Gå til innhold

Føler jeg ikke gjør en god nok jobb i terapi


Gjest Niomi

Anbefalte innlegg

Gjest Niomi

Jeg begynte i ISTDP terapi for noen måneder siden. Jeg føler alltid etter en time at jeg ikke gjør en god nok jobb som pasient. Jeg prøver alltid å forberede meg før timen og skrive ned noen stikkord som jeg ønsker å ta opp og som jeg har tenkt på siden sist.
Men det ender ofte opp med å bli det samme hver gang. Psykologen bruker også alltid å spørre hver time om hva jeg ønsker å ta opp/ å fokusere på og jeg sier nesten alltid det samme, at jeg ønsker å jobbe med følelser (som er hovedproblemet mitt - at jeg har dårlig kontakt med følelser). 

Jeg prøver også alltid å skrive ned det vi har snakket om etter timen, men jeg husker så lite at det blir sjeldent mer enn noen få stikkord mens andre ganger er det bare helt blankt. Jeg har jo egentlig gått i terapi i mange år, men da har vi som oftest bare snakket om ufarlige tema, mens jeg føler at psykologen nå går mer rett på og ikke er redd for å ta tak i problemet.



Noen andre som har samme følelsen? Eller som har noen tips til hvordan takle dette?

Endret av Niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da synes jeg du skal ta opp som tema at på tross av at du noterer stikkord, husker du lite av timen etterpå. Spør om hvordan du kan få hjelp med dette.

Jeg synes det er nyttig å bli enig om en treminutters oppsummering på slutten av timen: 
I dag har vi tatt opp dette:  xxxxxxxxx

Hjemmeoppgaven  til neste timer er: yyyyyyyy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også fått en terapeut nå som er direkte og tar tak i ting og det er fantastisk å få riktig hjelp. Jeg tror terapeuter som tør å være direkte er de som virkelig er dyktige.

Anonymkode: 19307...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt å skrive etter timene for jeg har slitt med å huske. Behandleren min skriver journal mens jeg er der og minuttene etterpå så den er klar når jeg kommer hjem. Da bruker jeg den til å huske hva vi snakket om, og ofte kommer jeg på flere ting når jeg leser hva hun har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niomi
kupton skrev (På 7.3.2021 den 20.38):

Da synes jeg du skal ta opp som tema at på tross av at du noterer stikkord, husker du lite av timen etterpå. Spør om hvordan du kan få hjelp med dette.

Jeg synes det er nyttig å bli enig om en treminutters oppsummering på slutten av timen: 
I dag har vi tatt opp dette:  xxxxxxxxx

Hjemmeoppgaven  til neste timer er: yyyyyyyy

Dette var veldig lurt, takk for tipset!

AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 23.32):

Jeg har også fått en terapeut nå som er direkte og tar tak i ting og det er fantastisk å få riktig hjelp. Jeg tror terapeuter som tør å være direkte er de som virkelig er dyktige.

Anonymkode: 19307...122

Det er jeg helt enig i, slik føler jeg det og. Føler jeg har kommet lengre på noen få måneder med denne behandleren enn jeg har gjort de 6 årene jeg har gått i terapi til sammen. 

MiaMaia skrev (På 8.3.2021 den 6.44):

Husk at mye av jobbingen og skjer utenom time

Ja, har blitt mer bevisst på dette i det siste og prøver å skrive ned følelser og tanker mellom timene.

Fru2020 skrev (På 8.3.2021 den 14.43):

Jeg har også begynt å skrive etter timene for jeg har slitt med å huske. Behandleren min skriver journal mens jeg er der og minuttene etterpå så den er klar når jeg kommer hjem. Da bruker jeg den til å huske hva vi snakket om, og ofte kommer jeg på flere ting når jeg leser hva hun har skrevet.

Å, så greit å ha tilgang til journalen. Her jeg hører til har de dessverre ikke den på nett. Hadde såfall vært til mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

antidot skrev (4 timer siden):

Dette var veldig lurt, takk for tipset!

Det er jeg helt enig i, slik føler jeg det og. Føler jeg har kommet lengre på noen få måneder med denne behandleren enn jeg har gjort de 6 årene jeg har gått i terapi til sammen. 

Ja, har blitt mer bevisst på dette i det siste og prøver å skrive ned følelser og tanker mellom timene.

Å, så greit å ha tilgang til journalen. Her jeg hører til har de dessverre ikke den på nett. Hadde såfall vært til mye hjelp.

Går det an å spørre behandler om å få utskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niomi
MiaMaia skrev (På 9.3.2021 den 21.40):

Går det an å spørre behandler om å få utskrift?

Jo, det gjør det selvfølgelig, men det tar jo ett par uker å få den. Hadde vært fint å huske det som ble sagt rett etter timen så jeg kan bruke det til å forberede meg og reflektere til neste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antidot skrev (13 timer siden):

Jo, det gjør det selvfølgelig, men det tar jo ett par uker å få den. Hadde vært fint å huske det som ble sagt rett etter timen så jeg kan bruke det til å forberede meg og reflektere til neste time.

Ja det skjønner jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2021 den 23.32):

Jeg har også fått en terapeut nå som er direkte og tar tak i ting og det er fantastisk å få riktig hjelp. Jeg tror terapeuter som tør å være direkte er de som virkelig er dyktige.

Anonymkode: 19307...122

Jeg har også fått en behandler nå som er veldig direkte og sier det hun mener. Dette har jeg bare godt av, blant annet strammet hun meg skikkelig opp da jeg sa at jeg ville sykmelde meg på grunn av noen somatiske problemer jeg har. Hun sier også det hun mener om min bruk av benzo, og jeg har bare godt av å høre det. Godt at en ikke bare blir tatt på med silkehansker synes jeg  

Anonymkode: d99d4...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...