Gå til innhold

Angst og blodtrykk/blodtrykksmåling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg har vært hos legen og han måler blodtrykket er det litt forhøyet, men han sier det sikkert skyldes at jeg er stresset.

Problemer er jo det at jeg har angst/er anspent 90% av de timene av døgnet jeg er våken. Har generell angstlidelse og panikkangst.
slapper kun av de timene før jeg legger meg når jeg har tatt en Imovane, da merker jeg håndflatene blir tørre og varmen samt at musklene i kroppen slapper.

Har kjøpt en skikkelig blodtrykksmåler på apoteket, men så fort jeg trykker på knappen for å måle kjenner jeg svetten komme og pulsen øke og da blir jo disse verdiene sikker ekstra ille. Vet man kan få 24 timer måling, men da må man ha på seg ett måleapparat som plutselig klemmer om armen. Tror jeg vil skvette i taket hver gang det vil måle. Moren min hadde en sånn og hver gang den skulle måle så skvatt jeg noe innmari :) .

Er det noen måte jeg kan finne ut om blodtrykket mitt er normalt?, eller bør jeg kanskje bruke blodtrykkssenkende siden jeg har så mye angst?

Ps. Hverken røyker eller drikker, spiser heller ikke spesielt usunt, men er sikkert 10 kilo overvektig (er mann i 40 åra, hvis der er av betydning)
Er heller ikke vært særlig fysisk aktiv siden Koronaen kom :(    

Anonymkode: 8cb20...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med blodtrykksbehandling kan du trygt overlate til fastlegen. For blodtrykk er det laget meget detaljerte retningslinjer for når og hvordan dette skal behandles. Stressblodtrykk ved konsultasjon er også velkjent.

En annen sak er at en betablokker kanskje kunne gitt deg en bedre livskvalitet. Du kan diskutere det med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også slik stress/panikk forhøyet blodtrykk. Men jeg begynte på blodtrykksenkende, da det viste seg jeg lå for høyt normalt også. Jeg var hos hjertespesialist. Jeg merker ingen ting til Ramiprilen, annet enn att jeg har lavere blodtrykk. Det er ikke så veldig dramatisk å gå på blodtrykksmedisiner. Jeg måler hjemme, flere ganger etter hverandre, for jeg får altid panikk ved de første målingene, så kommer det seg når jeg ser det ikke er "livstruende høyt".

Anonymkode: 82657...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes betablokkeren Pranolol har en veldig god effekt på angst og tilløp til panikk. Siden jeg begynte på en veldig liten dose Pranolol har jeg egentlig vært symptomfri.

Men den har ikke spesielt god effekt på meg når det gjelder stressblodtrykk. Den hemmer adrenalinets evne til å utvide blodårene og gjør at blodtrykket under stress faktisk kan øke en del. Men ellers er blodtrykket mitt veldig fint til tross for angst. Jeg pleier å stresse meg veldig opp på første måling og da blir det typisk 140/90. Men etterhvert synker det til 105/60.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...