Gå til innhold

NHD: Bipolar.. trenger hjelp NÅ!


bergogdalbane

Anbefalte innlegg

bergogdalbane

Hei!

Jeg er en jente på 21 år som for noen uker siden fikk diagnosen manisk-depressiv eller bipolar lidelse. Jeg har det som heter rapid cycling og mixed state. Men er jeg bipolar I eller II? Eller er dette noe annet? Hun har sagt at jeg har hypomanier, betyr det at jeg er bipolar II?

Jeg har begynt på Orfiril og går samtidig på Nefadar. Legen min har snakket om å kanskje begynne på lithium og heller kutte ut Nefadar. Men er det virkelig nødvendig med to ss?

For tiden sliter jeg skikkelig.. Jeg er under opptrapping av Orfiril, og har derfor ikke full effekt. Legen min er borte i fire uker, og i mellomtiden vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Jeg sliter med blandingstilstandene, da jeg har plagsomme selmordstanker, meningsløshet/håpløshet og sterk nedstemthet, samtidig som jeg har masse energi... Jeg orker liksom ikke mer. Føler meg bare i veien for alle, ensom og at ingen forstår meg. Har mange ganger tenkt at jeg skal kontakte legevakta, men kan de virkelig gjøre noe for meg? Er jeg psyk nok?

Vet liksom ikke hvor alvorlig dette er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Rapic cycling sier noe om hvor ofte en svinger. En kan ha RC både på bipolar I og II.

Dersom du kun har hatt hypomane episoder og aldri fullt utviklet mani, er du bipolar II.

Med RC er det lurt å kutte ut Nefadar.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det kun er erfaring med Orfiril over tid som kan gi svaret på om dette er tilstrekkelig, eller om du må kombinere to SS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...