Gå til innhold

Hvorfor "lidelse" og ikke "sykdom"?


AJP

Anbefalte innlegg

Hvorfor kaller en det egentlig "psykisk lidelse"  (på engelsk "disorder") og ikke sykdom ("disease")? Er det for at det skal virke mindre alvorlig? Er ikke pskyiske lidelser bare sykdommer i hjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lang diskusjon tilbake til ca 1990 da vi oversatte den engelske versjonen av ICD-10 til norsk. Hvorfor disorder vet jeg ikke sikkert, men det var mye diskusjon før vi landet på lidelse og ikke sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hva som høres verst ut. Sinnslidelse eller sinnssykdom. 

Lidelse er kanskje mest avvæpnede. 

Anonymkode: beb6d...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ordet lidelse beskriver bra opplevelsen av tilstanden. Samtidig opplever jeg at for å være et menneske som har en lidelse blir man ikke møtt av samfunnet og hjelpeapparatet som en som lider. 

Anonymkode: 0a4bc...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (17 timer siden):

En lang diskusjon tilbake til ca 1990 da vi oversatte den engelske versjonen av ICD-10 til norsk. Hvorfor disorder vet jeg ikke sikkert, men det var mye diskusjon før vi landet på lidelse og ikke sykdom. 

Kan du si noe om hvorfor man landet på lidelse og ikke sykdom?

Var det ikke viktig å sidestille fysisk og psykisk sykdom?

 

 

Anonymkode: 1cd84...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...