Gå til innhold

Elsparkesykler , hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvor-vanskelig-kan-dette-vaere/73631993

Jeg har selv vært nær ved å bli påkjørt mange ganger av slike. Er ganske lei de for å si det sånn. Jeg kan ikke forstå hvorfor disse syklene er lovlige. Er ganske skummelt når de kommer susende på fortauet. 

Hvilke tanker har dere om disse?

Anonymkode: 48672...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det skal være et minimum av regulering rundt dem, særlig for å sikre at firmaene som står bak, driver ordentlig. Nå er det fullstendig anarki. Jeg synes det er rart at plenklipping og oppussing på søndager er lovregulert, mens dette er umulig å styre. 

Rundt selve bruken av syklene burde reglene være som bruk av andre elsykler. Det kan hende det er sånn allerede, jeg kjenner ikke disse reglene i detalj, hvis det finnes noen. Jeg liker egentlig ikke at det er lov å sykle på de trange fortauene sentralt i byen, enten de har motor eller ikke. Det har ikke vært noen dødsulykke med utleie-sparkesykkel ennå, men det er trolig bare et spørsmål om tid. 

Men jeg synes problemet er størst rundt oppbevaringen / parkeringen av syklene når de ikke er i bruk. Selv om brukeren setter dem ordentlig fra seg, er de så ustø at de ramler etter kort tid og blir liggende tvers over fortau, turveier, innkjørsler o.l. Så kommer en irritert fotgjenger og kaster den i en grøft eller bak en container, og der blir den liggende. Ikke fortell meg at alle disse vrakene er noen miljøgevinst. Syklene blir søppel etter svært kort tid, de må ha en levetid omtrent som en bærepose. 

Jeg skriver ut fra situasjonen i Oslo her jeg bor. Andre byer har visst kommet litt lenger. Vårt byråd er mest opptatt av å hindre folk i å bruke og parkere bilen sin og synes visst det er greit at sparkesyklene havner i elva etter et par uker. Ja, jeg er litt sur kjerring nå, men jeg bor ved elva, så jeg ser dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (38 minutter siden):

Jeg synes det skal være et minimum av regulering rundt dem, særlig for å sikre at firmaene som står bak, driver ordentlig. Nå er det fullstendig anarki. Jeg synes det er rart at plenklipping og oppussing på søndager er lovregulert, mens dette er umulig å styre. 

Rundt selve bruken av syklene burde reglene være som bruk av andre elsykler. Det kan hende det er sånn allerede, jeg kjenner ikke disse reglene i detalj, hvis det finnes noen. Jeg liker egentlig ikke at det er lov å sykle på de trange fortauene sentralt i byen, enten de har motor eller ikke. Det har ikke vært noen dødsulykke med utleie-sparkesykkel ennå, men det er trolig bare et spørsmål om tid. 

Men jeg synes problemet er størst rundt oppbevaringen / parkeringen av syklene når de ikke er i bruk. Selv om brukeren setter dem ordentlig fra seg, er de så ustø at de ramler etter kort tid og blir liggende tvers over fortau, turveier, innkjørsler o.l. Så kommer en irritert fotgjenger og kaster den i en grøft eller bak en container, og der blir den liggende. Ikke fortell meg at alle disse vrakene er noen miljøgevinst. Syklene blir søppel etter svært kort tid, de må ha en levetid omtrent som en bærepose. 

Jeg skriver ut fra situasjonen i Oslo her jeg bor. Andre byer har visst kommet litt lenger. Vårt byråd er mest opptatt av å hindre folk i å bruke og parkere bilen sin og synes visst det er greit at sparkesyklene havner i elva etter et par uker. Ja, jeg er litt sur kjerring nå, men jeg bor ved elva, så jeg ser dem. 

Skjønner deg godt. Du og jeg bor jo nær hverandre og dette er noe sambo og jeg har lagt merke til og kommentert på våre gåturer også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Jeg synes det skal være et minimum av regulering rundt dem, særlig for å sikre at firmaene som står bak, driver ordentlig. Nå er det fullstendig anarki. Jeg synes det er rart at plenklipping og oppussing på søndager er lovregulert, mens dette er umulig å styre. 

Rundt selve bruken av syklene burde reglene være som bruk av andre elsykler. Det kan hende det er sånn allerede, jeg kjenner ikke disse reglene i detalj, hvis det finnes noen. Jeg liker egentlig ikke at det er lov å sykle på de trange fortauene sentralt i byen, enten de har motor eller ikke. Det har ikke vært noen dødsulykke med utleie-sparkesykkel ennå, men det er trolig bare et spørsmål om tid. 

Men jeg synes problemet er størst rundt oppbevaringen / parkeringen av syklene når de ikke er i bruk. Selv om brukeren setter dem ordentlig fra seg, er de så ustø at de ramler etter kort tid og blir liggende tvers over fortau, turveier, innkjørsler o.l. Så kommer en irritert fotgjenger og kaster den i en grøft eller bak en container, og der blir den liggende. Ikke fortell meg at alle disse vrakene er noen miljøgevinst. Syklene blir søppel etter svært kort tid, de må ha en levetid omtrent som en bærepose. 

Jeg skriver ut fra situasjonen i Oslo her jeg bor. Andre byer har visst kommet litt lenger. Vårt byråd er mest opptatt av å hindre folk i å bruke og parkere bilen sin og synes visst det er greit at sparkesyklene havner i elva etter et par uker. Ja, jeg er litt sur kjerring nå, men jeg bor ved elva, så jeg ser dem. 

De burde hatt egne sykkelfelt til dem. Eller burde elsyklene kjøre uti veien med biler og trafikk for på fortauet er det farlig. Er mange ganger der jeg og andre som jeg kjenner har nesten blitt nedkjølt på fortauet av de. 

Anonymkode: 48672...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller burde elsyklene kjøre uti veien med biler og trafikk for på fortauet er det farlig.

Jeg synes det skal være de samme reglene for elsparkesykler og vanlige elsykler. Om de skal være annerledes enn for tråsykler, er jeg usikker på. Det bør i hvert fall være enkle regler som ikke forvirrer. 

Jeg synes egentlig det skal være forbudt å sykle på fortauet (bortsett fra de knøttsmå syklene som brukes av småbarn) sentralt i byene. Dagens regler med å ta hensyn, holder ikke. Det er så mange hindringer på fortauene at verken fotgjengere eller andre kan følge noen rett linje. Da oppstår det situasjoner som er farlige for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

https://www.tv2.no/a/11783894/

Anonymkode: 48672...6fa

Disse syklene, som ikke leies ut, er det heldigvis et slags regelverk rundt. Men det kan virke som om myndighetene er litt handlingslammet - sykkelen skal registreres ifølge loven, men det går ikke an å gjøre det i praksis... 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det skal være de samme reglene for elsparkesykler og vanlige elsykler. Om de skal være annerledes enn for tråsykler, er jeg usikker på. Det bør i hvert fall være enkle regler som ikke forvirrer. 

Jeg synes egentlig det skal være forbudt å sykle på fortauet (bortsett fra de knøttsmå syklene som brukes av småbarn) sentralt i byene. Dagens regler med å ta hensyn, holder ikke. Det er så mange hindringer på fortauene at verken fotgjengere eller andre kan følge noen rett linje. Da oppstår det situasjoner som er farlige for alle parter. 

Enig med deg at det burde være forbudt å sykle på fortauet. Vanlige syklister er også farlig. Har også holdt på å bli nedkjørt av de og. Men mest av sparkesyklene. 

Anonymkode: 48672...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (Akkurat nå):

Disse syklene, som ikke leies ut, er det heldigvis et slags regelverk rundt. Men det kan virke som om myndighetene er litt  handlingslammet - sykkelen skal registreres ifølge loven, men det går ikke an å gjøre det i praksis... 

For ca 2 til 3 uker siden kom en ung jente sammen med en hund i bånd på sparkesykkel bak meg på fortauet. Hun var nære ved å kjøre meg ned. Og klarte så vidt å få svingt unna. En annen episode der en jente kom rett bak meg ned bakken i borettslaget og kjørte meg nesten ned. Klarte så vidt å svinge unna og måtte bråstoppe med begge beina som hjelp. 

Anonymkode: 48672...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Disse syklene, som ikke leies ut, er det heldigvis et slags regelverk rundt. Men det kan virke som om myndighetene er litt handlingslammet - sykkelen skal registreres ifølge loven, men det går ikke an å gjøre det i praksis... 

Ser ikke ut til at det hjalp stort dessverre. Toppfart på 48,2 kilometer i timen, og mest trolig raskere når de kræsjet :(

Anonymkode: 08409...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser ikke ut til at det hjalp stort dessverre. Toppfart på 48,2 kilometer i timen, og mest trolig raskere når de kræsjet :(

Anonymkode: 08409...603

Mener at enten bør myndighetene lage egne veier for sparkesykler eller så får de avvikle lovligheten av bruk av disse. Jeg må ærlig si at jeg blir flyforbanna hver gang jeg ser noen komme med disse sparkesykkel.  Dersom jeg hadde sett de ligge strødd noen plass så ville jeg ha lyst til å kaste de i søppelet. Jeg har ikke vist sinne ovenfor de som har holdt på å kjøre på meg eller noe som helst men jeg er forbanna inni meg over dette. 

At de lager slike sykler som har en slik fart er helt sykt. Det er lett å miste  kontroll på balanse når de står på et slikt hjul. 

Anonymkode: 48672...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser ikke ut til at det hjalp stort dessverre. Toppfart på 48,2 kilometer i timen, og mest trolig raskere når de kræsjet :(

Anonymkode: 08409...603

Dette minner meg om ferien min i Amsterdam ett år. Holdt på å bli nedkjølt hele tiden av syklister i stor fart. Den gang var ikke sparkesykler vanlig så tenker det er verre nå om de også bruker disse sparkesyklene. 

Anonymkode: 48672...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ganske utrolig at MILJØPARTIET de GRØNNE ikke klarer å legge til rette for tusenvis av små parkeringsplasser for ELEKTRISKEsparkesykler i byen de styrer.

Kan lure på hvordan vi skal redde kloden fra klimaendringene, om miljøpartiene er så tafatte og patetiske... men men

 

Ellers har jeg ingen formening om disse syklene, en må vise hensyn når en kjører, noen vil selvsagt ikke vise hensyn sånn er verden sånn er mennesker.

Anonymkode: 06631...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...