Gå til innhold

Aksjesparekonto. Regler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har satt fondene mine til salg. De har på 1 år gitt en avkastning på 10 prosent. Jeg tenkte nå pusher jeg ikke det lengre, og får det som penger. Må jeg betale skatt hvis jeg lar de stå på aksjesparekontoen under disponibelt som penger? Jeg har tenkt å reinvestere de senere.

Anonymkode: f491c...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler ikke skatt på gevinsten før du tar pengene ut fra aksjesparekontoen.

Dermed blir folk flest behandlet likt med de som kan investere gjennom et firma.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Offtopic, men, å forsøke å "time" markedet lønner seg ikke. Dersom du er bekymret for/ikke har råd til å miste pengene så greit nok, men om du tror at fordi ting er gått opp 10% så er det bedre å ha kontanter, så begår du en logisk feilslutning. Dette til orientering.

Selv "ekspertene" du leser i avisa, klarer ikke slå markedet, så at du skal klare det er det ingen logisk grunnlag for å hevde. Skal du slå markedet, trenger du informasjon markedet ikke besitter, og folk flest her gjør ikke det.

Einar Aas var en mann som klarte det, han lagde egne super avanserte modeller for å spå været og tilhørende effekt på strømmarkedet, som var bedre enn de markedet hadde tilgang til. Han hadde bedre informasjon enn markedet, da kan du slå markedet, men selv han med bedre informasjon enn markedet måtte gi tapt for markedet til slutt etter noen "lure"/"tvilsomme" handlinger fra resten av markedet mot han.

 

Lykke til.

Anonymkode: 210a9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Å forsøke å time markedet eller trade aktivt kan definitivt lønne seg. Det er riktig at aksjemarkedet historisk går opp over tid, men det kan også komme noen kraftige korreksjoner, og de kan vare lenge. Hvis du f.eks. kjøpte i et indeksfond våren 2008 så ville pengene dine vært over halvert noen få måneder seinere. Ikke før i slutten av 2013 ville aksjene nådd opprinnelig verdi.

Å selge nå, når aksjer etter alle solemerker er høyt prisa, og så sitte i cash og evt. gå inn igjen etter at vi har fått en god korreksjon, vil sannsynligvis lønne seg for trådstarter.

Det er heller ikke riktig at du trenger informasjon andre ikke har for å slå markedet, mange som slår markedet vha. teknisk analyse aleine.

Ja, for mange er buy and hold i et fond den enkleste og beste strategien som krever minst jobb, men å si at det er den strategien som fungerer best og at andre strategier ikke kan virke er rett og slett feil. En veldig enkel strategi mange folk uten mye kunnskap kan følge er å selge seg ut når markedet er høyt prisa og så gå inn etter gode korreksjoner/krasj. Da vil også de høyst sannsynlig slå buy and hold.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (46 minutter siden):

Å forsøke å time markedet eller trade aktivt kan definitivt lønne seg.

Å dra på casisno kan også lønne seg, vet ikke helt hva du tror jeg sier, og hva du tror du sier, med den frasen. Det er ord-salat.. ?

Drømmeautomat skrev (47 minutter siden):

Å selge nå, når aksjer etter alle solemerker er høyt prisa, og så sitte i cash og evt. gå inn igjen etter at vi har fått en god korreksjon, vil sannsynligvis lønne seg for trådstarter.

Så, hvorfor selger ikke alle nå da, siden det "sannsynligvis" lønner seg. Hva slags kunnskap er det du sitter på som markedet ikke gjør? Er du bare et Geni eller noe?

Drømmeautomat skrev (48 minutter siden):

Det er heller ikke riktig at du trenger informasjon andre ikke har for å slå markedet, mange som slår markedet vha. teknisk analyse aleine.

Korrelasjonsnalyse kan lønne seg ja, men ikke de tullete strekene og MACD og RSI og alle de greiene der, for de har alle adgang til. Skal du finne en korrelasjon du kan tjene penger på, må den være ukjent for resten av markedet, det krever enorme datakrefter/supercomputere, som du og jeg ikke har.

La meg forsøke å foklare problemet, la oss si at du finner ut at f.eks 14. mai går alle aksjer alltid opp 1% pga folk får feriepenger og noen investerer dem i aksjer. Flott, nå kan du tjene 1% hvert år gratis ved å utnytte dette kjøp 13. mai selg 14. mai vinn 1% wow. Dette er "teknisk analyse/korrelasjonsanalyse". Men vet du hva som skjer når markedet får denne informasjonen enten fordi noen skriv erom det i avisa eller nå til dags fordi robotene regner det ut, jo folk frontrunner og kjøper før og selger 14.mai, så kursen slutter å bevege seg i det hele tatt 14.mai, den blir helt flat, på tross av at mange får feriepenger de kjøper aksjer for. Så, det er ikke noe penger for deg å tjene der lenger, fordi de store gutta har bedre verktøy til å finne og utnytte disse korrelasjonen. Du/jeg/vi er for trege/dumme i forhold til de med roboter som kan regne på slike ting ekstremt mye bedre enn oss.

Det med å slå markedet er også misvisende, tar du høyere risiko f.eks vil du slå markedet i snitt, uansett om du tegner streker i grafer eller ikke, men du vil ha større varians/risiko så risiko justert vil du ikke slå markedet. Så viktig å holde tunga rett i munn

 

TL_DR, mye Dunning Kruger ute å går tror jeg, det er lett å lure seg selv. Men facts don't care about our feelings, lizzom

Anonymkode: 210a9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg tror også det er mye Dunning Kruger ute og går her. Dette domenet er større en sparetipsene til E24, og hypotesen om effisiente markeder er spennende og omdiskutert. Mye å sette seg inn i.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Jeg tror også det er mye Dunning Kruger ute og går her. Dette domenet er større en sparetipsene til E24, og hypotesen om effisiente markeder er spennende og omdiskutert. Mye å sette seg inn i.

Lykke til!

Sant, og gud er ekte, du må bare lese deg ordentlig opp på bibelen først lille gutt.

Jeg har gitt opp deg angående dette temaet for lenge siden (husker du kanskje hvordan det gikk den forrige gangen hva du anbefalte og hvordan det har gått siden, jeg kunne nevnte det og hva dine råd var da og hvor gode de rådene viste seg å være, men det ville vært litt slemt så jeg skal la det gå), men følte det var nødvendig å svare siden tråden dukker opp på google etc og jeg misliker at tvilsomme kommentarer står uimotsagt.

De som leser det jeg skrev, men på tross av det mener du har rett, ønsker jeg lykke til

Lykke til til oss alle. Over og ut :) 

Anonymkode: 210a9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Å vinne denne pissing contest-en med deg tror jeg ikke det er verdt å bruke så mye mer energi på.

Men rådet ditt til trådstarter bør nyanseres, sida det er det samme, evinnelige rådet du kan lese i diverse dagsaviser og er et råd som gjerne kommer fra analytikere som har interesser av å selge fond til småsparere. Å bare kjøpe og sitte er ikke riktig for alle, selv ikke alle småsparere. Og buy and hold kan innebære meget stor risiko hvis sparehorisonten er under f.eks. ti år. Ved å være ørlite mer aktiv kan også småsparere redusere risikoen og potensielt unngå årelange nedturer der kontoen er mer enn halvert. 
 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Å vinne denne pissing contest-en med deg tror jeg ikke det er verdt å bruke så mye mer energi på.

Men rådet ditt til trådstarter bør nyanseres, sida det er det samme, evinnelige rådet du kan lese i diverse dagsaviser og er et råd som gjerne kommer fra analytikere som har interesser av å selge fond til småsparere. Å bare kjøpe og sitte er ikke riktig for alle, selv ikke alle småsparere. Og buy and hold kan innebære meget stor risiko hvis sparehorisonten er under f.eks. ti år. Ved å være ørlite mer aktiv kan også småsparere redusere risikoen og potensielt unngå årelange nedturer der kontoen er mer enn halvert. 
 

Nei vi kan gi oss her, og ja om det du sa var "ja om din sparehorisont er kort, kan det være lurt å ta ut penger fra fond", ville du ikke fått noe kritikk fra meg, av åpenbare grunner. Siden han skulle reinvestere senere virket det ikke som at det var planen det virket mer som om planen var å "time markedet" fordi ting hadde gått opp så mye.

Drømmeautomat skrev (På 30.3.2020 den 17.32):

Jeg ville ikke ha kjøpt noen aksjer nå. Tror børsene skal et godt stykke til ned, de har ikke falt så mye ennå, særlig ikke hvis man sammenligner med tidligere krakk. Selv om det dreier seg om en langsiktig investering, hvorfor kaste bort penger på noe du sannsynligvis kan få mye billigere om en måned?

Oppgangen vi har hatt den siste uka er derimot en god mulighet for å shorte, dvs. å vedde på at børsen skal falle ytterligere. 

Dette skrev du i en tråd for nybegynnere som ikke kan noe om aksjer fond bankinnskudd eller noe som helst. Det er rett og slett ekstremt uansvarlig, og har aldri sett deg beklage rette etc for dette. Hva med alle som leste dine råd og dermed endte opp med å tape mye penger. Har du ingen samvittighet for slikt? Du kritiserer meg uten problemer, jeg bør nyansere mitt råd, ok, kanskje du bør nyansere dine råd også, eller? Bare meg.

Skal gi meg her. Ikke ta det perosnlig, du er sikkert en fin fyr på andre områder, men å spre farlige falske påstander til folk uten kunnskap og evne til å forstå at de blir lurt, er så uansvarlig at jeg må trå hardt til for samfunnshelsa ;) 

Uansett, lykke til videre med livet.

Anonymkode: 210a9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en liten smell selv ved å tro at jeg var smart. Jeg kjøpte rett etter at børsen falt pga korona. Det var smart. Et par måneder senere hadde det steget med 15%. Jeg trodde det måtte være toppen og turte ikke annet enn å selge. Neida. Børsen bare stiger og er dyrere nå enn før korona. Forstå det den som kan. Jeg gikk glipp av en gevinst fordi jeg var "smart" og ikke bare satt på aksjene som alle eksperter sier man bør.

Nå føles det dumt å gå inn igjen etter at det har steget helt vilt. Uansett kom det en mye bedre investeringsmulighet så det var kanskje like greit.

Dessuten: Hvem vet? Kanskje krakket kommer allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (28 minutter siden):

Jeg gikk på en liten smell selv ved å tro at jeg var smart. Jeg kjøpte rett etter at børsen falt pga korona. Det var smart. Et par måneder senere hadde det steget med 15%. Jeg trodde det måtte være toppen og turte ikke annet enn å selge. Neida. Børsen bare stiger og er dyrere nå enn før korona. Forstå det den som kan. Jeg gikk glipp av en gevinst fordi jeg var "smart" og ikke bare satt på aksjene som alle eksperter sier man bør.

Husker Dexter Morgan ga deg litt tilsnakk da når du delte den informasjonen tidligere på DOL "Aksjer" tråden. Du virket nesten litt såret når han var så krass og sa ting du mente du visste selv og sa selv, du trodde han ikke leste det du skrev eller stjal dine ideer 🤣 Men neida, han leste godt hva du skrev, og det var derfor han var krass. Han forventet rett og slett mer av deg, siden du virket ha mer evne til logiske resonementer og dermed ikke burde være så lett å styres av følelser. Det var, forsøk på, tough love ;) Men, du lot deg rive med av følelser over fakta på tross av det, du er ikke alene med det, menneskehjernen er slik, alle styres til en viss grad av følelser, uansett hvor mye en prøver å la vær. Jeg har en "gudegave" i å være autistisk, samme har Dexter Morgan, dermed kan de som styres av følelser fremstå som noe ulogiske for oss. 

 

Grendel skrev (29 minutter siden):

føles det dumt å gå inn igjen etter at det har steget helt vilt.

Hehe. Ja, ja. Du får håpe Dexter Morgan ikke står opp fra graven, for ellers vil du få en krass kommentar på nytt. ;) Omtrent akkurat den samme som forrige gang. Du kan jo tenke deg selv hva han ville sagt, du vet det vel selv også egentlig tror jeg, du ville nok kritisert han for å si ting du vet selv, også oversett han ;) 

Og bare så det er sagt, jeg hadde litt kontakt med Dexter Morgan nå nettopp, og han tilgir deg for dine synder ;) Men du kommer ikke til himmelen om du fortsetter å synde. Sånn er det med den saken

Lykke til :) 

Anonymkode: 210a9...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...