Gå til innhold

Er vasking en dårlig jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En ung vikar-kollega får fast jobb om hun vil. Men hun vil ikke ha fast jobb fordi familien hennes mener det er en dårlig jobb. Hennes søsken studerer til noe viktig sa hun, og de vil at hun også skal gjøre det når koronaen er over.

Hun og alle de andre vikarene hos oss har jobbet 100 % under hele koronapandemien så langt. Det er mange som ikke har jobb idag, pga koronaen. 

Hva tenker dere om dette?

Jeg har arbeidstid fra 7-15 mandag til fredag, og jeg jobber bare noen få lørdager og søndager i året. Med fagbrev har jeg 440.000 i årslønn (topplønn). Likevel er det en dårlig jobb?

Anonymkode: d6e0a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En ung vikar-kollega får fast jobb om hun vil. Men hun vil ikke ha fast jobb fordi familien hennes mener det er en dårlig jobb. Hennes søsken studerer til noe viktig sa hun, og de vil at hun også skal gjøre det når koronaen er over.

Hun og alle de andre vikarene hos oss har jobbet 100 % under hele koronapandemien så langt. Det er mange som ikke har jobb idag, pga koronaen. 

Hva tenker dere om dette?

Jeg har arbeidstid fra 7-15 mandag til fredag, og jeg jobber bare noen få lørdager og søndager i året. Med fagbrev har jeg 440.000 i årslønn (topplønn). Likevel er det en dårlig jobb?

Anonymkode: d6e0a...fe4

Ingen nyttige jobber er dårlige, men noen jobber er dårlig betalt. Dersom kort utdannelse (1-2 år) er tilstrekkelig synes jeg 440.000 er en brukbar lønn. 
 

Dersom arbeidsmiljøet er godt, man har fast 100%-stilling, ok pensjonsavtale og trives - da er det en god jobb! 
 

Det er mange såkalte gode jobber jeg ikke kunne tenke meg selv med topplønn. F.eks. salg/markedsføring av unyttige/skadelige produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
E7H7 skrev (1 minutt siden):

Ingen nyttige jobber er dårlige, men noen jobber er dårlig betalt. Dersom kort utdannelse (1-2 år) er tilstrekkelig synes jeg 440.000 er en brukbar lønn. 
 

Dersom arbeidsmiljøet er godt, man har fast 100%-stilling, ok pensjonsavtale og trives - da er det en god jobb! 
 

Det er mange såkalte gode jobber jeg ikke kunne tenke meg selv med topplønn. F.eks. salg/markedsføring av unyttige/skadelige produkter. 

Ok. Arbeidsmiljøet er godt akkurat der jeg er. Vi er totalt ca 40 renholdere med vikarene. Alle har 100-% stillinger og vi har et meget godt og trygt lønnsforhold osv. Om et år går det av 3 personer som forsurer miljøet betraktelig, og det gir håp om et godt arbeidsmiljø også der jeg ikke er. Alle ser frem til det.  
Men jeg forsto det på henne som at familien hennes mener vasking er en jobb man burde skjemmes av å ha, og det er synd at noen har et sånt syn på det vi gjør. 

Anonymkode: d6e0a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok fortsatt en jobb mange ser ned på, dessverre. Men vi har iallefall hatt jobb/inntekt under pandemien (også). Det er det folk med høyere utdanning som ikke har.

Anonymkode: d6e0a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke "vasking" er en dårlig jobb. Det er derimot en av de viktigste jobbene noen kan ha i samfunnet siden det ses på som en samfunnskritisk jobb. Uten at noen f. eks hadde vasket på sykehus, hadde ikke sykehusene kunnet drive forsvarlig. Vasking er et viktig og nødvendig smitteverntiltak. 

Vasking ses nok på som et lavstatusyrke fordi det ikke trengs høyere utdanning for å utføre. Man kan få fagbrev ja, men fagbrev anses ikke som like viktig eller like mye verdt som en høgskole- eller universitets utdanning, noe som forsåvidt kan være forståelig. 

Lenge har akademisk utdannelse blitt sett på som det eneste høyverdige, men nå tror jeg trenden er i ferd med å snu. Man har innsett at samfunnet trenger flere av gode yrkesfagarbeidere, og på vgs rundt om i landet vet jeg at det nå mer oppfordres til å ta yrkesfaglig utdanning enn tidligere. Mange har tidligere (mer eller mindre feilaktig) tenkt at elever som velger yrkesfag er skoleleie slabbedasker, eller ikke har intellektuelle evner nok til å ta studiespesialisering. 

Et godt eksempel på det motsatte er Mari i denne artikkelen. Anbefaler å lese hele artikkelen da den setter søkelys på tematikken.

https://www.nrk.no/innlandet/mari-gladhaug_-laerling-i-viken-skog-moter-fordommer-mot-yrkesfag_-bekymrer-kunnskapsdepartementet-1.15380841

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nyttige jobber er gode jobber. Dette sier mest om foreldrene hennes. Hun har jo kun fordeler av fast jobb. Om hun senere ønsker å gjøre noe annet, er ikke fast, nåværende jobb til hinder for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Min mor var renholder i mange år og det ser jeg opp til henne for, det er tungt arbeid og det slet ut kroppen hennes så hun har hatt og har mange plager. Det burde vært betalt bedre og hun er minstepensjonist, det og burde vært bedre betalt. Uten renholdere hadde ikke samfunnet gått rundt så det er en viktig jobb, all honnør til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet litt med vasking i ISS for mange år siden. Det var elendig betalt. Det er kanskje bedre hos de som er ansatt i selve bedriften det vaskes hos/for. Jeg møtte også på noen klyser på jobben, som blant annet tok bordet der min mat og jakke lå i kantinen mens jeg var og hentet mer å drikke. De fikk huden full av kjeft fra meg. Det er en hederlig jobb, og en viktig en. Men det er nok en del snobber som ser ned på folk som har den jobben. Slik er det med kassadamer og slike ufaglærte jobber også.

Det er folk som ser på seg selv som geniale fordi de har utdannelse. Det er vel gjerne noen av de som ser ned på arbeidsfolk på gulvet.

Anonymkode: 5d686...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å få med att de som tok bordet mitt da jeg var å hentet drikke, var kjerneansatte ved bedriften jeg jobbet for, altså kontorister, geologer eller hva de var. 

Anonymkode: 5d686...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hun vil ikke ha fast jobb fordi familien hennes mener det er en dårlig jobb. Hennes søsken studerer til noe viktig sa hun, og de vil at hun også skal gjøre det når koronaen er over.

Jeg tror slike holdninger er en blanding av fordommer og misforståelser. Både butikkansatte og renholdere møter dem iblant.

Tidligere kunne hvem som helst få jobb som renholder og (mat)butikkansatt i de store byene, og det har vært tradisjon for at mange har slike jobber i kortere "overgangsperioder" eller ved siden av studier. Derfor er det mange som ikke tenker over at det også i disse bransjene finnes stillinger med mye ansvar og som krever kompetanse. 

Det siste året har vel alle erfart at det er mange vi kan klare oss uten, men ikke dagligvarehandelen og renholderne. Hvordan skulle sykehus og resten av helsevesenet klart seg uten renholdere med fagkunnskap? Det er ikke høystatus å kjøre søppel heller, men du verden hvor fort vi savner dem hvis de går til streik. 

Hvis mitt eget barn ville satse på renhold eller varehandel, ville jeg brukt kreftene på å oppfordre til å ta fagbrev. Da unngår man at det etter noen år kommer en yngre med den utdannelsen og presser en ut. Dessuten er det alltid gunstig hvis man skal søke tilsvarende jobb på en annen arbeidsplass. 

Det er vel ingen ulempe ved fast jobb, bortsett fra at det kanskje er lengre oppsigelsestid. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er noe poeng å unngå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En ung vikar-kollega får fast jobb om hun vil. Men hun vil ikke ha fast jobb fordi familien hennes mener det er en dårlig jobb. Hennes søsken studerer til noe viktig sa hun, og de vil at hun også skal gjøre det når koronaen er over.

Hun og alle de andre vikarene hos oss har jobbet 100 % under hele koronapandemien så langt. Det er mange som ikke har jobb idag, pga koronaen. 

Hva tenker dere om dette?

Jeg har arbeidstid fra 7-15 mandag til fredag, og jeg jobber bare noen få lørdager og søndager i året. Med fagbrev har jeg 440.000 i årslønn (topplønn). Likevel er det en dårlig jobb?

Anonymkode: d6e0a...fe4

For å svare overskriften din så er ikke vasking en dårlig jobb.  Det er en ærlig jobb. At foreldrene til vikaren vil at hun satser på noe annet er ikke det samme som å si at det er en dårlig jobb.

Mine barn hadde forskjellige vikarjobber i studietiden.  Det passet ikke å ha faste jobber, og det er noe der i holdningen til vikaren.  Det er nok hun som vegrer seg imot fast jobb, ikke mindre enn familien.  Det er ingenting i veien med å ha fast jobb og si den opp senere for å studere.

Jeg husker surret i mine barn å bestemme hva de ville studere.  De var skoleflinke og hadde gode muligheter så jeg var fast bestemt på at de skulle studere.  Selv har jeg høyere universitetsgrader og har aldri angret på det.  Jeg har vasket en del igjennom årene, men ikke lenger. Å ta vaskeklut og kost i hendene har ikke vært noe problem igjennom mitt liv.

 

Anonymkode: b9327...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ingen dårlig jobb, men det er slitsomt og lønna er lav.

Anonymkode: ce1e4...df2

Jobbet litt for ISS før jeg ble gravid for andre gang, da fikk vi godt betalt av nedvask av hus og leiligheter. Men tungt var det, men jeg var glad for jeg hadde aldri hatt fast jobb før. Så ble jeg dårlig da jeg ble gravid igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt mange vaskejobber i mitt liv. Den første fikk jeg da jeg var 15 år. Da vasket jeg offentlige toaletter. Den verste vaskejobben jeg har hatt var hos en gammel mann som jeg var redd for. Han så utrolig skummel ut og røkte enormt. Det var fulle askebegre overalt. Toalettet hans var bestandig tilgriset av avføringsflekker og blod. Uff, for en jobb! Jeg har absolutt respekt for renholdere og renovasjonsarbeidere og hilser alltid på dem hvis de krysser min vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...