Gå til innhold

Alle med schizofreni hører stemmer som kommer utenifra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Påstand: alle med schizofreni hører stemmer som kommer utenfra hodet. Akkurat som om det skulle vært en virkelig person. 

Anonymkode: a4ebe...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hva vil du med den påstanden? Å insinuere at de som kun hører stemmer innenifra ikke har hard core Schizofreni? At det å høre stemmer utenfra er det eneste som er godkjent for å få diagnosen?

De fleste har nok en blanding av indre og ytre stemmer. Men jeg vet ikke. 

 

Anonymkode: 9b949...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Påstand: alle med schizofreni hører stemmer som kommer utenfra hodet. Akkurat som om det skulle vært en virkelig person. 

Anonymkode: a4ebe...087

I stedet for å komme med alskens selvkomponerte påstander, anbefaler jeg å lese en lærebok om temaet slik at en faglig ikke er helt blank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

I stedet for å komme med alskens selvkomponerte påstander, anbefaler jeg å lese en lærebok om temaet slik at en faglig ikke er helt blank. 

Istedenfor å komme med masse klaging, kan du ikke heller besvare påstanden? 

Anonymkode: a4ebe...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva vil du med den påstanden? Å insinuere at de som kun hører stemmer innenifra ikke har hard core Schizofreni? At det å høre stemmer utenfra er det eneste som er godkjent for å få diagnosen?

De fleste har nok en blanding av indre og ytre stemmer. Men jeg vet ikke. 

 

Anonymkode: 9b949...ead

Svar på om påstanden er rett, vel. 

Anonymkode: a4ebe...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Påstand: alle med schizofreni hører stemmer som kommer utenfra hodet. Akkurat som om det skulle vært en virkelig person. 

Anonymkode: a4ebe...087

Feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du hallusinerer ser eller hører du ting som ikke er virkelig. En person som hører stemmer, hører dem med ørene. Men du kan være psykotisk uten å høre stemmer, hvis du f.eks tror at du kan tenke tankene til andre, får tanker implantert i hodet eller har vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 minutter siden):

En person som hører stemmer, hører dem med ørene.

Det er feil. En person som hører stemmer kan både høre dem inne i sitt eget hode og med ørene "utenfra". Når det er "stemmer inne i hodet" er det stemmer/tanker som oppleves å ikke være ens egne. 

Anonymkode: 9b949...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få stemmer i hodet kan være fordi en er overstimulert og får stemmene i hodet av sine venner forordet var for slitsomt å være sosial 

Slik som om man har kjørt bil fra Bodø til Trondheim i snøfall og stappmørket

så føler man i hodet at hjernen fortsatt tror man kjører når jeg har parkert

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (7 minutter siden):

Å få stemmer i hodet kan være fordi en er overstimulert og får stemmene i hodet av sine venner forordet var for slitsomt å være sosial 

Slik som om man har kjørt bil fra Bodø til Trondheim i snøfall og stappmørket

så føler man i hodet at hjernen fortsatt tror man kjører når jeg har parkert

Ja, men slike stemmer er "normalt". Det er vel når stemmene inne i hodet ikke kan gjenkjennes at det kan begynne å bli problematisk. Særlig hvis de i tillegg inntar en overordnet og styrende rolle og f.eks vil ha en til å gjøre ting. 

Anonymkode: 9b949...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er feil. En person som hører stemmer kan både høre dem inne i sitt eget hode og med ørene "utenfra". Når det er "stemmer inne i hodet" er det stemmer/tanker som oppleves å ikke være ens egne. 

Anonymkode: 9b949...ead

Det er ikke hallusinasjoner hvis du ikke hører dem. Jeg skjønner selvfølgelig at man kan ha tanker også hvis man er psykotisk, men det er ikke hallusinasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
ISW skrev (12 minutter siden):

Det er ikke hallusinasjoner hvis du ikke hører dem. Jeg skjønner selvfølgelig at man kan ha tanker også hvis man er psykotisk, men det er ikke hallusinasjoner.

Hva med telepatiske beskjeder? På andre planeter kommuniserer de via telepati, har fått masse telepatiske beskjeder fra dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (12 minutter siden):

Det er ikke hallusinasjoner hvis du ikke hører dem. Jeg skjønner selvfølgelig at man kan ha tanker også hvis man er psykotisk, men det er ikke hallusinasjoner.

Takk for oppklaring. Hang meg bare opp i den setningen jeg siterte. 

Anonymkode: 9b949...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Hva med telepatiske beskjeder? På andre planeter kommuniserer de via telepati, har fått masse telepatiske beskjeder fra dem. 

Jeg har opplevd å få "telepatiske" beskjeder fra "Gud" i psykose. Men skjønner selv når jeg er ute av det at det ikke var virkelig. 

Anonymkode: 9b949...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd å få "telepatiske" beskjeder fra "Gud" i psykose. Men skjønner selv når jeg er ute av det at det ikke var virkelig. 

Anonymkode: 9b949...ead

Ok. Jeg tror det er virkelig, og om nettene har jeg kontakt med personer på sjelsnivå. Lilli Bendriss sa en natt "Den personen kan hjelpe deg". Har tenkt mye på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Jeg tror det er virkelig, og om nettene har jeg kontakt med personer på sjelsnivå. Lilli Bendriss sa en natt "Den personen kan hjelpe deg". Har tenkt mye på det. 

 

Ja, du har en annen diagnose enn meg som kan forklare dette.  

Anonymkode: 9b949...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en merkelig tråd. En psykiater sier at det ikke er slik at stemmene MÅ komme utenfra. Alikevel konkluderer de andre i tråden med at JO DET MÅ DE.

 

mvh

En med diagnosen som bare har hørt stemmer I hodet..... Og vitterlig og utbredene fortalt dette til den som satte diagnosen. 

Men greit for meg, jeg skulle gjerne vært uten denne diagnosen jeg.

Anonymkode: 08ead...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2

Jeg har hørt stemmer, jeg trodde det var noen der. De var definitivt i rommet. Jeg hørte dem med ørene. Ikke i hodet. Jeg har forøvrig ikke den diagnosen. Bare en forbigående psykose. 

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Psykose betyr at man ser eller hører ting som ikke finnes. Er det en person utenfor hodet som snakker til deg, er dette helt normalt. Det heter andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (På 17.4.2021 den 10.54):

Hva med telepatiske beskjeder? På andre planeter kommuniserer de via telepati, har fått masse telepatiske beskjeder fra dem. 

Det er nok psykdom.

Anonymkode: 99056...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...