meg over.

Jeg er på vei ut av psykiatrien og vil ikke ha det stående noe sted. Det var en periode av livet. Nå er det over. Jeg jobber selv i helsevesenet,  og vil ikke at noen av mine kollegaer eller sjefen min skal finne ut av det. Kan de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
aa-k-j skrev (1 time siden):

 

En kan sperre det en vil i journalen måtte det være for bare et enkelt notat eller for en lengre periode. Har sperret selv uten problemer og ingen har klart å få tilgang på de opplysningene. En kan og begrense innsyn for helsepersonell til kjernejournal. Selv om det er sperret for helsepersonell har pasienten selv tilgang via helsenorge. 

Ok. Da har jeg gjort det😊 jeg visste ikke om det hjalp. Men da hjelper det. Takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (11 minutter siden):

Ok. Da har jeg gjort det😊 jeg visste ikke om det hjalp. Men da hjelper det. Takk😊

Bare husk at kjernejournal og sykehusjournal ikke er det samme. Journal på sykehus må sperres via eget skjema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
aa-k-j skrev (7 minutter siden):

Bare husk at kjernejournal og sykehusjournal ikke er det samme. Journal på sykehus må sperres via eget skjema. 

Men tror du at min arbeidsgiver og kollegaer kan sjekke meg? De er jo et annet sted i helsevesenet. Det går kanskje ikke an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (1 time siden):

Men tror du at min arbeidsgiver og kollegaer kan sjekke meg? De er jo et annet sted i helsevesenet. Det går kanskje ikke an?

Hva de kan og hva de har lov til, er ikke alltid det samme. Hvis noen sjekker journalen din uten grunn, får de et forklaringsproblem. Og de kan ikke bruke informasjonen til noe, så hvorfor skulle de bry med å lese akkurat din journal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Trine skrev (1 minutt siden):

Hva de kan og hva de har lov til, er ikke alltid det samme. Hvis noen sjekker journalen din uten grunn, får de et forklaringsproblem. Og de kan ikke bruke informasjonen til noe, så hvorfor skulle de bry med å lese akkurat din journal?

Nei, du har rett i det. Ingenting å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (4 minutter siden):

Nei, du har rett i det. Ingenting å tenke på. 

Jeg antar også at de må ha personnummeret ditt og det har jo ikke kollegaene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
Trine skrev (Akkurat nå):

Jeg antar også at de må ha personnummeret ditt og det har jo ikke kollegaene dine. 

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (På 3.4.2021 den 21.51):

En kan sperre det en vil i journalen måtte det være for bare et enkelt notat eller for en lengre periode. Har sperret selv uten problemer og ingen har klart å få tilgang på de opplysningene. En kan og begrense innsyn for helsepersonell til kjernejournal. Selv om det er sperret for helsepersonell har pasienten selv tilgang via helsenorge. 

Nå er dette mange år siden, så mulig jeg husker feil. Jeg tror jeg sperret for innsyn av det meste for alt av helsepersonell der det er mulig å sperre, men jeg erfarte at ved et tilfelle det sto om livet og jeg ble kjørt til akuttmottaket i en annen helseregion enn der jeg hørte til, ute av stand til å kunne gjøre rede for meg (de mistenkte hjertestans) fikk jeg utsendt rutinevarsel om at det hadde vært aktivitet i kjernejournalen min siste måned/periode. Så jeg har fått forståelse av at om det står om livet, fravikes pasientens ønske om  diskresjon. Når det står om livet, er det livet som er viktigst å redde og ikke hvem som har tilgang og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Nå er dette mange år siden, så mulig jeg husker feil. Jeg tror jeg sperret for innsyn av det meste for alt av helsepersonell der det er mulig å sperre, men jeg erfarte at ved et tilfelle det sto om livet og jeg ble kjørt til akuttmottaket i en annen helseregion enn der jeg hørte til, ute av stand til å kunne gjøre rede for meg (de mistenkte hjertestans) fikk jeg utsendt rutinevarsel om at det hadde vært aktivitet i kjernejournalen min siste måned/periode. Så jeg har fått forståelse av at om det står om livet, fravikes pasientens ønske om  diskresjon. Når det står om livet, er det livet som er viktigst å redde og ikke hvem som har tilgang og ikke.

Mange år siden? Vi har da ikke hatt det systemet med kjernejournal så lenge? 

Anonymkode: d93f3...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange år siden? Vi har da ikke hatt det systemet med kjernejournal så lenge? 

Anonymkode: d93f3...fd6

Kjernejournal har vi hatt i 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mange år siden? Vi har da ikke hatt det systemet med kjernejournal så lenge? 

Anonymkode: d93f3...fd6

Lurer på om det også var litt ulikt fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (7 timer siden):

Kjernejournal har vi hatt i 6 år.

 

aa-k-j skrev (21 timer siden):

Kjernejournal har vi hatt i 6 år.

 

Villanda skrev (5 timer siden):

Lurer på om det også var litt ulikt fra sted til sted.

Stemmer begge deler og jeg bor i en region som fikk det prøvd ut først. Jeg vet at dette skjedde i 2016 og at innstillingene ble gjort på et tidspunkt før det på Helsenorge. Men det føles nok også litt lenge den tiden etter at man på deltid har måttet bruke rullestol ;) Ikke så lenge i reell tid, men opplevd tid...

Men som sagt, innstillingene ble gjort en gang før slutten av året 2016. Men jeg har valgt å opheve det etter den tid... Jo flere av helsepersonell som kan få informasjon om meg og mitt, jo bedre er det... De er der for å hjelpe meg og ikke gjøre livet verre for meg. Har en fått en slik opplevelse, haar en dessverre vært uheldig og møtt på et råttent eple blant alle de fine i helsevesenet. Slik er det innen alle yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ventet på at det skal være oppe å gå igjen siden november, men det er fortsatt ikke noe journal der!

Anonymkode: 914b9...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...