Gå til innhold

Nå er jeg lei

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den siste nedstengningen nå kom som et sjokk.  Hele Norge blir stengt ned og ingen vet hvor lenge.  Jeg har vært syk, eller hanglende, de siste par ukene og har nesten ikke vært ute av leiligheten.  Jeg jobber hjemmefra og snart er det påskeferie som går til å henge alene hjemme.

Jeg har ikke corona, men ganske mye hodepine som jeg er sikker på at kommer av de psykiske påkjenningene og stresset jeg lever under.  Jeg er svimmel inn i mellom, og har ikke noe energi i hele tatt.  Helst vil jeg ha laptopen i sengen når jeg skal jobbe.  Søvnen er uregelmessig og jeg må passe meg å huske og logge inn og delta i møter.  Ellers jobber jeg til alle døgnets tider.

Jeg er redd nå, redd for at dette tar mange år og at jeg sitter her alene i min lille leilighet, uten kontakt med familie og venner, i årevis fremover.

Anonymkode: a6a8e...8b4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele Norge er ikke stengt ned. Og du har ikke portforbud. Du får lov til å gå ut og trekke frisk luft, nyte sola, gå en tur, handle inn til en god middag. Du kan ha besøk. Du kan drikke kaffe på en benk ute, sammen med hvem du vil. Det er inni hodet til folk det har stengt ned. Jeg fikk litt panikk i et lite sekund da jeg leste at Viken stengte ned. Det var nok helst fordi jeg hadde vært borte noen dager, kjørt langt og var sliten. Men så kom jeg på at alt jeg trenger er matbutikk, dyrebutikk og posten, så da blir jo egentlig alt som før. Jeg tror det er denne panikken folk ikke klarer legge helt fra seg. Det er akkurat som om folk er skrudd sammen til å ville ha det man ikke kan få. Hadde de stengt skogen, hadde sikkert de mest urbane, som aldri har satt sine ben på annet enn asfalt og en og annen gressplen, fått panikk. De hadde fått et intenst behov for å dra på skogstur. Da er det bare å banke litt vett tilbake i skallen. Det er faktisk ikke krise om man ikke kan dra på et kjøpesenter en periode. Man kan kjøpe alt man trenger på nett. Det er ikke krise om ingen serverer deg ølen. Du kan gå til kjøleskapet og hente en øl der. Og hvorfor i all verden har du ikke kontakt med venner og familie? Korona smitter ikke via verken telefon eller pc. Du kan sitte hjemme i joggebukse, med bena på bordet, drikke ølen rett fra flaska, klø deg i ræva, og snakke med venner og familie. Du kan til og med ha videosamtale. Jeg skjønner ikke at folk ikke bare snakker med venner og familie istedenfor å føle seg ensom.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4032995
Del på andre sider

AnonymBruker
Trine skrev (2 timer siden):

Hele Norge er ikke stengt ned. Og du har ikke portforbud. Du får lov til å gå ut og trekke frisk luft, nyte sola, gå en tur, handle inn til en god middag. Du kan ha besøk. Du kan drikke kaffe på en benk ute, sammen med hvem du vil. Det er inni hodet til folk det har stengt ned. Jeg fikk litt panikk i et lite sekund da jeg leste at Viken stengte ned. Det var nok helst fordi jeg hadde vært borte noen dager, kjørt langt og var sliten. Men så kom jeg på at alt jeg trenger er matbutikk, dyrebutikk og posten, så da blir jo egentlig alt som før. Jeg tror det er denne panikken folk ikke klarer legge helt fra seg. Det er akkurat som om folk er skrudd sammen til å ville ha det man ikke kan få. Hadde de stengt skogen, hadde sikkert de mest urbane, som aldri har satt sine ben på annet enn asfalt og en og annen gressplen, fått panikk. De hadde fått et intenst behov for å dra på skogstur. Da er det bare å banke litt vett tilbake i skallen. Det er faktisk ikke krise om man ikke kan dra på et kjøpesenter en periode. Man kan kjøpe alt man trenger på nett. Det er ikke krise om ingen serverer deg ølen. Du kan gå til kjøleskapet og hente en øl der. Og hvorfor i all verden har du ikke kontakt med venner og familie? Korona smitter ikke via verken telefon eller pc. Du kan sitte hjemme i joggebukse, med bena på bordet, drikke ølen rett fra flaska, klø deg i ræva, og snakke med venner og familie. Du kan til og med ha videosamtale. Jeg skjønner ikke at folk ikke bare snakker med venner og familie istedenfor å føle seg ensom.  

Jeg har bodd kort tid på dette stedet og kjenner ingen.  Jeg er her på grunn av jobb, og familie og venner er langt unna.  Jeg har kontaakt via tlf, face time ofl.  Dette er andre året mitt her og andre påsken som jeg ikke kan reise noen steder.  Jeg har ingen å invitere hjem og drar ikke på besøk heller.  Da jeg begynte å jobbe her var jeg optimistisk og hadde mye reiseplaner.  Å dra hjem innimellom i hvert fall.  Jeg kan klø meg i ræva uten å snakke med familien samtidig.  Jeg er bare ikke vant til å klø meg noe særlig der, og heller ikke drikke øl rett fra boks eller flaske.  Videosamtaler erstatter ikke menneskelig kontakt og det er et stort savn å aldri treffe kollegaer, aldri ta en kopp kaffe og snakke om hverdagslige ting.

Norge er stengt ned nå uansett om jeg kan  gå ut av leiligheten eller ikke.  Jeg er redd nå og blir reddere og reddere for fremtiden.  Hva venter oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4032998
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 4.16):

Jeg har bodd kort tid på dette stedet og kjenner ingen.  Jeg er her på grunn av jobb, og familie og venner er langt unna.  Jeg har kontaakt via tlf, face time ofl.  Dette er andre året mitt her og andre påsken som jeg ikke kan reise noen steder.  Jeg har ingen å invitere hjem og drar ikke på besøk heller.  Da jeg begynte å jobbe her var jeg optimistisk og hadde mye reiseplaner.  Å dra hjem innimellom i hvert fall.  Jeg kan klø meg i ræva uten å snakke med familien samtidig.  Jeg er bare ikke vant til å klø meg noe særlig der, og heller ikke drikke øl rett fra boks eller flaske.  Videosamtaler erstatter ikke menneskelig kontakt og det er et stort savn å aldri treffe kollegaer, aldri ta en kopp kaffe og snakke om hverdagslige ting.

Norge er stengt ned nå uansett om jeg kan  gå ut av leiligheten eller ikke.  Jeg er redd nå og blir reddere og reddere for fremtiden.  Hva venter oss?

Men du trenger jo ikke kjenne noen, for det beste er å ikke treffe folk i det hele tatt. Så da spiller det ingen rolle hvor i verden familie og venner bor. Du kan jo sitte hjemme hos deg selv, med kaffe, og snakke om hverdagslige ting med hvem du vil. Du kan selvfølgelig også helle ølen i et glass, dersom du foretrekker det. Poenget mitt er uansett, fokuser på det du kan, ikke alt det du ikke kan. Det får du uansett ikke gjort noe med. Det er bare sånn det er akkurat nå, og du vet godt at det ikke blir sånn for evig og alltid. Det er en periode, som tydeligvis er ganske vanskelig for mange, men i den store sammenheng, er det bare en bitteliten periode i hele ditt liv. Hva som venter oss i framtiden, kan kun framtiden svare på. Ingen grunn til å sitte og bekymre seg for hva som venter oss. For å si det sånn, korona er ikke vårt største problem, dersom man ser litt langt fram. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033594
Del på andre sider

AnonymBruker
Trine skrev (11 timer siden):

Men du trenger jo ikke kjenne noen, for det beste er å ikke treffe folk i det hele tatt. Så da spiller det ingen rolle hvor i verden familie og venner bor. Du kan jo sitte hjemme hos deg selv, med kaffe, og snakke om hverdagslige ting med hvem du vil. Du kan selvfølgelig også helle ølen i et glass, dersom du foretrekker det. Poenget mitt er uansett, fokuser på det du kan, ikke alt det du ikke kan. Det får du uansett ikke gjort noe med. Det er bare sånn det er akkurat nå, og du vet godt at det ikke blir sånn for evig og alltid. Det er en periode, som tydeligvis er ganske vanskelig for mange, men i den store sammenheng, er det bare en bitteliten periode i hele ditt liv. Hva som venter oss i framtiden, kan kun framtiden svare på. Ingen grunn til å sitte og bekymre seg for hva som venter oss. For å si det sånn, korona er ikke vårt største problem, dersom man ser litt langt fram. 

Jeg er ikke så sikker på at dette er kun en bitteliten periode.  Korona er et stort problem og virkningene har ikke riktig vist seg.  Det er en enorm arbeidsledighet overalt allerede.  Det å være alene og ikke treffe folk er helseskadelig og jeg merker det godt.  Jeg er heldig som har fast jobb og fast inntekt, men hvis jeg mister helsa nå så er det over og ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033684
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke så sikker på at dette er kun en bitteliten periode.  Korona er et stort problem og virkningene har ikke riktig vist seg.  Det er en enorm arbeidsledighet overalt allerede.  Det å være alene og ikke treffe folk er helseskadelig og jeg merker det godt.  

Har vært alene og ikke truffet folk siden forrige århundre. Merker at det ikke er sunt. Den mentale helsen blir bare dårligere og dårligere.

Anonymkode: cc4a0...799

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033685
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har vært alene og ikke truffet folk siden forrige århundre. Merker at det ikke er sunt. Den mentale helsen blir bare dårligere og dårligere.

Det er det som skjer, og før når jeg har følt meg nedfør har jeg gått i byen, sittet på kafeer, gått på konserter osv.  Det har hjulpet meg opp.  Jeg startet venneklubber der hvor jeg bodde før, og hadde akkurat kommet inn i en slik her hvor jeg er nå.  Jeg ble ikke kjent med dem før korona og har ingen kontakt med noen på dette stedet, andre enn kollegaer på zoom.  I morgen må jeg gå på apoteket, men kan ikke sette meg ned for å ta en kaffe eller et glass vin.  Ene menneskelige kontakten blir den som står i kassa på apoteket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033687
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på at dette er kun en bitteliten periode.  Korona er et stort problem og virkningene har ikke riktig vist seg.  Det er en enorm arbeidsledighet overalt allerede.  Det å være alene og ikke treffe folk er helseskadelig og jeg merker det godt.  Jeg er heldig som har fast jobb og fast inntekt, men hvis jeg mister helsa nå så er det over og ut.

Norge kommer ikke til å være stengt ned i evig tid. Selvfølgelig er korona et stort problem, men når nok folk er vaksinert, kan man begynne å bygge opp samfunnet igjen. Hvis du er redd for å miste helsa, bør du heller begynne å gjøre det du kan gjøre, istedenfor å grave deg ned med alt det du ikke kan gjøre. Å ikke treffe folk er for øvrig ikke helseskadelig for alle. Jeg syns det er helt herlig å slippe folk 😅 Avtal en "nett-date" med den gamle venneklubben, kjøp en flaske vin og kos deg med den mens du slarver med gamle venner.   

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033692
Del på andre sider

AnonymBruker
Trine skrev (1 time siden):

Norge kommer ikke til å være stengt ned i evig tid. Selvfølgelig er korona et stort problem, men når nok folk er vaksinert, kan man begynne å bygge opp samfunnet igjen. Hvis du er redd for å miste helsa, bør du heller begynne å gjøre det du kan gjøre, istedenfor å grave deg ned med alt det du ikke kan gjøre. Å ikke treffe folk er for øvrig ikke helseskadelig for alle. Jeg syns det er helt herlig å slippe folk 😅 Avtal en "nett-date" med den gamle venneklubben, kjøp en flaske vin og kos deg med den mens du slarver med gamle venner.   

Jeg snakker ikke om hva som er helseskadelig for alle, men det er anerkjent at det er farlig å stenge seg av når man blir depressiv.  Det kan ta lang tid å bygge samfunnet opp igjen.  Vi går heller ikke tilbake til samfunnet som det var for korona.  Jeg må heller prøve å drikke mindre vin enn mer.

Arbeidsplassen min tilbyr samtaler for ansatte nå.  Det blir det første jeg gjør over påske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033700
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg snakker ikke om hva som er helseskadelig for alle, men det er anerkjent at det er farlig å stenge seg av når man blir depressiv. 

Du skrev at å være alene og ikke treffe folk er helseskadelig. Jeg bare poengterte at det ikke er helseskadelig for alle. Tenk deg den situasjonen du er i nå, den er jeg i all den tiden vi ikke har korona og strenge restriksjoner. For meg er det nettopp folk som er helseskadelig, men jeg kan ikke unngå dem. Jeg må leve med at sånn er det bare. Folk er overalt, hele tiden og folk forventer  min tilstedeværelse. 

At det er farlig å stenge seg av når man er deprimert, er noe helt annet. Men alternativet til å treffe folk, er ikke å stenge seg av. Jeg har kommet med flere forslag til hva du kan gjøre, men det er altså noe galt med alt. Det er feil at du ikke kan ta deg et glass vin samtidig som du skal på apoteket, men så plutselig bør du heller drikke mindre enn mer vin. Nøyaktig mitt poeng. Du vil drikke vin, fordi du ikke kan få den servert noe sted. Men du bør jo ikke drikke vin, så hva i all verden er det du klager over da? At du nå får hjelp til å ikke drikke vin? 

Det kan ta lang tid å bygge samfunnet opp igjen.  Vi går heller ikke tilbake til samfunnet som det var for korona.

Jada, men ikke lenger tid enn etter 2. verdenskrig, så vi overlever nok. Burde det være et mål å gå tilbake til prekoronasamfunnet? 

"Arbeidsplassen min tilbyr samtaler for ansatte nå.  Det blir det første jeg gjør over påske."

Bra! (Jeg sendte for tidlig, men fikk tydeligvis ikke lov til å sitere når jeg endret innlegget)

Endret av Trine
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033709
Del på andre sider

AnonymBruker
Trine skrev (53 minutter siden):

Jeg har kommet med flere forslag til hva du kan gjøre, men det er altså noe galt med alt.

Det passer ikke for meg.  Ikke noe galt med det.

Å ta et glass vin ute er ikke det samme og åpne en hel flaske hjemme.  Jeg burde drikke mindre alene hjemme.  Hvis du ikke forstår hva jeg mener så er ikke det min sak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033713
Del på andre sider

AnonymBruker
Trine skrev (1 time siden):

Du skrev at å være alene og ikke treffe folk er helseskadelig. Jeg bare poengterte at det ikke er helseskadelig for alle. Tenk deg den situasjonen du er i nå, den er jeg i all den tiden vi ikke har korona og strenge restriksjoner. For meg er det nettopp folk som er helseskadelig, men jeg kan ikke unngå dem. Jeg må leve med at sånn er det bare. Folk er overalt, hele tiden og folk forventer  min tilstedeværelse. 

At det er farlig å stenge seg av når man er deprimert, er noe helt annet. Men alternativet til å treffe folk, er ikke å stenge seg av. Jeg har kommet med flere forslag til hva du kan gjøre, men det er altså noe galt med alt. Det er feil at du ikke kan ta deg et glass vin samtidig som du skal på apoteket, men så plutselig bør du heller drikke mindre enn mer vin. Nøyaktig mitt poeng. Du vil drikke vin, fordi du ikke kan få den servert noe sted. Men du bør jo ikke drikke vin, så hva i all verden er det du klager over da? At du nå får hjelp til å ikke drikke vin? 

Jada, men ikke lenger tid enn etter 2. verdenskrig, så vi overlever nok. Burde det være et mål å gå tilbake til prekoronasamfunnet? 

"Arbeidsplassen min tilbyr samtaler for ansatte nå.  Det blir det første jeg gjør over påske."

Bra! (Jeg sendte for tidlig, men fikk tydeligvis ikke lov til å sitere når jeg endret innlegget)

Noen forfaller helt uten kontakt med andre. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4033715
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 10.27):

Det passer ikke for meg.  Ikke noe galt med det.

Å ta et glass vin ute er ikke det samme og åpne en hel flaske hjemme.  Jeg burde drikke mindre alene hjemme.  Hvis du ikke forstår hva jeg mener så er ikke det min sak.

Men kanskje du må justere litt på hva som passer for deg da. Ferier passer overhode ikke for meg, men jeg slipper ikke unna, så jeg har måtte justere litt for å ha det ok også når de stedene jeg pleier ha for meg selv, blir okkupert at gale hyttefolk. 

Du trenger jo ikke kjøpe en hel flaske. Man får mindre enheter også. Og hvis du sitter på facetime med venner, er du jo ikke alene.  Nei, det er ikke din sak, men jeg forstår ikke noe mer av den grunn.

AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 10.34):

Noen forfaller helt uten kontakt med andre. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: cc4a0...7994

Ja, egentlig er det det, men jeg klarer å akseptere at det rså

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4034014
Del på andre sider

Hvorfor er det vanskelig å forstå?

Fordi kontakt for meg forbindes med stress. Det er vanskelig å forstå at andre forfaller uten dette stresset. Jeg forstår f.eks ikke hvordan det kan være så forbanna viktig for mamma å treffe meg og at 2,5 måneder er lenge uten å se hverandre. Jeg kan faktisk kjenne på en liten irritasjon over folks intense behov for å treffes. Altså, ikke at alle andre treffes, men at de absolutt må treffe meg. Og at de gjør det til noe veldig veldig viktig. Jeg har ikke behov for å se folk. Det holder lenge med kontakt på meldinger. 

Og siden jeg ikke er veldig god til å forstå andres følelser dersom jeg ikke kan relatere til dem, klarer jeg ikke forstå hvordan folk kan forfalle av lite sosial kontakt. Men jeg vet jo at vi ikke er like, så jeg aksepterer at det er sånn. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4034036
Del på andre sider

Periodevis påvirker det meg ikke så mye, fordi jeg er jo stort sett alene uansett, mens nå når jeg er så utrolig dårlig og bare vil hjem til mamma (noe jeg andre perioder ikke vil) fordi jeg ikke klarer å være alene så er det helt forferdelig. Ligger alene hjemme og gråter. Kommer meg stort sett ut for å gå tur, men jeg er i en slik forfatning at å være alene er nærmest russisk rullet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4034314
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Periodevis påvirker det meg ikke så mye, fordi jeg er jo stort sett alene uansett, mens nå når jeg er så utrolig dårlig og bare vil hjem til mamma (noe jeg andre perioder ikke vil) fordi jeg ikke klarer å være alene så er det helt forferdelig. Ligger alene hjemme og gråter. Kommer meg stort sett ut for å gå tur, men jeg er i en slik forfatning at å være alene er nærmest russisk rullet. 

Får du noe oppfølging nå? Det høres ikke ute om du burde være alene i det hele tatt..

Anonymkode: f55b4...1b9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4034332
Del på andre sider

grublerijenta
AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 23.33):

Den siste nedstengningen nå kom som et sjokk.  Hele Norge blir stengt ned og ingen vet hvor lenge.  Jeg har vært syk, eller hanglende, de siste par ukene og har nesten ikke vært ute av leiligheten.  Jeg jobber hjemmefra og snart er det påskeferie som går til å henge alene hjemme.

Jeg har ikke corona, men ganske mye hodepine som jeg er sikker på at kommer av de psykiske påkjenningene og stresset jeg lever under.  Jeg er svimmel inn i mellom, og har ikke noe energi i hele tatt.  Helst vil jeg ha laptopen i sengen når jeg skal jobbe.  Søvnen er uregelmessig og jeg må passe meg å huske og logge inn og delta i møter.  Ellers jobber jeg til alle døgnets tider.

Jeg er redd nå, redd for at dette tar mange år og at jeg sitter her alene i min lille leilighet, uten kontakt med familie og venner, i årevis fremover.

Uffda, mange som er lei corona, og nedstengning, matbutikker er åpne, vi kommer ikke til å sulte av næring, men noen kan kanskje bli sulten på kontakt med omverdenen.  Naturen er et fint sted for noen å sørge for at man ikke sultefores på alt.  Det går an å leve helt greit, selv isolert, mange som har gjort det gjennom hinstorien, frivillig eller tvang av mange forskjelllige årsaker.  Du kommer deg nok over det, samfunnet og. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460190-n%C3%A5-er-jeg-lei/#findComment-4034334
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...