Gå til innhold

Er alt blitt en bløff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er redd. Har ventet på vaksinen. Når er det vår tur?  På grunn av alvorlig kronisk sykdom har vi i over et år levd mest mulig isolert. Har avlyst det meste av lege, tannlege og sykehustimer for å redusere sjangsen for smitte. Barnebarn har vi nesten ikke sett. Livet er tungt.

Det er flere som ikke bryr seg så mye.Det er flere som  har levd mer som normalt som nå har blitt vaksinert. I starten av epidemien gikk de ut og sa at det var  mennesker i risikogrupper som skulle beskyttes. Men de må fremdeles ut i arbeidslivet og utsette seg for smitte uten vaksinering. Jeg opplever ofte å be andre om å holde mer avstand til meg. Blir sett  på som i overkant hysterisk. Ingen vet hva vi opplever i hverdagen med alvorlig sykdom. 

I julen åpnet de opp for mer besøk og en uke etterpå var det besøksforbud. Erna feiret 60 års dag, mens barn har måttet sette sine bursdager på vent. Mange lever isolert.  Regjeringen vil åpne samfunnet samtidig som avisene skriver om nye mutasjoner og at det kan bli større og alvorligere utbrudd. Alt dette mens de ikke engang har fått vaksinert alle i risikogruppen.

Jeg er sliten. Forstår at vi som enkeltmennesker er lite verdt. Når mennesker dør av koronaviruset legges det ofte til at de hadde en alvorlig grunnlidelse. Da kan jo alle uten kronisk sykdom puste lettet ut for det er ikke så farlig for dem. Men sorgen er like stor for de som opplever å miste sine. Mange med kronisk sykdom kunne hatt et langt liv.

Ingen vet hvem som blir alvorlig syk av korona. Kunne vi ikke holdt tilbake litt til så vi fikk bedre kontroll. Det er nok flere enn meg som begynner å bli frustrert og sliten av åpning og stenging. Regelverk som endres fortere enn vi har mulighet til å forstå det. Innstramming er tøft for mange. Likevel tror jeg at en liten grad av stabilitet er bedre enn det vi nå opplever. 

Anonymkode: 5f904...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke noen løsning. Det er problemet. Det er ikke nok vaksiner. De eldre og de med underliggende sykdom står allerede først i køen. 

Det ville ikke vært bedre om Erna holdt igjen litt til. Halvparten krever alltid strengere tiltak, uansett hvor lite smitte det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (14 timer siden):

Det finnes ikke noen løsning. Det er problemet. Det er ikke nok vaksiner. De eldre og de med underliggende sykdom står allerede først i køen. 

Det ville ikke vært bedre om Erna holdt igjen litt til. Halvparten krever alltid strengere tiltak, uansett hvor lite smitte det er. 

Hvilke grunnlag har du for å si at det ikke ville vært bedre om det ble holdt igjen litt til? At de i risikogrppen fikk vaksinen før de vurderte en sakte åpning av samfunnet.

Økonomien har betydning. Men det har også kostet samfunnet mye med stenging og åpning, med nye smitteutbrudd hele tiden. Den psykiske belastningen blir ikke mindre med frem og tilbake av tiltak. Stabilitet og trygghet  har stor betydning for den psykiske helsen.

Anonymkode: 5f904...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilke grunnlag har du for å si at det ikke ville vært bedre om det ble holdt igjen litt til? At de i risikogrppen fikk vaksinen før de vurderte en sakte åpning av samfunnet.

Økonomien har betydning. Men det har også kostet samfunnet mye med stenging og åpning, med nye smitteutbrudd hele tiden. Den psykiske belastningen blir ikke mindre med frem og tilbake av tiltak. Stabilitet og trygghet  har stor betydning for den psykiske helsen.

Anonymkode: 5f904...a0d

Grunnlaget er rett og slett at det er veldig få som dør av korona med den politikken som er ført. Den har gått ut på å ha strenge tiltak ved behov. Der det trengs, når det trengs. Hvis det brenner på kjøkkenet så sprayer man ikke ned hele huset med pulverapparat.

Jeg setter det litt på spissen. Jeg tror ikke at du heller ønske å stenge ned alt hele tiden.

Jeg tror åpning og stengning er bedre enn å ha det stengt hele tiden. Det kan gjennomføres noen konserter og litt idrett så folk har noen mål å jobbe mot. Hotellene får litt omsetning sånn som sist sommer. Ungdom får møtt hverandre på skolen. Besteforeldre får møtt barnebarna. Det har en verdi utover å hindre at folk blir psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (Akkurat nå):

Hvis det brenner på kjøkkenet så sprayer man ikke ned hele huset med pulverapparat.

Det er jo nettopp det regjeringen og helsemyndighetene har drevet med... Følger du ikke med? 

Anonymkode: 5c310...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Grunnlaget er rett og slett at det er veldig få som dør av korona med den politikken som er ført. Den har gått ut på å ha strenge tiltak ved behov. Der det trengs, når det trengs. Hvis det brenner på kjøkkenet så sprayer man ikke ned hele huset med pulverapparat.

Jeg setter det litt på spissen. Jeg tror ikke at du heller ønske å stenge ned alt hele tiden.

Jeg tror åpning og stengning er bedre enn å ha det stengt hele tiden. Det kan gjennomføres noen konserter og litt idrett så folk har noen mål å jobbe mot. Hotellene får litt omsetning sånn som sist sommer. Ungdom får møtt hverandre på skolen. Besteforeldre får møtt barnebarna. Det har en verdi utover å hindre at folk blir psykisk syke.

Land som stengte helt ned kan leve tilnærmet normalt i dag. Men de må være på vakt mot nye utbrudd.

Få møte barn og barnebarn, og å unngå psykisk belastning er desverre ikke for alle i norge som lever med alvorlige underliggende sykdommer.

Jeg ønsker heller ikke at vi skal leve med et nedstengt samfunn for alltid. Men en "dugnad" kan være tøff, og det er belastende og motløst når nytten blir sabotert like etterpå.

 

Anonymkode: 5f904...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...