Gå til innhold

Forslag om innenlandsk vaksinepass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker du, bør det innføres er vaksinepass slik at du vaksinerte får lov til å bruke kollektivtrafikk, gå til frisøren eller gå på kino eller konsert?

https://forskning.no/juridiske-fag-vaksiner/bor-norge-innfore-et-innenlands-vaksinepass

EU har lagt frem et forslag til et digitalt vaksinepass. Det skal gjøre det lettere å reise mellom EU-landene, ifølge Aftenposten.

Noen dager tidligere trykket den samme avisen også et debattinnlegg fra lederen av Vipps, Berit Svendsen. Hun skriver at betalingstjenesten står klar med teknologien for å lage en norsk variant knyttet til BankID.

Vipps-lederen mener vi trenger et håp om en sommer og høst med festivaler, sportsarrangementer, reiser og handel. Og at et bevis på at vi har tatt koronavaksine kanskje kan være et skritt på veien.

Anonymkode: 33eaa...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 29.3.2021 den 10.32):

Hva tenker du, bør det innføres er vaksinepass slik at du vaksinerte får lov til å bruke kollektivtrafikk, gå til frisøren eller gå på kino eller konsert?

https://forskning.no/juridiske-fag-vaksiner/bor-norge-innfore-et-innenlands-vaksinepass

EU har lagt frem et forslag til et digitalt vaksinepass. Det skal gjøre det lettere å reise mellom EU-landene, ifølge Aftenposten.

Noen dager tidligere trykket den samme avisen også et debattinnlegg fra lederen av Vipps, Berit Svendsen. Hun skriver at betalingstjenesten står klar med teknologien for å lage en norsk variant knyttet til BankID.

Vipps-lederen mener vi trenger et håp om en sommer og høst med festivaler, sportsarrangementer, reiser og handel. Og at et bevis på at vi har tatt koronavaksine kanskje kan være et skritt på veien.

Anonymkode: 33eaa...afc

Det ville ikke gått når det gjelder kollektivtrafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (10 timer siden):

Det ville ikke gått når det gjelder kollektivtrafikken. 

Kan kontrolleres før påstigning.

Anonymkode: 60ce3...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan kontrolleres før påstigning.

Anonymkode: 60ce3...f67

Ja, men mange må kjøre kollektivt for å komme seg på jobb. Alle har ikke hjemmekontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Ja, men mange må kjøre kollektivt for å komme seg på jobb. Alle har ikke hjemmekontor.

Da må man vaksinere seg da?

Anonymkode: 33eaa...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må man vaksinere seg da?

Anonymkode: 33eaa...afc

Det får man jo ikke før det er sin tur. Det er en stund til 50 åringer og yngre blir vaksinert.

Anonymkode: f2500...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det får man jo ikke før det er sin tur. Det er en stund til 50 åringer og yngre blir vaksinert.

Anonymkode: f2500...cd0

Når alle er vaksinert, da blir det vaksinepass. Garantert. Så i praksis blir det tvang!

Anonymkode: 33eaa...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
knas skrev (På 1.4.2021 den 9.37):

Nei takk 

Vaksinesertifikatet kommer neste måned.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forenklet-utgave-av-koronasertifikat-i-mai/id2845048/
 

Det skal være mulig å hente sertifikatet digitalt fra helsenorge.no og laste ned for utskrift, og til bruk uten å være koplet til internett samt muligheten for å verifisere informasjon via en QR-kode.

Regjeringen har ennå ikke besluttet hva sertifikatet skal brukes til.
 

Vi får håpe det ikke blir dagligdags å bli stoppet av soldater med spørsmål om "papieren, bitte".

Screen-Shot-2017-03-04-at-04.08.50.png

 

Anonymkode: 33eaa...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vaksinesertifikatet kommer neste måned.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forenklet-utgave-av-koronasertifikat-i-mai/id2845048/
 

Det skal være mulig å hente sertifikatet digitalt fra helsenorge.no og laste ned for utskrift, og til bruk uten å være koplet til internett samt muligheten for å verifisere informasjon via en QR-kode.

Regjeringen har ennå ikke besluttet hva sertifikatet skal brukes til.
 

Vi får håpe det ikke blir dagligdags å bli stoppet av soldater med spørsmål om "papieren, bitte".

Screen-Shot-2017-03-04-at-04.08.50.png

 

Anonymkode: 33eaa...afc

Grøss og gru. La oss håpe de får stoppet dette. 

Anonymkode: 0d736...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på vaksinepass. Jeg driver en sport/hobby som har vært nedstengt i denne tiden. Nå ser jeg muligheten for at vi kan begynne å lage stevner for de vaksinerte. Så vil gradvis stadig flere kunne delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er måten jeg skiller dirkriminering fra helt kurante tiltak:

Å nekte konkurstyttere å drive butikk er saklig. Det er ikke diskriminering

Å nekte jøder å drive butikk er usaklig. Det er diskriminering

Å nekte noen å kjøre bil fordi de er kvinner er usaklig. Det er diskriminering. 

Å nekte noen å kjøre bil fordi de er svaksynte er ikke diskriminering. Det er bare samfunnet som beskytter seg. 

Å nekte noen å kjøre bil fordi de nekter å ta førerkort er i alle fall ikke diskriminering.

Ut i fra dette kan dere sikkert tenke dere til hva jeg mener om vaksinepass, prinsipielt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (11 minutter siden):

Å nekte konkurstyttere å drive butikk er saklig. Det er ikke diskriminering

Å nekte jøder å drive butikk er usaklig. Det er diskriminering

Ut i fra dette kan dere sikkert tenke dere til hva jeg mener prinsipielt sett.

Hva om du lar vær å ansette alle i en gruppe, fordi gruppen i snitt er x% dårligere ansatte. Er det saklig eller usaklig? Med din logikk høres det saklig ut og dermed ikke diskriminering. Tenk f.eks at i snitt er 60 åringer dårligere ansatte, derfor ansetter jeg ikke 60åringer. Rent matematisk kan en forsvare å nekte å ansatte 60åringer helt saklig og logisk basert på statistikk på gruppenivå, det er fakta. Men det betyr ikke at den spesifikk 60 åringen ikke ville vært en over snittet god ansatt. Jeg tror prinsippet ditt bør revurderes, og så får du ta det revurderte prinsippet og analysere vaksinepass gjennom

TL:DR: Mye diskriminering/rasisme er "saklig", det betyr ikke at det ikke er diskriminering/rasisme og/eller meget skadelig for et samfunn og/eller greit å holde på med.

https://naob.no/ordbok/saklig

Anonymkode: 320e9...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg håper ikke på vaksinepass. Årsaken er vel at jeg selv egentlig ikke har full tro på vaksinen,  og at jeg selv er redd for å vaksineres. Jeg kommer nok til å bli vaksinert om jeg blir tilbudt pfizer, men jeg er skeptisk og engstelig for vaksinene sine bivirkninger.  

Anonymkode: 50f72...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 time siden):

Om vaksinepass betyr at hjulene i samfunnet kan begynne å rulle ønsker jeg det velkommen.

Bekymringsverdig at dette i det hele tatt innføres, for hvis man regner med å ha hele befolkningen vaksinert i løpet av året, hvorfor brukes det mye ressurser på dette nå? Enten så har noen en annen agenda, eller så ser myndighetene for seg at smittesituasjonen vil vare i mange år til. 

 

Anonymkode: 0d2dc...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bekymringsverdig at dette i det hele tatt innføres, for hvis man regner med å ha hele befolkningen vaksinert i løpet av året, hvorfor brukes det mye ressurser på dette nå? Enten så har noen en annen agenda, eller så ser myndighetene for seg at smittesituasjonen vil vare i mange år til. 

 

Anonymkode: 0d2dc...eea

Jeg lurer på om du er klar over hvor mye økonomien «blør» når landet i praksis er stengt ned. Det vil ha stor betydning om restauranter, butikker og andre nedstengte bedrifter kan åpne straks. Vi kan ikke ta oss råd til å ha stengt ned resten av året av hensyn til mindretallet som ikke får vaksinepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten så har noen en annen agenda, eller så ser myndighetene for seg at smittesituasjonen vil vare i mange år til. 

Man kan jo tenke seg situasjoner der det vil være greit å ha et vaksinebevis lett tilgjengelig (digitalt) for folk, uten at det trenger å ligge noen mystisk agenda bak. Kanskje noen land vil forlange det ved innreise for eksempel. Og skulle viruset mutere i årene som kommer, kan det bli aktuelt å skille mellom vaksinetypene i enkelte situasjoner. Ingen vet nøyaktig hvordan dette vil utvikle seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal mene om det. Det er fordel og få åpnet landet. Det er bra for økonomien. 

Men jeg vil da helst gi bort min dose til en ungdom. Jeg mener da at man skal snu helt om på vaksinestrategien og la de unge få vaksinen først. 

Ungdommen har vært så flinke og tatt denne dugnaden for de elderes del. De har fått så mye ufortjent kjeft underveis. Det er også mye vanskeligere for dem å holde seg i ro og ikke få treffe vennene sine. Men de har holdt seg i ro for de eldres skyld.

Det er noe riktig usmakelig over at vi middelaldrende og eldre kanskje kan nyte sommeren, men ungdommen må vente enda lenger. 

Det gir også helt feil signaler til de som har vært flinke og klart å la være å bli smittet at disse skal bli utestengt, mens de som har vært smittet kan starte livet igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...