Gå til innhold

Sykdom definisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er all funksjonsnedsettelse sykdom? Selv om det er psykososiale årsaker til det? 

La oss si at det er en mor med to barn som tidligere har fungert bra med det. Hun har klart alt av oppfølging med barna i tillegg til arbeidet sitt utenfor hjemmet. Ekteskapet har også fungert fint. Men så får de et tredje barn med alvorlig funksjonshemming som setter hele familien på prøve. Hun får en psykisk knekk og klarer ikke lenger å følge opp barna, ekteskapet går dukken og hun mister jobben pga for mye slurv og fravær. Er denne kvinnen syk?

Eller er sykdom kun definert som organisk?

Anonymkode: 1ba30...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det kan være både og. Hun må ikke nødvendigvis være syk, men hun kan være det også? 

Da jeg knakk sammen i 2016 så var det så alvorlig at jeg ikke lenger klarte jobb, å ta meg av barna og etter hvert ha de boende hos meg, jeg begynte å slite på alle plan. Klarte ikke ta vare på meg selv heller. Etter hvert har jeg sett at det har blitt skrevet i journal at jeg er en kvinne som i 2016 etter samlivsbrudd opplevde et massivt sammenbrudd og dertil et dramatisk funksjonsfall. Måten jeg gikk fra å ha klart å håndtere min psykiske sykdom og livet generelt, til å kræsje så kolossalt ble ikke sett på som normalt og det utløste hjelp og utredning som igjen avslørte flere psykiske lidelser. Jeg hadde jo disse fra før av i mer eller mindre grad, men de eksploderte i intensitet i 2016, og da klarte jeg ikke lenger å bare dytte alt under teppet. Jeg overdriver ikke når jeg sier at livet mitt ble ruinert. 

Hos noen kan det være et forbigående stort sammenbrudd som gir midlertidig psykisk lidelse, men hos andre slik som meg så lå det psykisk sykdom i bunn. Og det var flere faktorer som utløste de i så stor grad at jeg ikke lenger kunne håndtere det slik jeg tidligere har gjort. 

Men nå antar jeg bare ting. Kan være svaret egentlig er et annet fra fagfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Jeg har en lignende historie.  Jeg fikk et sammenbrudd etter en separasjon. Jeg har aldri vært psykisk syk før. Jeg mistet jobb og barna fikk ikke være hos meg, da jeg gjorde mye rart. Nå er situasjonen en annen. Jeg og mannen min fant tilbake til hverandre,  jeg fikk ny jobb og ting har falt på plass igjen. Jeg er så bra at jeg har kunnet trappe ned på medisinene uten å få tilbakefall. Jeg er medisinfri til sommeren og kjenner selv at det kommer til å gå bra. Så med meg var det forbigående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syk i en periode. Møtt veggen/utbrent heter det vel. Men hun kan jo bli frisk igjen med hjelp og tilrettelegging.

Anonymkode: fdbbb...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 10.59):

Er all funksjonsnedsettelse sykdom? Selv om det er psykososiale årsaker til det? 

La oss si at det er en mor med to barn som tidligere har fungert bra med det. Hun har klart alt av oppfølging med barna i tillegg til arbeidet sitt utenfor hjemmet. Ekteskapet har også fungert fint. Men så får de et tredje barn med alvorlig funksjonshemming som setter hele familien på prøve. Hun får en psykisk knekk og klarer ikke lenger å følge opp barna, ekteskapet går dukken og hun mister jobben pga for mye slurv og fravær. Er denne kvinnen syk?

Eller er sykdom kun definert som organisk?

Anonymkode: 1ba30...dec

Da vil det nok være naturlig med en utredning i psykiatrien, for å se om man kan ha underliggende sykdom. Hvis det utelukkes, har man vel «bare» «møtt veggen». Å ha barn med en alvorlig funksjonshemming krever nok mye av foreldrene. Og ekstreme mengder stress over tid er veldig negativt for kropp og sinn på flere måter. Er man psyk, har man jo i en ekstra byrde å bære i utgangspunktet.

Anonymkode: 11fc1...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...