Gå til innhold

Hvorfor er det så lite mangfold i Donald?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det som plager meg er at nesten alle karakterene i bladet er blitt gjort om for å ligne hvite mennesker.

Langbein, politimester Fiks, nabo Jensen, B-gjengen, Svarte-Petter, Skaftetryne, Klara Ku, Klaus Knegg og Inspektør Olsen er alle eksempler på kjente karakterer som er hvite. 

I tillegg til dette er nesten alle bakgrunnskarakterene i bladene også hvite i huden.

Og hvorfor er homofile, bifile, transer og panfile helt utelatt?

Anonymkode: 8c8f7...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Donald universet er vel fra gamle dager hvor USA var hovedsakelig hvite folk som kom fra europa, antar jeg.

At homofile, bifile, transer, og panfile (hva nå enn det er) er utelatt, synes jeg er en EKSTREMT rasistisk/diskriminerende påstand. Du kan ikke se på en person om den er bifil eller transseksuell. Alle homofile folk går ikke i rosa og ser ut som de er med i pride festival til daglig.

Du burde skamme deg, er som de som sier at det ikke finnes mangfold i Europa fordi alle er hvite. Det er massevis av mangfold i europa, og innad i Norge for den saks skyld. Du merker godt forskjell på folk i forskjellige byer i Norge, mange klarer ikke snakke norsk engang pga rare dialekter. Berikende og uberikende mangfold, finnes blant hvite folk, også i Donald.

Om folk med mangfold, egentlig ikke mener "mangfold" men bare "flere homser, eller flere med mørk hudfarge", så synes jeg de får si det rett ut.  At det er det de ønsker, og ikke reelt mangfold. Virker som noen har stjålet et ord, og gitt det en meget rar definisjon, for å fremme en agenda... Masse mangfold i Donald...

Skjerpings

Anonymkode: 66877...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det som plager meg er at nesten alle karakterene i bladet er blitt gjort om for å ligne hvite mennesker.

Langbein, politimester Fiks, nabo Jensen, B-gjengen, Svarte-Petter, Skaftetryne, Klara Ku, Klaus Knegg og Inspektør Olsen er alle eksempler på kjente karakterer som er hvite. 

I tillegg til dette er nesten alle bakgrunnskarakterene i bladene også hvite i huden.

Og hvorfor er homofile, bifile, transer og panfile helt utelatt?

Anonymkode: 8c8f7...9d2

Ikke bry deg om svaret du fikk av den andre ab. Du trenger absolutt ikke å skamme deg over noe her i det du har skrevet. Vedkommende påstår til og med at folk ikke snakker norsk når de snakker dialekt! 😂

Jeg har lurt på hvorfor en mann oppdrar tre barn alene. Kanskje er Donald ikke onkelen til Ole, Dole og Doffen men i stedet er faren deres og har fått dem med en en hemmelig surrogat? Og Dolly da. Hun kaller seg tante til Hetti, Netti og Letti, men er sikkert moren deres som har fått dem unnfanget med en hemmelig spermdonor. Så han godeste Disney var nok forut for sin tid! Men tuller. Men har lurt på hvorfor det ikke er noen mor og far inne i bildet der. Bare onkler og tanter. Og ei bestemor 😂

Anonymkode: dd9bb...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må da være tull!!!. Nå er det nok!. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det som plager meg er at nesten alle karakterene i bladet er blitt gjort om for å ligne hvite mennesker.

Langbein, politimester Fiks, nabo Jensen, B-gjengen, Svarte-Petter, Skaftetryne, Klara Ku, Klaus Knegg og Inspektør Olsen er alle eksempler på kjente karakterer som er hvite. 

I tillegg til dette er nesten alle bakgrunnskarakterene i bladene også hvite i huden.

Og hvorfor er homofile, bifile, transer og panfile helt utelatt?

Anonymkode: 8c8f7...9d2

Du tuller????!!. 

Anonymkode: d8b48...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langbein er en hund, og har ingen etnisitet, men han er visst inspirert delvis av en "farget gutt fra landet". Delvis også "hick" (annet ord for typisk hvit hillbilly/redneck). De har tatt bort det med "colored boy" fra wikipedia tror jeg. Eller så har jeg lest det et annet sted. Jeg er sær nok til å ha googlet dette før.

Langbein og sønnen Max fremstår i alle fall afroamerikanere i en litt nyere film: 

https://theoutline.com/post/7549/a-goofy-movie-black-classic

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eller vent. Langbein har da vitterlig en sønn! Max!

Anonymkode: dd9bb...723

Og hva med Mickey og Minni? Der er det vel også noen barn med i bildet. Mener å huske at Mickey har to gutter, Tipp og Topp, eller er også det nevøer? Minni ha jo også to jenter.

Anonymkode: 09b95...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er da ofte Donald og andre har gått i dameklær? Og mange kjente figurer har vært med bla Lilli Bendriss :) Dessuten har de prøvd å ha med svarte i Donald, men det fikk de ikke lov til. Det kunne oppfattes som rasistisk, sykt. Det er jo stort sett dyr som er med der. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og hva med Mickey og Minni? Der er det vel også noen barn med i bildet. Mener å huske at Mickey har to gutter, Tipp og Topp, eller er også det nevøer? Minni ha jo også to jenter.

Anonymkode: 09b95...eaa

Tipp og topp er nevøene til Mikke ja. Ingen mor eller far. 

Anonymkode: dd9bb...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (38 minutter siden):

Dessuten har de prøvd å ha med svarte i Donald, men det fikk de ikke lov til. Det kunne oppfattes som rasistisk, sykt. Det er jo stort sett dyr som er med der. 

Ja alle som har med en svart/mørk figur enten i teater eller tegneserier blir anklaget for "black face" diskriminering.

Anonymkode: dd9bb...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja alle som har med en svart/mørk figur enten i teater eller tegneserier blir anklaget for "black face" diskriminering.

Anonymkode: dd9bb...723

Forstår ikke det der, skulle heller tro det var rasistisk å utelate svarte folk. Men nei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke det der, skulle heller tro det var rasistisk å utelate svarte folk. Men nei! 

Enig. 

Anonymkode: dd9bb...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det som plager meg er at nesten alle karakterene i bladet er blitt gjort om for å ligne hvite mennesker.

Langbein, politimester Fiks, nabo Jensen, B-gjengen, Svarte-Petter, Skaftetryne, Klara Ku, Klaus Knegg og Inspektør Olsen er alle eksempler på kjente karakterer som er hvite. 

I tillegg til dette er nesten alle bakgrunnskarakterene i bladene også hvite i huden.

Og hvorfor er homofile, bifile, transer og panfile helt utelatt?

Anonymkode: 8c8f7...9d2

Hva mener du? Mikke, Minnie, Tipp og Topp er svært melaninrike mus, og Svartepetter er - som navnet dier - svært mørk. Både Klara Ku og Klaus Knegg er rødbrune (norsk fe kanskje)? At endene er hvite er vel ikke så rart, men vedder på at også Magica von tryll har aner fra nærmere ekvator enn polene for å si det sånn...

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (55 minutter siden):

Hva mener du? Mikke, Minnie, Tipp og Topp er svært melaninrike mus, og Svartepetter er - som navnet dier - svært mørk. Både Klara Ku og Klaus Knegg er rødbrune (norsk fe kanskje)? At endene er hvite er vel ikke så rart, men vedder på at også Magica von tryll har aner fra nærmere ekvator enn polene for å si det sånn...

Magica er italiensk. Hun bor jo på Vesuv rett utenfor Napoli.🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (5 minutter siden):

Magica er italiensk. Hun bor jo på Vesuv rett utenfor Napoli.🙂

Jeg har vært på toppen av Vesuv, og så henne ikke. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...