Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til døden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
påskelilje skrev (11 timer siden):

Hun hadde hatt slag og hadde mistet språket de siste ukene, men hun var klar og med når vi var hos henne på sykehjemmet. Hun ble imidlertidig dårligere og sluttet å spise, og vi forstod at det nærmet seg slutten. Jeg sa i fra til mine foreldre at jeg gjerne ville være til stede når hun døde. 

Min mor kom og vekket meg midt på natta (jeg bodde da med mann og baby på den andre siden av byen) og sa at jeg måtte komme hvis jeg ville være med. Vi dro dit, og da var min far der, sammen med min onkel og tante. Farmor lå da i senga som om hun sov, mulig hun reagerte litt på stemmene våre. Hun trykket meg i hånda da jeg sa hvem jeg var og at jeg skulle bli. Min far hadde tent mange stearinlys, og det var veldig rolig og fint. Tror kanskje vi sang noen sanger hun likte. Hun ventet litt ekstra lenge med å puste inn en gang, og da trodde jeg hun døde. Men så pustet hun igjen. 

Litt seinere tok hun et dypt pust inn, ventet litt, og så pustet hun ut for siste gang. Det var veldig spesielt og fint og trist på en gang. Er veldig glad for at jeg var med ❤

Det så ikke ut som om hun hadde det vondt / følte seg kvelt på en måte? Jeg er så redd for at folk føler smerte / vondt eller føler de kveles i det de dør.. 

Anonymkode: 4f130...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det så ikke ut som om hun hadde det vondt / følte seg kvelt på en måte? Jeg er så redd for at folk føler smerte / vondt eller føler de kveles i det de dør.. 

Anonymkode: 4f130...555

Nei, tror ikke hun hadde noe vondt ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Nei, tror ikke hun hadde noe vondt ❤

Det er jo fint å tenke på at det virket som om hun ikke hadde det vondt ❤. Det er smerte og ubehag som skremmer meg mest ved døden. Og at hun virket til å ha det greit er godt å tenke på  

Anonymkode: 4f130...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo fint å tenke på at det virket som om hun ikke hadde det vondt ❤. Det er smerte og ubehag som skremmer meg mest ved døden. Og at hun virket til å ha det greit er godt å tenke på  

Anonymkode: 4f130...555

Veldig mange glir inn i et slags koma de siste dagene og merker ikke noe til det som skjer rundt dem. Så det selv med min far før han døde nyttårsaften ifjor. Et par uker før døden kunne han være våken ( men forvirret ) i et par minutter innimellom mens jeg var der, men stort sett var han borte, og de siste dagene før hans død fikk man ikke kontakt med han. Det var litt ekkelt fordi han lå med øynene åpne selv om han ikke var tilstede mentalt. Han hadde også den klassiske dødsraslingen men virket ikke plaget av det. ❤️ 

Anonymkode: bcb7a...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig mange glir inn i et slags koma de siste dagene og merker ikke noe til det som skjer rundt dem. Så det selv med min far før han døde nyttårsaften ifjor. Et par uker før døden kunne han være våken ( men forvirret ) i et par minutter innimellom mens jeg var der, men stort sett var han borte, og de siste dagene før hans død fikk man ikke kontakt med han. Det var litt ekkelt fordi han lå med øynene åpne selv om han ikke var tilstede mentalt. Han hadde også den klassiske dødsraslingen men virket ikke plaget av det. ❤️ 

Anonymkode: bcb7a...c7b

Beste måten å dø på er nok å dø på en slik måte med å gå inn i en slags komatilstand / eller sovne rolig inn ❤

Anonymkode: 4f130...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Beste måten å dø på er nok å dø på en slik måte med å gå inn i en slags komatilstand / eller sovne rolig inn ❤

Anonymkode: 4f130...555

Mange av de riktig gamle som dør etter en hendelse de for så vidt overlever, men ikke kommer seg etter (hjerte- eller hjerneslag), eller "bare" av en rekke tilstander som kommer samtidig og som sammen med høy alder gjør at kroppen svikter (dårlig lungefunksjon, nyreproblemer eller andre ting som en ung person ville blitt frisk av), dør på den måten.

Som påskeliljes farmor er det vanlig at de slutter å ta til seg næring og glir inn i en døs. Dette har de sett mange ganger på sykehus og sykehjem, og de følger opp med medisinering (morfinpreparater) slik at de ikke har smerter eller ubehag. Så sovner pasienten for godt, og det ser helt udramatisk ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (13 minutter siden):

Mange av de riktig gamle som dør etter en hendelse de for så vidt overlever, men ikke kommer seg etter (hjerte- eller hjerneslag), eller "bare" av en rekke tilstander som kommer samtidig og som sammen med høy alder gjør at kroppen svikter (dårlig lungefunksjon, nyreproblemer eller andre ting som en ung person ville blitt frisk av), dør på den måten.

Som påskeliljes farmor er det vanlig at de slutter å ta til seg næring og glir inn i en døs. Dette har de sett mange ganger på sykehus og sykehjem, og de følger opp med medisinering (morfinpreparater) slik at de ikke har smerter eller ubehag. Så sovner pasienten for godt, og det ser helt udramatisk ut. 

Jeg er alltid skeptisk til medisiner men når det gjelder viktige medisiner er jeg helt for. Det er viktig å få slippe smerter på slutten av livet. 

Anonymkode: 4f130...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alltid skeptisk til medisiner men når det gjelder viktige medisiner er jeg helt for. Det er viktig å få slippe smerter på slutten av livet. 

Anonymkode: 4f130...555

Hvis man skal dø av organsvikt fordi man har sluttet å ta til seg næring, kan det gi smerter. Derfor gir de nok morfin til at man ikke merker smertene. Noen ganger framskyndes kanskje døden litt av den grunn, men i den tilstanden spiller det ikke så stor rolle om døden inntrer noen timer før eller senere. Når det ikke er noe liv igjen å forlenge, har det ingen hensikt å forlenge dødsprosessen. 

https://social.shorthand.com/OmsorgForDoende/jyUNib904n/-du-dor-ikke-fordi-du-slutter-a-spise-men-du-slutter-a-spise-fordi-du-dor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...