Gå til innhold

Hvorfor abortkamp midt i en pandemi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvbestemt abort til uke 22 er nå en kampsak for flere partier?. Jeg forstår ikke hva som skjer. Vi har aldri født ferre barn, vi har mange mulige måter å oppdage svangerskap tidlig, vi er enda i en pandemi der hvert liv blir sett på som kostbart. Redde folk på sykehjem og stoppe vaksiner ved minste mistanke om dødelig utfall. Alle skal reddes!!!. Men ufødte barn som er 22 uker har man rett til å avslutte livet til. Har forresten noen spurt hva helsepersonell som må gjennomføre dette tenker? Skal man sparke alle leger som har innvendinger mot dette?. Mener absolutt at det burde være helt klare regler for å avslutte svangerskapet etter 12 uker. Jeg er selv kvinne og mener kvinnekampen har gått altfor langt. Prøver Lysbakken og co å sanke stemmer med sitt forslag er det nesten kvalmende.

Anonymkode: dc190...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi man ikke kan sette alt annet på vent for det er en pandemi. Når det er sagt er dette abortforslaget helt sykt.

Anonymkode: 80d62...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er problemet med demokrati. Finnes mange med forkastelige holdninger, som har stemmerett. Sånn var det i tyskland også. En må bare håpe at de fornuftige vinner flertall så ondskapen ikke får frie tøyler. Men er ingen garanti for det.

Anonymkode: a7e6c...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Til uke 22? Herregud... Har du link?

Anonymkode: 39b05...afc

Det er selvfølgelig skrullingene i SV som foreslår dette.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRgOPv/sv-vil-ha-selvbestemt-abort-til-uke-22

Fire av fem rødgrønne partier vil nå utvide retten til selvbestemt abort. SV vil sette grensen ved uke 22.
 

Kvinnepolitisk leder, Ingrid Hødnebø, er svært fornøyd med abort-seieren på landsmøtet.

Dette vedtaket betyr fri abort frem til levedyktighet, som i dag er definert som uke 22?

– Ja, det betyr det, sier hun.

– Det er ingen kriterier kvinner må oppfylle for å få ta abort, hverken etter uke 12 eller etter uke 18?

– Det stemmer.

Anonymkode: 80d62...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er selvfølgelig skrullingene i SV som foreslår dette.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRgOPv/sv-vil-ha-selvbestemt-abort-til-uke-22

Fire av fem rødgrønne partier vil nå utvide retten til selvbestemt abort. SV vil sette grensen ved uke 22.
 

Kvinnepolitisk leder, Ingrid Hødnebø, er svært fornøyd med abort-seieren på landsmøtet.

Dette vedtaket betyr fri abort frem til levedyktighet, som i dag er definert som uke 22?

– Ja, det betyr det, sier hun.

– Det er ingen kriterier kvinner må oppfylle for å få ta abort, hverken etter uke 12 eller etter uke 18?

– Det stemmer.

Anonymkode: 80d62...d25

Hårreisende! 😲

Anonymkode: 39b05...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Først jeg støtter retten til selvbestemt abort. 

Når det gjelder uke, så blir kamp om å ha det største tallet. Den som går inn for mest uker, vil si at vi støtter kvinnekampen mest. 

Anonymkode: f0973...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mulig å få gjennomført abort i uke 22 i dag også i spesielle tilfeller. 

Anonymkode: 821d2...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er mulig å få gjennomført abort i uke 22 i dag også i spesielle tilfeller. 

Anonymkode: 821d2...d85

tillegg: poenget er å fjerne nemder og den slags, ha selvbestemt abort. Er fullt mulig å ta abort i dag også i uke 18 og 22, men i dag er det nemder som avgjør. Det AP og SV ønsker (sikkert flere, har ikke oversikt) er å gjøre dette til et eget valg. 

Anonymkode: 821d2...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Først jeg støtter retten til selvbestemt abort. 

Når det gjelder uke, så blir kamp om å ha det største tallet. Den som går inn for mest uker, vil si at vi støtter kvinnekampen mest. 

Anonymkode: f0973...962

Det stemmer ikke. Det handler ikke om skaffe seg flest uker, men at valgmulighetene som finnes (inkl uke 22), skal være selvbestemt og ikke avhenge av nemder .

Støtte ringen av partiene bare for å ha sagt det, stemmer noe helt annet, men greit å i hvert fall holde seg til fakta .

Anonymkode: 821d2...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange nå tror at kvinner totalt sett vil helt miste alt av gangsyn, fornuft og moral pga dette. Jeg tror ikke det vil bli så mye annerledes i praksis om dette innføres. Jeg tror ikke konsekvensen blir at kvinner nå blir mer likegyldige og umoralske slik noen nå later til å tro, og jeg tror heller ikke at det vil bli en særlig økning (om noen) av antall aborter i uke 18-22. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

For å sette dette litt i perspektiv: Vi ser gjerne på Norge som mer progressivt enn USA, men mange stater i USA har 20 uker som grense, fire stater har 24 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er jo helt perverst.

https://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/24-uker/

Anonymkode: 80d62...d25

Jeg ville nok valgt et annet ord enn perverst, men det er lite respekt for en annens liv som ikke kan tale sin egen sak og er fullstendig avhengig av andres hjelp. Men det er kanskje to ord som egentlig beskriver det samme.

Takk for lenken, forresten, for jeg har alltid lurt på hvor langt fosteret (dvs. jeg) var kommet i uke 24 da jeg ble født 3 måneder for tidlig. Det gjorde meg vondt å vite at i enkelte stater i USA synes de det er greit å drepe "slike som meg" om man ombestemmer seg. I Norge, om noen år, vil den medisinske teknologien og fremskrittene den gjør litt og litt, gjøre dette mulig også i Norge med barn i uke 22. Mulighetene er store i dag for å overleve, men risikoen for at barne pådrar seg skader under eller litt etter fødselen er stor. Selv fikk jeg komplikasjoner i kuvøsen som bl.a. gjorde at epilepsien lå latent i mange år og av journalen fra den tiden skrevet med gammel PC-skrift, viser at jeg også hadde en omgang med blodforgiftning. Tøff start for en liten kropp som ikke veier 1 kg engang - og jeg var stor til å være så for tidlig født. Jeg var sent ute med å klare å gå og at rent fysisk og motorisk var jeg forsinket, er noe av forklaringen. En forsto det ikke på 1980-talle, men særlig siste 20 årene og kanskje også litt før, innså en at det hadde store konsekvenser å bli født for tidlig. Norsk helseinformatikk (NHI) skriver om for tidlig fødsel (prematuritet) at det kan ha følgende konsekvenser for den fortidlig fødte selv: "Det er anbefalt oppfølging og regelmessig kontakt med helsetjenesten. Mistanke om problemer skal bli tatt på alvor, da for tidlig fødte som gruppe har økt sjanse for å utvikle problemer med blant annet konsentrasjon senere i livet. Andre tilstander man ser hyppigere hos for tidlig fødte, er psykiske problemer, lungeproblemer og mellomøreproblemer. Selv om sannsynligheten for senskader øker når man er for tidlig født, betyr ikke dette at alle for tidlig fødte vil få problemer."

Til sist vil jeg si at ingen kan vurdere om en annens liv er verdt å leve. Jeg vet at mange tenker at de er glad de ikke er i mine sko og en gang jeg gikk bortover legekontoret hørte jeg en eldre dame sukke til nabokjerringen: "Man skal være glad for det man har." Selv er jeg glad for at jeg har fått anledning til å leve, selv om det ikke alltid har vært slik, men prosessen til denne konklusjonen har vært lærerik den også - og den er enda ikke avsluttet. Poenget mitt nå, er kort og godt, at å velge å ta abort fordi man tenker man gjør sitt eget barn en tjeneste, er i mange tilfeller en livsløgn for seg selv. Gjør en et valg, får en si det som det er - jeg orket ikke å ha det strevet med et slikt barn selv om samfunnet støtter godt opp. Så er det en annen diskusjon hvor godt landet egentlig støtter opp når det blir et skjemavelde og runde på runde med søknader og klager for å få igjennom lovfestede rettigheter... Jeg har snakket med venner av meg som er født med ryggmargsbrokk, og som me dette lovverket står i fare for å bli sortert bort slik man ser har skjedd i stor grad i Danmark og er i større og større grad i ferd med å skje her til lands. Personlig mener jeg det er en katastrofe. Rent teoretisk, men for å gjøre det litt mer aktuelt for folk her på forumet: Hva om en i fremtiden kan klare å teste gjennom fostervannsdiagnostikk om dette blir et barn med høy risiko for psykiske problemer e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvbestemt abort til uke 22 er nå en kampsak for flere partier?. Jeg forstår ikke hva som skjer. Vi har aldri født ferre barn, vi har mange mulige måter å oppdage svangerskap tidlig, vi er enda i en pandemi der hvert liv blir sett på som kostbart. Redde folk på sykehjem og stoppe vaksiner ved minste mistanke om dødelig utfall. Alle skal reddes!!!. Men ufødte barn som er 22 uker har man rett til å avslutte livet til. Har forresten noen spurt hva helsepersonell som må gjennomføre dette tenker? Skal man sparke alle leger som har innvendinger mot dette?. Mener absolutt at det burde være helt klare regler for å avslutte svangerskapet etter 12 uker. Jeg er selv kvinne og mener kvinnekampen har gått altfor langt. Prøver Lysbakken og co å sanke stemmer med sitt forslag er det nesten kvalmende.

Anonymkode: dc190...6e2

Ja, vi er enige ang. retningslinjer for når en kvinne/par kan velge å ta abort.

På den andre siden - jeg synes vi skal være stolte av at vi i Norge har folkevalgte som ser at de har kapasitet til å behandle andre emner enn kun corona-relaterte og nødvendige saker når det også er et valgår - da må de få anledning til å lyve litt og skryte av alle sine visjoner og fantasier for fremtiden må en vite (sagt litt flåsete). Selv nyter jeg å f.eks. følge med på podcaster eller sendinger som handler om helt andre ting enn corona.

De har arbeidet livskiten av seg både på sykehus, ved HI og i ulike departement/direktorater det siste året. Jeg leste en artikkel der Camilla Stoltenberg forsvarte kritikken hun fikk fra Arbeidstilsynet på at FHI hadde mer enn 1.000 timers overtidsarbeid i fjor (tror det var omtrentlig tallet) der hun sa at det var begått brudd i arbeidstidsbestemmelsene og det ville fortsatt skje brudd i arbeidstidsbestemmelsene all den tid Norge var i en pandemi og regjeringen ikke ansatte og bevilget mer midler. I en krise der det står om liv og helse sier man ikke at "jeg kan ikke jobbe mer for da blir det dessverre brudd i AML".

Og, ja, jeg har også tenkt på hva de tenker på de som utfører abort. Jeg vet at en sykepleier jeg kjenner til, synes særlig det er tragisk å se at prostituerte komme inn flere ganger i året for behov som følge av sin situasjon og fordi de ikke ser seg råd til å kjøpe (eller hva det er) å bruke forebyggende prevensjon. Kanskje Norge hadde spart en del kostnader ved å tilby de gratis prevensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg husker ikke noe fra før jeg var rundt 3 -4 år. Hadde jeg blitt abortert ville jeg ikke vist noe om det. Jeg ville simpelthen ikke vært. Ergo ikke noe selv som kunne reflektere over tapt liv.

 

Når det er sagt så er jeg ambivalent a likevel når det gjelder abort. Men jeg er i hvert fall ikke årsaken til noen abort. Det er jeg litt glad for. Selv om jeg kunne ha vært det, men dette har jeg stålkontroll med, IOM att jeg ikke har ligget rundt uten kondom i fri og frank ungdom. Kvinnen bør ha siste ordet. Det er hun som må gå igjennom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

 

Og, ja, jeg har også tenkt på hva de tenker på de som utfører abort. Jeg vet at en sykepleier jeg kjenner til, synes særlig det er tragisk å se at prostituerte komme inn flere ganger i året for behov som følge av sin situasjon og fordi de ikke ser seg råd til å kjøpe (eller hva det er) å bruke forebyggende prevensjon. Kanskje Norge hadde spart en del kostnader ved å tilby de gratis prevensjon?

Prostituerte har anledning til å få gratis prevensjon flere steder, slik som ved Pro-senteret.

Anonymkode: 821d2...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (11 timer siden):

For å sette dette litt i perspektiv: Vi ser gjerne på Norge som mer progressivt enn USA, men mange stater i USA har 20 uker som grense, fire stater har 24 uker. 

Jeg ser ikke på Norge som mer progressivt enn USA. Begge fløyer i USA er mer ekstreme enn i Norge. Langs en tradisjonell høyre-venstreakse ligger nok USA til høyre for oss, men når det gjelder andre saker er venstresiden i USA mer radikal enn i Norge.

Abort i uke 24 er en sånn sak. Det er ikke på noe sett og vis snakk om å "bestemme over egen kropp" etter at fosteret er ute og sprell levende. Da er spørsmålet om man skal legge babyen i kuvøse eller la den dø, Det er ikke opplagt at moren alene skal bestemme det. 

Alle rettigheter har en grense, selv om grensen ikke er sylskarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mann må i retten for å ha tatt tak i vingen på en måke og slengt den utover vannet. Dette fordi måken tok maten fra ender og svaner. Måken døde av skadene. Han blir strafferettslig forfulgt fordi måkebestanden er synkende og må beskyttes . I Norge har det aldri vært født ferre barn og det vil bli et samfunnsmessig problem. Barnet i mors mage er uten rettsvern. En måke er mer verdt enn et foster før uke 22. 

Anonymkode: dc190...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...