Gå til innhold

Ulempen med TIPS-prosjektet


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Mange snakker så rosende om TIPS-prosjektet (tidlig intervensjon ved psykose), men tenker ikke på konsvekvensene av å få en alvorlig diagnose før den har brutt ut. Pasienter får schizofrenidiagnose uten at de har vært psykotiske eller innlagte. Dette mener jeg er svært betenkelig. Hva sier du legen og andre? Jeg har selv fått en slik diagnose under tvil, fordi jeg ikke har vært innlagt eller psykotisk. Jeg har hørt stemmer når jeg har vært under stort press (noe som jeg mener skyldes feil terapi - psykodynamisk terapi). Hvilke rettigheter har jeg som pasient til å klage på min diagnose? Hvor kan jeg få informasjon om mine rettigheter som pasient? Jeg og mine forelder føler oss helt maktesløse overfor psykiatrien. Hvor kan vi få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at du evt. opplever det som stigmatiserende dersom du mener at du har fått feil diagnose. Men hvilke konsekvenser har det egentlig for deg? Hva ønsker du å få endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Skjønner at du evt. opplever det som stigmatiserende dersom du mener at du har fått feil diagnose. Men hvilke konsekvenser har det egentlig for deg? Hva ønsker du å få endret?

Nei, jeg syntes vel ikke det er riktig at jeg skal falle inn i den samme båsen. Andre som har diagnosen er mye dårligere enn meg og samfunnet forøvrig stempler schizofrene som gærninger, noe jeg føler at jeg ikke er. Hvilke konsekvenser det får, får fremtiden vise. Det er mulig jeg blir nektet å få barn og blir nektet personforsikring. Konsekvensene får jeg vite om i fremtiden. Personlig er det jo et sjokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Nei, jeg syntes vel ikke det er riktig at jeg skal falle inn i den samme båsen. Andre som har diagnosen er mye dårligere enn meg og samfunnet forøvrig stempler schizofrene som gærninger, noe jeg føler at jeg ikke er. Hvilke konsekvenser det får, får fremtiden vise. Det er mulig jeg blir nektet å få barn og blir nektet personforsikring. Konsekvensene får jeg vite om i fremtiden. Personlig er det jo et sjokk.

Legen er vel best til å svare på hvilke konsekvenser det vil ha å få diagnosen schizofreni. Kan du svare legen? Pasienter og pårørende får jo ikke svar på slike spørsmål, ikke får vi vite hvilke rettigheter vi har heller. Hvis jeg ønsker å klage på diagnosen min, hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Legen er vel best til å svare på hvilke konsekvenser det vil ha å få diagnosen schizofreni. Kan du svare legen? Pasienter og pårørende får jo ikke svar på slike spørsmål, ikke får vi vite hvilke rettigheter vi har heller. Hvis jeg ønsker å klage på diagnosen min, hvordan går jeg frem?

Det finnes strenge og relativt objektive kriterier for å stille diagnosen schizofreni.

Diagnosen bør aldri stilles uten at disse kriterier er oppfylt.

Om du mener diagnosen er feil, kan du klage både til pasientombudet og til Fylkeslegen.

Først kan du evt. skrive til avdelingsoverlegen og be om en begrunnelse for diagnosen hvor du også ber om henvisning punkt for punkt til DSM-IV kriteriene.

http://www.psychologynet.org/schiz.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Det finnes strenge og relativt objektive kriterier for å stille diagnosen schizofreni.

Diagnosen bør aldri stilles uten at disse kriterier er oppfylt.

Om du mener diagnosen er feil, kan du klage både til pasientombudet og til Fylkeslegen.

Først kan du evt. skrive til avdelingsoverlegen og be om en begrunnelse for diagnosen hvor du også ber om henvisning punkt for punkt til DSM-IV kriteriene.

http://www.psychologynet.org/schiz.html

Jeg kom ikke frem på linken din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...