Gå til innhold

Munchausen psyk. style mulig? Pf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en slektning som sliter, men jeg er usikker på hva som egentlig er problemet. Dette er selvsagt kun mine observasjoner og oppfatninger, og jeg kan godt ha feil. Er heller ikke ute etter diagnose, men refleksjoner rundt de vanskelige tingene. Og, dette er en person jeg bryr meg om og er veldig glad i.

Det begynte nok i barndommen, da hun hadde en fysisk sykdom og fikk mye omsorg og kjærlighet pga. den. Det virker som om hun alltid har likt å snakke om helseplager, behandlinger og å få medfølelse - men ikke på et sykt nivå. Et av hennes søsken fikk en fysisk sykdom i voksen alder, og ble ufør. Da reagerte hun med det jeg oppfattet som misunnelse - ingen medfølelse for søsteren - men heller det at hun selv fortjente å bli ufør mye mer enn søsteren. Hun sykemeldte seg, og endte så på AAP, grunnet alvorlig OCD.

Etter dette ballet det på seg med psykiatriske diagnoser. OCD, depresjon, angst, PTSD, spiseforstyrrelser, irritabel tarm, ME, kanskje fler. Diagnosene og terapien har nå vært det eneste hun prater om i flere år. Jeg og mange andre har støttet henne så godt vi har kunnet, men etter hvert har vi blitt mistenksomme. Hun begynte å avsløre at hun har løyet til meg og andre. F.eks at hun har løyet om pengebruk og alkoholbruk. Altså at hun "ikke drikker", men hun drikker altså en hel del. Hun kan lyve om at hun trenger penger til mat, få penger av foreldrene sine, og så bruke pengene på alkohol. Dette har hun sagt rett ut (gjerne i beruset tilstand), og beordret meg om å ikke si noe til foreldrene, fordi de tror hun sluttet å drikke for flere år siden.

For noen måneder siden ringte hun, og da hadde behandleren hennes slettet alle diagnosene hennes, og seponert valium. Mistet retten på AAP, og uføretrygd kan hun se lenge etter. Hun skjønte ingen ting, for hun er jo så alvorlig syk (som hun sier). Selv gjetter jeg på at hun kanskje avslørte seg overfor behandler, som derfor stoppet behandlingen(?). Hun fikk også beskjed om at tilbudet ved DPS ville gå ut, og hun har vært uten en stund nå.

Hennes foreldre sliter nå veldig, da de er økonomisk "ansvarlig" for henne, og også nærmeste støttespillere. I tillegg manipulerer hun dem ved å true med å ta livet sitt hvis de ikke git henne penger, og - OG - de går begge til legen, får egne resepter på Valium, som de gir til datteren fordi hun truer md selvmord da hun ikke kan leve uten valium. De vet at de blir manipulert, men tør ikke ta sjansen på noe annet, i tilfelle hun snakker sant.

Det er vanskelig å bli klok på akkurat hva som egentlig er problemet hennes. Det er åpenbart ikke bra, det siste jeg nevnte, men jeg kan ikke annet enn å si i fra. Foreldrene må ta egne valg, og nå velger de å gjøre en bjørnetjeneste for å unngå masse drama. Samtidig gjør det så vondt å observere hvordan flere liv blir så begrenset pga. alt dette. Jeg er usikker på hva jeg skal si eller gjøre. En vond situasjon. 

Anonymkode: 952fb...c4c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/460834-munchausen-psyk-style-mulig-pf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hennes foreldre sliter nå veldig, da de er økonomisk "ansvarlig" for henne, og også nærmeste støttespillere. I tillegg manipulerer hun dem ved å true med å ta livet sitt hvis de ikke git henne penger, og - OG - de går begge til legen, får egne resepter på Valium, som de gir til datteren fordi hun truer md selvmord da hun ikke kan leve uten valium. De vet at de blir manipulert, men tør ikke ta sjansen på noe annet, i tilfelle hun snakker sant.

Anonymkode: 952fb...c4c

Er det mulig å sende en bekymringsmelding til foreldrenes fastlege(r) og fortelle det du sier her slik at h*n kan ta en alvorsprat med dem neste gang de kommer? Jeg vil tro h*n ganske raskt vil avsløre at de ikke tar tablettene selv om det er tilfelle. Kan så denne fastlegen gi beskjed til datteres fastlege og få ballen til å rulle litt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...