Gå til innhold

Fikk påminnelse om livmorhalsprøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk en påminnelse på mail i dag. Det er i slutten av mai gått 3 år siden sist. 

Jeg har desverre blitt litt mer flau for å ta den nå enn tidligere. Har alltid brukt fastlegen. Surfet rundt og så på pris hos gynekologer. Det koster 900 kr hos den rimeligste. Mens de fleste private ligger på 1500 pluss ekstra for utstyr. 

Det kostet kun ca 200 kr å ta den hos legen min tidligere. Altså nesten ingenting. 

Men er det smarteste valget å ta den hos en gynokolog ? Er det lurt å ta ultralyd i tillegg? Økonomisk sett så er det best for meg å bare bite tennene sammen og ta den hos fastlegen.  

Etter å ha sett en dokumentar om en ung dame som døde av livmorhalskreft så vet jeg at jeg må ta prøven og viktigheten av den. Har jo lyst å droppe å ta.  Men tør ikke. Har hatt høygradige celleforandringer tidligere. Så vet også viktigheten pga det. 

Anonymkode: 5fc85...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk en påminnelse på mail i dag. Det er i slutten av mai gått 3 år siden sist. 

Jeg har desverre blitt litt mer flau for å ta den nå enn tidligere. Har alltid brukt fastlegen. Surfet rundt og så på pris hos gynekologer. Det koster 900 kr hos den rimeligste. Mens de fleste private ligger på 1500 pluss ekstra for utstyr. 

Det kostet kun ca 200 kr å ta den hos legen min tidligere. Altså nesten ingenting. 

Men er det smarteste valget å ta den hos en gynokolog ? Er det lurt å ta ultralyd i tillegg? Økonomisk sett så er det best for meg å bare bite tennene sammen og ta den hos fastlegen.  

Etter å ha sett en dokumentar om en ung dame som døde av livmorhalskreft så vet jeg at jeg må ta prøven og viktigheten av den. Har jo lyst å droppe å ta.  Men tør ikke. Har hatt høygradige celleforandringer tidligere. Så vet også viktigheten pga det. 

Anonymkode: 5fc85...451

Å droppe en slik prøve skal du ikke engang tenke på! Om du føler at det er bedre (og du har råd) å ta en sjekk hos en gynekolog enn hos fastlegen så gjør du det, det er mange som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk en påminnelse på mail i dag. Det er i slutten av mai gått 3 år siden sist. 

Jeg har desverre blitt litt mer flau for å ta den nå enn tidligere. Har alltid brukt fastlegen. Surfet rundt og så på pris hos gynekologer. Det koster 900 kr hos den rimeligste. Mens de fleste private ligger på 1500 pluss ekstra for utstyr. 

Det kostet kun ca 200 kr å ta den hos legen min tidligere. Altså nesten ingenting. 

Men er det smarteste valget å ta den hos en gynokolog ? Er det lurt å ta ultralyd i tillegg? Økonomisk sett så er det best for meg å bare bite tennene sammen og ta den hos fastlegen.  

Etter å ha sett en dokumentar om en ung dame som døde av livmorhalskreft så vet jeg at jeg må ta prøven og viktigheten av den. Har jo lyst å droppe å ta.  Men tør ikke. Har hatt høygradige celleforandringer tidligere. Så vet også viktigheten pga det. 

Anonymkode: 5fc85...451

Spiller ingen rolle hvor du tar den bare du tar den. Jeg har valgt å gå til gynekolog.

Anonymkode: 5fbcd...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Å droppe en slik prøve skal du ikke engang tenke på! Om du føler at det er bedre (og du har råd) å ta en sjekk hos en gynekolog enn hos fastlegen så gjør du det, det er mange som gjør det. 

Jeg bør gå til fastlegen pga økonomi. Så jeg bestillte time der nå. Har kun 4000 på sparekonto og ønsker ikke å miste penger unødvendig . Så jeg tror det fornuftige er å velge det billigste. Fastlegen. 

Anonymkode: 5fc85...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med henvisning fra fastlege til gynekolog betaler man vel bare vanlig egenandel eller?

Anonymkode: 67526...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Med henvisning fra fastlege til gynekolog betaler man vel bare vanlig egenandel eller?

Anonymkode: 67526...c7c

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 15.54):

Med henvisning fra fastlege til gynekolog betaler man vel bare vanlig egenandel eller?

Anonymkode: 67526...c7c

Jeg skal i dag til fastlegen anngående celleprøve. Jeg gruer meg så forferdelig mye. Liker ikke å sitte i stolen foran min mannlige fastlege....  

Jeg får se hva han sier. Forteller at jeg fikk påminnelse om celleprøve. Vet ikke om han vil sende meg videre til gynokolog for å ta den eller om han tar den selv. Uansett godt å bli ferdig med det. Og kropp er kropp. Får bare tenke at dette er en naturlig del av en kropp og ikke se anderledes på det. Men jeg synes det er flaut... 

Anonymkode: 5fc85...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 15.54):

Med henvisning fra fastlege til gynekolog betaler man vel bare vanlig egenandel eller?

Anonymkode: 67526...c7c

Jeg har ihvertfall ikke økonomi til å ta prøven hos privat gynokolog nå så tar derfor å går til fastlegen, og ser om han tar den eller om han sender meg videre. 

Anonymkode: 5fc85...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...