Gå til innhold

Psykose?


Gjest Anonym 2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym 2

Jeg har sittet å lest gjennom masse her, og begynner å lure på om jeg egentlig er så syk. Jeg har psykose. I 2014 fikk jeg stemmer i hodet, eller i rommet rundt meg. De var der dag og natt i 1 og et halvt år, til tross for medisiner. Jeg var ikke til fare for meg selv eller andre, men gjorde litt rare ting, som stemmene fikk meg til å gjøre. Da stemmene forsvant,  hadde jeg ingen symptomer igjen. Jeg har gått på antipsykotika helt til nå. Nå er jeg på laveste dosen, uten tilbakefall. Snart er jeg ferdig med medisiner. Jeg er gift, har fire barn og to barnebarn. Jeg har hele tiden hatt et godt forhold til mine barn,  og nå vil den ene datteren min at jeg skal være delvis dagmamma for mitt barnebarn. Jeg jobber deltid, og klarer fint jobben min. Har litt venner her og der, som jeg er litt sporadisk sammen med. Litt mindre nå i korona tiden. Har et godt forhold til foreldre og søsken. Fortalte moren min at jeg skulle slutte med medisiner,  hun syntes det var på tide. Søsteren min merket aldri at jeg var syk. Hva skjedde egentlig? Jeg hadde stemmer i hodet et og et halvt år,  og så var alt normalt igjen? Er det noen som har hørt noe lignende før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (45 minutter siden):

Jeg har sittet å lest gjennom masse her, og begynner å lure på om jeg egentlig er så syk. Jeg har psykose. I 2014 fikk jeg stemmer i hodet, eller i rommet rundt meg. De var der dag og natt i 1 og et halvt år, til tross for medisiner. Jeg var ikke til fare for meg selv eller andre, men gjorde litt rare ting, som stemmene fikk meg til å gjøre. Da stemmene forsvant,  hadde jeg ingen symptomer igjen. Jeg har gått på antipsykotika helt til nå. Nå er jeg på laveste dosen, uten tilbakefall. Snart er jeg ferdig med medisiner. Jeg er gift, har fire barn og to barnebarn. Jeg har hele tiden hatt et godt forhold til mine barn,  og nå vil den ene datteren min at jeg skal være delvis dagmamma for mitt barnebarn. Jeg jobber deltid, og klarer fint jobben min. Har litt venner her og der, som jeg er litt sporadisk sammen med. Litt mindre nå i korona tiden. Har et godt forhold til foreldre og søsken. Fortalte moren min at jeg skulle slutte med medisiner,  hun syntes det var på tide. Søsteren min merket aldri at jeg var syk. Hva skjedde egentlig? Jeg hadde stemmer i hodet et og et halvt år,  og så var alt normalt igjen? Er det noen som har hørt noe lignende før?

En er ikke nødvendigvis psykotisk bare fordi en hører stemmer. Faktisk så er det ganske vanlig blant folk som ikke har noen diagnoser i det hele tatt å høre stemmer. 

Om stemmehøring var ditt eneste symptom antar jeg at du ikke var psykotisk. 

Anonymkode: 73b77...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En er ikke nødvendigvis psykotisk bare fordi en hører stemmer. Faktisk så er det ganske vanlig blant folk som ikke har noen diagnoser i det hele tatt å høre stemmer. 

Om stemmehøring var ditt eneste symptom antar jeg at du ikke var psykotisk. 

Anonymkode: 73b77...c9b

Det visste jeg ikke. Ingen har sagt det til meg. Takk for oppklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En er ikke nødvendigvis psykotisk bare fordi en hører stemmer. Faktisk så er det ganske vanlig blant folk som ikke har noen diagnoser i det hele tatt å høre stemmer. 

Om stemmehøring var ditt eneste symptom antar jeg at du ikke var psykotisk. 

Anonymkode: 73b77...c9b

TS skriver at det var der dag og natt i 1,5 år og at hun i tillegg gjorde litt rare ting som stemmene fikk henne til å gjøre. Det er helt klart en psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg kjenner ikke deg, men jeg må dele en erfaring med deg. Jeg har sett mange slike tilfeller som du beskriver. For alle gjelder det at de har kunnet trappe ned medisinen til meget lave doser og fortsatt holdt seg frisk. Men de har ikke tålt å slutte med medisinen. Innen et år fikk svært mange tilbakefall. Dette har lært meg at det siste steget fra meget liten dose til ingen medisin er meget risikabelt. Om du ikke har vesentlige bivirkninger på denne minidosen, bør du tenke deg meget godt om før du evt slutter helt. Nå skal du også være dagmamma. Hva vinner du på å ta bort den aller siste, lille dosen? Og hva kan du tape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 timer siden):

Til TS: Jeg kjenner ikke deg, men jeg må dele en erfaring med deg. Jeg har sett mange slike tilfeller som du beskriver. For alle gjelder det at de har kunnet trappe ned medisinen til meget lave doser og fortsatt holdt seg frisk. Men de har ikke tålt å slutte med medisinen. Innen et år fikk svært mange tilbakefall. Dette har lært meg at det siste steget fra meget liten dose til ingen medisin er meget risikabelt. Om du ikke har vesentlige bivirkninger på denne minidosen, bør du tenke deg meget godt om før du evt slutter helt. Nå skal du også være dagmamma. Hva vinner du på å ta bort den aller siste, lille dosen? Og hva kan du tape?

Får psykiatere penger for å holde pasientene på medisiner? Virker sånn

Anonymkode: 73b77...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Får psykiatere penger for å holde pasientene på medisiner? Virker sånn

Anonymkode: 73b77...c9b

Nei, men det er en vrangforestilling mange har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
kupton skrev (2 timer siden):

Til TS: Jeg kjenner ikke deg, men jeg må dele en erfaring med deg. Jeg har sett mange slike tilfeller som du beskriver. For alle gjelder det at de har kunnet trappe ned medisinen til meget lave doser og fortsatt holdt seg frisk. Men de har ikke tålt å slutte med medisinen. Innen et år fikk svært mange tilbakefall. Dette har lært meg at det siste steget fra meget liten dose til ingen medisin er meget risikabelt. Om du ikke har vesentlige bivirkninger på denne minidosen, bør du tenke deg meget godt om før du evt slutter helt. Nå skal du også være dagmamma. Hva vinner du på å ta bort den aller siste, lille dosen? Og hva kan du tape?

Legen min har veldig tro på at dette går bra. Det er allerede  bestemt at jeg nå skal slutte. Jeg skal ikke på Dps lenger heller,  men bli fulgt opp av fastlegen min. Alle de rundt meg syns det er på tide jeg slutter med medisin. Jeg har ikke hatt stemmer på 6 år. Så jeg har god følelse på dette her. Jeg går på zyphadera. Så det er ganske deilig å slippe å bruke en hel formiddag på det framover 😊

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (3 minutter siden):

Legen min har veldig tro på at dette går bra.

Det er bra. Lytt til denne.

 

Anonym 2 skrev (4 minutter siden):

Alle de rundt meg syns det er på tide jeg slutter med medisin.

Dette er synsing av folk som ikke har peiling, så det må du ikke tillegge særlig vekt.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (44 minutter siden):

Nei, men det er en vrangforestilling mange har. 

Har alle her på forumet som er i mot deg psykose? 

Anonymkode: 73b77...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har alle her på forumet som er i mot deg psykose? 

Anonymkode: 73b77...c9b

Her er det nok ikke så mange som er "imot" kupton. Tror de aller fleste setter pris på hans deltakelse her og at han helt gratis og frivillig deler av sin store kunnskap og erfaring. 

Derimot har jeg skjønt at det er en ny person (eller mest sannsynlig den samme) som har fått en ny diagnose å henge seg opp i, og som for alt i verden vil "motbevise" at den sykdommen umulig kan være verre enn den han/hun selv har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (6 minutter siden):

Her er det nok ikke så mange som er "imot" kupton. Tror de aller fleste setter pris på hans deltakelse her og at han helt gratis og frivillig deler av sin store kunnskap og erfaring. 

Derimot har jeg skjønt at det er en ny person (eller mest sannsynlig den samme) som har fått en ny diagnose å henge seg opp i, og som for alt i verden vil "motbevise" at den sykdommen umulig kan være verre enn den han/hun selv har. 

Hæ? 😂

Anonymkode: 73b77...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbru skrev (18 minutter siden):

Her er det nok ikke så mange som er "imot" kupton. Tror de aller fleste setter pris på hans deltakelse her og at han helt gratis og frivillig deler av sin store kunnskap og erfaring. 

Derimot har jeg skjønt at det er en ny person (eller mest sannsynlig den samme) som har fått en ny diagnose å henge seg opp i, og som for alt i verden vil "motbevise" at den sykdommen umulig kan være verre enn den han/hun selv har. 

Ja, det går veldig i perioder her på forumet hvilke diagnoser som det blir opprettet mange tråder om og hvilke personer som blir angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Ja, det går veldig i perioder her på forumet hvilke diagnoser som det blir opprettet mange tråder om og hvilke personer som blir angrepet.

Ja, men tenker det er ganske naturlig at det blir en slags "smitteeffekt" på ulike temaer, og at det er derfor det blir mange tråder om det. Når noen f.eks skriver om Schizofreni eller psykose er det mange andre som tenker rundt det lurer på ting og oppretter egne tråder om det. Helt naturlig synes nå jeg. Men det jeg reagerer på er at det er noen her som mener å vite best hva som er "ekte" psykose (gjelder også andre diagnoser) og ikke, og stiller kritiske spørsmål rundt andres erfaringer/opplevelser OG kommer med bastante utsagn og påstander om at "sånn er det ikke" eller "sånn er det". Og til slutt den klassiske (direkte eller indirekte): "Jeg har det mye verre enn deg, for jeg har ikke familie, venner eller jobb".  

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (11 minutter siden):

Ja, men tenker det er ganske naturlig at det blir en slags "smitteeffekt" på ulike temaer, og at det er derfor det blir mange tråder om det. Når noen f.eks skriver om Schizofreni eller psykose er det mange andre som tenker rundt det lurer på ting og oppretter egne tråder om det. Helt naturlig synes nå jeg. Men det jeg reagerer på er at det er noen her som mener å vite best hva som er "ekte" psykose (gjelder også andre diagnoser) og ikke, og stiller kritiske spørsmål rundt andres erfaringer/opplevelser OG kommer med bastante utsagn og påstander om at "sånn er det ikke" eller "sånn er det". Og til slutt den klassiske (direkte eller indirekte): "Jeg har det mye verre enn deg, for jeg har ikke familie, venner eller jobb".  

Ja. Det er jeg helt enig i. Helt ok å stille spørsmål og slikt, men det er det du sier som er så uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har alle her på forumet som er i mot deg psykose? 

Anonymkode: 73b77...c9b

Nei. Hvor får du den tanken fra?

Men det at leger mottar provisjon når de skriver resepter, er en forestilling jeg har møtt mange ganger. Det er selvsagt ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Nei. Hvor får du den tanken fra?

Men det at leger mottar provisjon når de skriver resepter, er en forestilling jeg har møtt mange ganger. Det er selvsagt ikke slik.

Fastlegen min har sagt til meg at han får penger for å foreslå spesifikke medisiner. 

Anonymkode: 73b77...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fastlegen min har sagt til meg at han får penger for å foreslå spesifikke medisiner. 

Anonymkode: 73b77...c9b

I så fall er det mot alle etiske regler og avtaler mellom Legeforeningen og LMI (Legemiddelindustriforeningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...