Gå til innhold

Kjenner du noen godt med demens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En av besteforeldrene mine har en stund nå hatt demens. Jeg kjenner jeg gruer meg til den dagen hun ikke kjenner meg igjen. Kanskje jeg kommer på besøk hos ho også tror hun jeg er en innbruddstyv og så blir hun sint liksom. 

Hvor lang tid tar det til dem glemmer bort familien sin? 

Noen med erfaring? 

Anonymkode: f6040...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvor fort hun forfaller.  Mora mi visste hvem jeg var i godt over 20 år.  Det var vel bare de to siste årene hun ikke var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En av besteforeldrene mine har en stund nå hatt demens. Jeg kjenner jeg gruer meg til den dagen hun ikke kjenner meg igjen. Kanskje jeg kommer på besøk hos ho også tror hun jeg er en innbruddstyv og så blir hun sint liksom. 

Hvor lang tid tar det til dem glemmer bort familien sin? 

Noen med erfaring? 

Anonymkode: f6040...f3f

Jeg har hatt flere familemedlemmer med demens (😱). Min erfaring er at de bestandig vil kjenne deg igjen og være trygg på deg, men at de etterhvert kan være usikker på nøyaktig hvem du er. Typisk kan de blande sammen søsken eller til og med barn og barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt flere familemedlemmer med demens (😱). Min erfaring er at de bestandig vil kjenne deg igjen og være trygg på deg, men at de etterhvert kan være usikker på nøyaktig hvem du er. Typisk kan de blande sammen søsken eller til og med barn og barnebarn.

Det er min erfaring også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor fikk alzheimer da hun var 58 år. Hun glemte veldig tidlig at jeg var hennes datter. Trodde jeg var en venninne. Det er en utrolig vond sykdom. Du mister de du er glad i bit for bit. Det må oppleves for å forstå.

 

Anonymkode: eb355...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min mor fikk alzheimer da hun var 58 år. Hun glemte veldig tidlig at jeg var hennes datter. Trodde jeg var en venninne. Det er en utrolig vond sykdom. Du mister de du er glad i bit for bit. Det må oppleves for å forstå.

 

Anonymkode: eb355...0d8

Mora mi var også 58 og levde til hun var 83 så egentlig er det et umulig spørsmål å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min mor fikk alzheimer da hun var 58 år. Hun glemte veldig tidlig at jeg var hennes datter. Trodde jeg var en venninne. Det er en utrolig vond sykdom. Du mister de du er glad i bit for bit. Det må oppleves for å forstå.

 

Anonymkode: eb355...0d8

Det må være veldig vanskelig.

Jeg har opplevd det nært, men ikke forelder. Ble også alltid gjenkjent som familie, men vi ble plassert litt i feil generasjon og slikt. 
Vi bodde tett, så det ble nærme. Vi var heldige, vi var flere, for det er en utrolig vanskelig situasjon. 

Jeg tenker endel på dette, jeg håper vi kan snakke mer om demens, jeg føler det har vært litt tabu, men sakte, men sikkert står flere frem. Det er jo veldig vanskelig tema, for både den som har diagnosen og alle rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (2 timer siden):

Jeg tenker endel på dette, jeg håper vi kan snakke mer om demens, jeg føler det har vært litt tabu, men sakte, men sikkert står flere frem. Det er jo veldig vanskelig tema, for både den som har diagnosen og alle rundt. 

Ja, det er tabu fordi det er skremmende og da er det mer behagelig å snu seg bort enn å få mer kunnskap. Men det er kunnskap som må til dersom en skal bli bedre på å hjelpe. Og de neste 25 årene (tror jeg det var) forventer forskerne at eldreomsorgen at de vil se en økning innen demens fordi den eldre befolkningen nå blir flere.

Her er en lenke om alzheimer fra Nasjonalforeningen som jeg synes gir god informasjon. De har en hjelpetelefon der fagfolk svarer på spørsmål om dements og kan nås på tlf. 23 12 00 40. Det er også mulig å ta kontakt med en likeperson å snakke med. Det kan være nyttig å snakke med en som selv har kjent det på kroppen å leve med en som har dements. Selv hadde jeg en bestemor og nå en tante med demens, og vondt å se...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demens utarter seg veldig ulikt. Det finnes mange typer demens og symptomene er vidt forskjellig ut fra hvilke deler av hjernen som rammes. 

Faren min har hatt demens i mange år nå. Han kjenner meg fortsatt igjen og kan framstå helt klar når jeg snakker med han, problemet er de psykiatriske symptomene som har oppstått av demensen (visuelle hallusinasjoner og paranoide vrangforestillinger). Det er nesten umulig å behandle dette med medisiner eller samtaleterapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (8 timer siden):

Demens utarter seg veldig ulikt. Det finnes mange typer demens og symptomene er vidt forskjellig ut fra hvilke deler av hjernen som rammes. 

Faren min har hatt demens i mange år nå. Han kjenner meg fortsatt igjen og kan framstå helt klar når jeg snakker med han, problemet er de psykiatriske symptomene som har oppstått av demensen (visuelle hallusinasjoner og paranoide vrangforestillinger). Det er nesten umulig å behandle dette med medisiner eller samtaleterapi. 

Lewibodie?

Anonymkode: bb9cb...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lewibodie?

Anonymkode: bb9cb...d78

Ja sannsynligvis er det det, selv om diagnosen ikke er formell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...