Gå til innhold

Stemmehøring -kupton


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det å høre stemmer inne i hodet som kommenterer deg og gir deg oppdrag og beskjeder typisk for paranoid psykose? Eller er det da chizofreni? 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er det å høre stemmer inne i hodet som kommenterer deg og gir deg oppdrag og beskjeder typisk for paranoid psykose? Eller er det da chizofreni? 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Å høre stemmer er ganske vanlig blant folk uten diagnoser også.. 

De med schizofreni har andre symptomer også ikke bare stemmehøring. F. Eks sosial tilbaketrekning, manglende personlig hygiene, manglende driv osv

Anonymkode: 82491...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre stemmer som kommenterer deg og gir deg oppdrag og beskjeder er ikke vanlig blant folk flest. Det er typisk for schizofreni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (17 minutter siden):

Å høre stemmer som kommenterer deg og gir deg oppdrag og beskjeder er ikke vanlig blant folk flest. Det er typisk for schizofreni.

Eller hvis man ruser seg? 

Anonymkode: 82491...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller hvis man ruser seg? 

Anonymkode: 82491...6df

Jeg regner med at dersom dette skjedde under rus, ville spørsmålsstiller ha nevnt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Jeg regner med at dersom dette skjedde under rus, ville spørsmålsstiller ha nevnt deg.

Korrekt. Det skjer ikke under rus, det er mer eller mindre tilstede hele tida.  Dessuten har jeg også negative symptomer som manglende driv og sosial tilbaketrekning. Så ja, da er jeg nok schizofren. Jippi. 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær oppmerksom på at svarene du får her er av typen "taler for" eller "taler mot". Ingen annen enn en spesialist som møter deg i RL kan sikkert sette en schizofrenidiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Korrekt. Det skjer ikke under rus, det er mer eller mindre tilstede hele tida.  Dessuten har jeg også negative symptomer som manglende driv og sosial tilbaketrekning. Så ja, da er jeg nok schizofren. Jippi. 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Håper "jippi " var ironisk ment, for hadde du hatt schizofreni hadde du ikke sagt mye jippi. 

Anonymkode: fa6fa...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper "jippi " var ironisk ment, for hadde du hatt schizofreni hadde du ikke sagt mye jippi. 

Anonymkode: fa6fa...505

Selvfølgelig var det ironisk ment. Selv med Schizofreni kan man både forstå og bruke ironi. Eller er det nytt for deg? 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@kupton Jeg fant dette på FHI sine nettsider om kriterier for Schizofreni. Jeg oppfyller kriteriene for de positive symptomene, men i denne beskrivelsen må man i tillegg ha minst to av følgende:

minst to av følgende symptomer:

Daglige hallusinasjoner ledsaget av vrangforestillinger (ikke daglige for meg, men flere ganger i uka)

Språklige tankeforstyrrelser i form av neologismer (nyord), avbrudd i tale og tankerekke, uforståelig eller usammenhengende tale

Kataton atferd - det vil si enten svær uro, ofte med repetert atferd, eller stupor, der pasienten går helt i stå, kan stivne i bestemte posisjoner

Negative symptomer:

Apati

Passivitet og mangel på initiativ

Manglende initiativ og interesser

Avflatning av følelser

Sosial tilbaketrekning og isolasjon

Dårlig kommunikasjon verbalt og non-verbalt

Fattig språk

Altså telles antallet (2 symptomer) med under Negative symptomer? Jeg har de jeg har uthevet med fet skrift. 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

@kupton Jeg fant dette på FHI sine nettsider om kriterier for Schizofreni. Jeg oppfyller kriteriene for de positive symptomene, men i denne beskrivelsen må man i tillegg ha minst to av følgende:

minst to av følgende symptomer:

Daglige hallusinasjoner ledsaget av vrangforestillinger (ikke daglige for meg, men flere ganger i uka)

Språklige tankeforstyrrelser i form av neologismer (nyord), avbrudd i tale og tankerekke, uforståelig eller usammenhengende tale

Kataton atferd - det vil si enten svær uro, ofte med repetert atferd, eller stupor, der pasienten går helt i stå, kan stivne i bestemte posisjoner

Negative symptomer:

Apati

Passivitet og mangel på initiativ

Manglende initiativ og interesser

Avflatning av følelser

Sosial tilbaketrekning og isolasjon

Dårlig kommunikasjon verbalt og non-verbalt

Fattig språk

Altså telles antallet (2 symptomer) med under Negative symptomer? Jeg har de jeg har uthevet med fet skrift. 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Det som er vanlig for schizofrene når det kommer til isolasjon er at man isolerer seg HELT. Altså tar ikke tlf når familien ringer, orker ikke ha noe med venner å gjøre osv. 

Anonymkode: 82491...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det som er vanlig for schizofrene når det kommer til isolasjon er at man isolerer seg HELT. Altså tar ikke tlf når familien ringer, orker ikke ha noe med venner å gjøre osv. 

Anonymkode: 82491...6df

Skjønner, takk for info. Jeg har nok ikke diagnosen, men er bare redd for det. 

Anonymkode: 6ab2d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig var det ironisk ment. Selv med Schizofreni kan man både forstå og bruke ironi. Eller er det nytt for deg? 

Anonymkode: 6ab2d...b71

En må være ganske god til å formulere seg for å bruke ironi skriftlig.  For meg var ikke en selvfølge at det var ironi.  Men da så ,ha ha, så morsomt. 

Anonymkode: fa6fa...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

En må være ganske god til å formulere seg for å bruke ironi skriftlig.  For meg var ikke en selvfølge at det var ironi.  Men da så ,ha ha, så morsomt. 

Anonymkode: fa6fa...505

Så du mener at en som kan uttrykke seg godt skriftlig og muntlig umulig kan ha schizofreni, er det det du forsøker å si?

Anonymkode: 6ab2d...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jippi jeg er ikke schizofren jeg da? Som kan utrykke meg godt både skriftlig og verbalt. Til og med scoret høyt på verbale tester i nevropsykiatrisk undersøkelse...  Jeg fikk diagnosen.

Det er mye synsing her... Overlat diagnostiseringen til psykologer og psykiatere og ikke anonyme på DOL...

Anonymkode: 43996...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarer på det sterkeste mot selvdiagnostisering av schizofreni. Dette er en oppgave for trente spesialister som ser pasienten over tid i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så du mener at en som kan uttrykke seg godt skriftlig og muntlig umulig kan ha schizofreni, er det det du forsøker å si?

Anonymkode: 6ab2d...b71

Jeg mente at for å bruke ironi i en tekst må en ha et godt skriftspråk. Når mottaker ikke kan se ansiktsuttrykk eller høre tonen i stemmen blir det mer vanskelig å forstå ironi.

 

Anonymkode: fa6fa...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har schizofreni vet ikke jeg .Men jeg har schizofreni,og har karakter 5 i bokmål ,5 i nynorsk og 5 i engelsk. Og det med dysleksi. Så mennesker med schizofreni kan ha gode kunnskaper, og så er de de som ikke er så flinke. Så sånn sett gjenspeiler de med schizofreni befolkningen generelt. 

Anonymkode: fa6fa...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du har schizofreni vet ikke jeg .Men jeg har schizofreni,og har karakter 5 i bokmål ,5 i nynorsk og 5 i engelsk. Og det med dysleksi. Så mennesker med schizofreni kan ha gode kunnskaper, og så er de de som ikke er så flinke. Så sånn sett gjenspeiler de med schizofreni befolkningen generelt. 

Anonymkode: fa6fa...505

Schizofreni er jo en sykdom som vanligvis oppstår i sen tenår eller voksen alder så det at du fikk 5 karakter i norsk på videregående er ikke så rart. 

Det typiske er at karakterene og skolen går dårligere, for de som får sykdommen i skolealder da. 

Anonymkode: 82491...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...