Gå til innhold

Medisin mot angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er beste medisin mot angst/panikkangst og ptsd utenom benzo og ssri?

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er beste medisin mot angst/panikkangst og ptsd utenom benzo og ssri?

Anonymkode: 3a946...de0

Ikke det at det er noe medisins, men å lære seg å akseptere og eksponeringsterapi. Eg var nødt til og begynne med SSRI, det har fått meg mer tilstede, får fremdeles angst, og murrende panikkanfall, men eg klarer å tenke mer rasjonellt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at jevnlig aktivitet hjelper mye. Hva medisiner gjelder hjalp fluanxol og stemetil (ikke samtidig) meg ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (43 minutter siden):

Jeg vil påstå at jevnlig aktivitet hjelper mye. Hva medisiner gjelder hjalp fluanxol og stemetil (ikke samtidig) meg ganske mye. 

Takk for svar. Fikk du økt apetitt av fluanxol?

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Duken skrev (48 minutter siden):

Ikke det at det er noe medisins, men å lære seg å akseptere og eksponeringsterapi. Eg var nødt til og begynne med SSRI, det har fått meg mer tilstede, får fremdeles angst, og murrende panikkanfall, men eg klarer å tenke mer rasjonellt. 

Fikk høre at jeg har for diffus angst for eksponeringsterapi. Ssri funker ikke på meg dessverre. 

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Fikk du økt apetitt av fluanxol?

Anonymkode: 3a946...de0

Nei fordi jeg hadde god effekt av liten dose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk høre at jeg har for diffus angst for eksponeringsterapi. Ssri funker ikke på meg dessverre. 

Anonymkode: 3a946...de0

Å, det var synd. Kan et spør hvor lenge du prøvte og om du prøvde forskjellige? Eg måtte prøce 3 stk, før eg fant ut hva som passet meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig god effekt av anafranil!

Har brukt ulike ssri gjennom ca 20 år... 

nå føler jeg endelig at jeg har «landet» 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Duken skrev (27 minutter siden):

Å, det var synd. Kan et spør hvor lenge du prøvte og om du prøvde forskjellige? Eg måtte prøce 3 stk, før eg fant ut hva som passet meg

Har vel snart prøvd hele felleskatalogen her. Det er vel lite medisiner som egentlig er aktuelle i og med

 

usikker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt veldig god effekt av anafranil!

Har brukt ulike ssri gjennom ca 20 år... 

nå føler jeg endelig at jeg har «landet» 😇

Hva er anafranil?

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er beste medisin mot angst/panikkangst og ptsd utenom benzo og ssri?

Anonymkode: 3a946...de0

Pranolol? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har vel snart prøvd hele felleskatalogen her. Det er vel lite medisiner som egentlig er aktuelle i og med

 

Hva er anafranil?

Anonymkode: 3a946...de0

Tricyklisk Antidepressiva. DVS det som de brukte mot OCD og depresjon før SSRI. De har en annen bivirkningsprofil.

Anonymkode: aed81...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Duken skrev (9 timer siden):

Å, det var synd. Kan et spør hvor lenge du prøvte og om du prøvde forskjellige? Eg måtte prøce 3 stk, før eg fant ut hva som passet meg

Har prøvd forskjellige, den siste var zoloft. Ellers cipralex og fluoksetin (tror jeg den heter). Men har gått på så mange andre medisiner samtidig så det har vært vanskelig å vite hvordan de virket. Sluttet på zoloft fordi jeg har en genvariant som gjør at jeg ikke tar opp ssri så lett, og så får jeg mer bivirkninger. Det virker som jeg blir verre psykisk både av benzo og ssri. Men skulle gjerne funnet en medisin som virker mot panikkangsten jeg sliter med. 

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tricyklisk Antidepressiva. DVS det som de brukte mot OCD og depresjon før SSRI. De har en annen bivirkningsprofil.

Anonymkode: aed81...91d

Takk for info. Hvordan annen bivirkningsprofil har den da? 

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
cilie skrev (9 timer siden):

Pranolol? 

Er pranolol en medisin som senker pulsen bl.a?

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (12 timer siden):

Nei fordi jeg hadde god effekt av liten dose. 

Ok, det var bra. Jeg har ingen psykiater, så det vanskelig med medisiner. Men har hørt mye bra om fluanxol. Brukes den mot angst sånn vanligvis? Jeg har hørt den brukes mot mistenksomhet/paranoia?

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful

10 timer med metakognitiv terapi. Ingen bivirkninger og stor mestringsfølelse. Kan læres over nett, nå under korona tar psykologer imot pasienter over nett så samme hvor du bor i Norge. Ville tatt meg råd til det, men blir jo fort 10.000 kroner, men det er det verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, det var bra. Jeg har ingen psykiater, så det vanskelig med medisiner. Men har hørt mye bra om fluanxol. Brukes den mot angst sånn vanligvis? Jeg har hørt den brukes mot mistenksomhet/paranoia?

Anonymkode: 3a946...de0

Ja står som indikasjon mot langvarig/vedvarende angst og depresjonsfølelse. Mot paranoia/mistenksomhet brukes det vel større doser enn ved angst og depresjon. Jeg fikk den forøvrig av fastlege. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er pranolol en medisin som senker pulsen bl.a?

Anonymkode: 3a946...de0

Ja, det er en betablokker. Jeg har også hørt mye bra om Fluanxol, som flere nevner her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (45 minutter siden):

Ja står som indikasjon mot langvarig/vedvarende angst og depresjonsfølelse. Mot paranoia/mistenksomhet brukes det vel større doser enn ved angst og depresjon. Jeg fikk den forøvrig av fastlege. 

Ok. Vil helst unngå store doser, men kan jo diskutere det med fastlegen. 

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cilie skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en betablokker. Jeg har også hørt mye bra om Fluanxol, som flere nevner her. 

Ok, må vurdere, snakke med fastlegen. Sliter så mye med angst at det hemmer mye i livet mitt. 

Anonymkode: 3a946...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...