Gå til innhold

Noen som vet noe om søsken og sorg


Gjest enm

Anbefalte innlegg

For 4 år siden mistet vi sønnen vår i en trafikkulykke, han var 18 år. Lillesøster som da var 10 år gjennomlevde naturlig nok en svært traumatisk opplevelse, men tilsynelatende kom hun seg greitt igjennom. Hun sørget, men hun sa ikke så mye, og livet hennes gikk stort sett videre som før.

Nå når hun er 14 år har hun begynt å få noen problemer som hun ikke forstår og som bekymrer henne selv og oss. Bl.a har hun problemer med å konsentrere seg om skolearbeidet, hun beskriver det som at hvis hun fokuserer på noe, så er det som om alt rundt henne forsvinner, og hun blir bare sittende. Hun sier hun har "så mye annet i hodet som stenger for", uten at hun vet helt hva det er.

Hun er ei åpen og sosial jente med mange venner, og hun har alltid hatt "mye annet enn skolearbeid i hodet", men hun har da klart å henge med likevel. Nå opplever hun en konsentrasjonssvikt som bekymrer henne selv.

Noen som kjenner seg igjen ? Jeg vet ikke så mye om det, søsken og sorg er et tema som jeg ikke har funnet så mange opplysninger om. Kan dette være tegn på seinvirkninger etter den traumatiske opplevelsen, kanskje kombinert med pubertetsrelaterte problemer ? Noen som har erfaringer med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Det kan være så mye - fra fysisk sykdom til "bare" puberteten, men det er absolutt en mulighet for at det kan ha noe med brorens død å gjøre.

Jeg kjenner ei jente som var 8 år da søsteren døde, og som først nå - fire år etterpå - begynner å "komme tilbake til verden". Hun ble så ukonsentrert og distre og langsom i alt hun foretok seg.

Og er altså nå en helt annen jente - kvikk og munter.

Vet ikke om datteren deres fikk noe profesjonell hjelp da dette skjedde?

En trafikkulykke er jo veldig dramatisk, og ting skjer så fort. Hvis hun ikke fikk det, så ville jeg absolutt gitt henne det nå!

Hun trenger nok hjelp til å sette ord på det som "tar plass i hodet hennes".

Kanskje hun er redd - at noe kan skje med henne eller med dere?

Håper dere kan finne hjelp til henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ollivia

Hei! Siden hun ikke sa så mye om sin sorg da dette skjedde, og livet hennes gikk stort sett videre som før, tror jeg hun ikke har fått bearbeidet brorens død skikkelig. Nå sier vel sjelen ifra at det er på tide, dette synes jeg dere burde gripe tak i. Barn i den alderen synes det er viktig å ikke være annerledes enn andre jevnaldrende, og kan streve med å leve som vanlig videre etter sånne hendelser. Det er en norsk barnepsykiater som har skrevet flere bøker om barn i sorg, kommer bare ikke på hva han heter nå, hvis jeg kommer på det, kan jeg skrive det senere. Hva med å la henne være med i en sorggruppe for barn/ungdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym i kveld

Kjære deg

Har ikke selv noen konkrete råd å gi deg, men hvis du setter inn innlegget under forumgruppe et barn for lite treffer du foreldre som kan ha samme erfaring som deg selv.

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente22

Hei enm!

Jeg er en jente på 22 år som mistet lillebroren min for litt over fire år siden, og min sorgprosess pågår fremdeles. Sorgen ser riktignok litt annerledes ut, og er ikke like tilsedeværende hele tiden. Min erfaring er at sorg ofte tar mye lenger tid enn man tror, og at den kan komme til uttrykk på uendelig mange måter, også hos en og samme person. F.eks. har jeg i de siste årene nå slitt med en angst som jeg først i det aller siste har kunnet knytte til situasjonen rundt min brors død. Dette klarte jeg ikke å se selv, og skjønte det først etter å ha fått profesjonell hjelp.

Og dette med profesjonell hjelp, er noe jeg gjerne vil anbefale. Jeg har både fått individuell hjelp, og vært med i samtalegrupper. Jeg tror dette er ressurser som mange flere kan ha nytte/glede av. (Og man trenger ikke være selvmordskandidat for å bruke psykiatrisk hjelp.)

Jeg vet at 'senter for sorgstøtte' i bærum, iallefall for noen år siden hadde en brosjyre som het "ungdom og sorg". Den sier litt om spesielle forhold rundt ungdom i sorg, og kan kanskje være til nytte. Det kan kanskje være en idé å ringe dit, og spørre om de kan sende deg den:

Senter for sorgstøtte, Arnold Haukelandsplass 14, 1337 Sandvika, tlf. 67.50.41.82

Senter for sorgstøtte i Asker og Bærum er et faglig senter til støtte for familier med barn, ungdom og voksne som opplever dødsfall. Ta kontakt for nærmere informasjon.

Sorggrupper

Familiesamtaler

Individuelle tiltak

Henvisning til andre instanser

Undervisning/veiledning

Håper dere får den hjelpen dere ønsker, lykke til!

Hilsen ei jente som er fornøyd med livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...