Gå til innhold

Selvbestemt abort til uke 18


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnPXAB/historisk-abort-vedtak-i-ap-vil-ha-18-ukersgrense

Hva synes dere om det? Jeg synes det er horribelt... 

NHI beskriver et 18 uker gammelt foster slik:  https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-18/

Jeg tenker spesielt på det at nerveimpulser er mye intakt da, og at fosteret derfor med stor sannsynlighet vil føle smerte når det fjernes fra livmora.

Et vanlig argument fra abortforkjemperne er gjerne: "Det er MIN kropp, og JEG bestemmer over MIN kropp". Men nei, når et foster har kommet såpass langt i utviklingen er det ikke lenger bare kvinnens kropp. Fosteret er en helt egen kropp, et eget individ. 

 

Anonymkode: 5bc4d...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i mot selvbestemt abort når fosteret er 18 uker. Fosteret er over 4 måneder, det er nesten halvveis i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid støttet abortkampen og kvinnens selvbestemmelse. Jeg synes det er fint at abortnemdene forsvinner, men jeg synes grensen for abort (på friske foster) bør være 16 uker. Det må være rimelig at en kan bestemme seg innen 16 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for langt inn i svangerskapet så lenge det er et levedyktig foster/at fosteret kan ha et fullverdig liv. I noen tilfeller klarer de å redde babyer helt ned i uke 23. Hvordan kan man forsvare å abortere et foster som bare er fem uker yngre? Mens en baby i uke 23 reddes? For meg blir dette feil. 

Husker jeg fulgte utviklingen til fosteret på nett og YouTube da jeg var gravid. I uke 18 er det jo en hel baby, og jeg er sikker på at den føler smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis Støre bruker dette i et politisk spill for å sanke stemmer blir jeg skremt. 

Anonymkode: 03e91...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg støtter 100%.

Anonymkode: 746bb...14c

Og det begrunner du på hvilken måte? 

Anonymkode: 5bc4d...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

I praksis utvides jo ikke grensa for når når kvinner kan ta abort, det er snakk om å fjerne abortnemdene. Det syns jeg er helt ok. Grensen for når et foster kan regnes som et selvstendig liv er jo tilfeldig satt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå må folk roe seg ned. AP har fjernet abortnemndene, noe som er en ivaretakelse av kvinnen. De har ikke gjort noe mer. 18 uker har alltid vært der.

Anonymkode: 260b9...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bnPXAB/historisk-abort-vedtak-i-ap-vil-ha-18-ukersgrense

Hva synes dere om det? Jeg synes det er horribelt... 

NHI beskriver et 18 uker gammelt foster slik:  https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-18/

Jeg tenker spesielt på det at nerveimpulser er mye intakt da, og at fosteret derfor med stor sannsynlighet vil føle smerte når det fjernes fra livmora.

Et vanlig argument fra abortforkjemperne er gjerne: "Det er MIN kropp, og JEG bestemmer over MIN kropp". Men nei, når et foster har kommet såpass langt i utviklingen er det ikke lenger bare kvinnens kropp. Fosteret er en helt egen kropp, et eget individ. 

 

Anonymkode: 5bc4d...9e9

Som de andre sier så har grensa vært 18 uker i mange år, man måtte bare få noen andres underskrift på at det var greit, nå kan man bestemme selv. 

Hvor mange senaborter av friske fostre er det i Norge i løpet av ett år forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av de som søker om abort senere enn uke 12, får det innvilget av nemndene i våre dager. Så spørsmålet er om antallet som tar abort så sent i svangerskapet, vil øke hvis nemndene fjernes. 

Jeg var tenåring midt i den verste abortdebatten på 70-tallet (den varte i mange år) og husker godt hva som ble sagt om de forferdelige tilstandene vi ville få dersom nemndene (som alle måtte til den gangen) ble fjernet og kvinnene fikk bestemme selv. Nå gikk det jo ikke akkurat slik, og aborttallet har blitt lavere etter at det har blitt større åpenhet rundt prevensjon og sex. Derfor synes jeg det er vanskelig å påstå at det vil bli mange aborter så sent, uten at den gravide er i en spesiell situasjon. Jeg håper og tror at gravide kvinner er ansvarlige nok til å ta beslutningen tidlig og ikke utsette verken seg selv eller fosteret for abort så sent, bare pga. vingling eller sommel. 

Jeg synes 18 uker er i seneste laget uansett, men det skyldes jo bl.a. at fostervannsprøve tas rundt uke 15 og at cellene må dyrkes før man får svar. Det tar flere uker, så mange får dårlig tid hvis det viser seg at noe er veldig galt.  
 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan kan man egentlig juble i denne saken?. En så alvorlig avgjørelse burde man kanskje ikke stå alene om?. Og er det virker som det er viktigere å blindt lede kvinner gjennom dette og forsikre dem om at dette er null problem. Ingen får liksom  lov å i noe annet. Det er et bedrag fordi det er ingen enkel sak og mange får problemer med seg selv etterpå uansett. Og ikke minst, det er faktisk et nesten ferdig menneske man avslutter livet til. Alt er på plass men det trenger enda en livmor for å vokse og modnes. Har ingen rettssikkerhet og egentlig vet man ikke om det er smertefullt for fosteret å bli abortert heller .  Vi lukker øynene og tror at det ikker er et problem bare fordi vi ikke vil at det skal være et problem. Og siden ultralyd for de fleste gravide er uke 16 har man plutselig fått en mulighet til å ombestemme seg etter den. Man kan feks i prinsippet velge bort et foster fordi man heller ønsket seg et annet kjønn. For i uke 16 kan de fleste få vite kjønnet. Det er ingen andre som trenger å vite grunnen. 

Anonymkode: 03e91...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...