Gå til innhold

Kupton. Når passer det best å gå i terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var veldig psykisk dårlig i august i fjor. Kontaktet lege og fikk henvisning til psykolog. I februar hadde jeg min første time. I løpet av den ventetiden har jeg blitt bedre men er enda dårlig. Men ikke noe akutt som står på akkurat nå. Jeg varierer vanligvis  i løpet av året. Nå sitter jeg litt flau hos psykologen og lurer på om det er galt av meg å oppta plass og burde jeg vente til jeg blir dårlig igjen?. For ordene kommer ikke så lett og det er tungt å hente frem det vanskelig og vonde. Det sitter liksom mer som en tung smerte i brystet som jeg har kontroll på akkurat nå. Bør jeg bare la det være? Eller er det kanskje akkurat i bedre perioder at det passer best å bearbeide ting? 

Anonymkode: 04547...10d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg var veldig psykisk dårlig i august i fjor. Kontaktet lege og fikk henvisning til psykolog. I februar hadde jeg min første time. I løpet av den ventetiden har jeg blitt bedre men er enda dårlig. Men ikke noe akutt som står på akkurat nå. Jeg varierer vanligvis  i løpet av året. Nå sitter jeg litt flau hos psykologen og lurer på om det er galt av meg å oppta plass og burde jeg vente til jeg blir dårlig igjen?. For ordene kommer ikke så lett og det er tungt å hente frem det vanskelig og vonde. Det sitter liksom mer som en tung smerte i brystet som jeg har kontroll på akkurat nå. Bør jeg bare la det være? Eller er det kanskje akkurat i bedre perioder at det passer best å bearbeide ting? 

Klassisk eksempel på at akutt hjelp er oppskrytt og kun en løgn. Det er ofte at symptomene går noe tilbake når en må vente i flere måneder på hjelp. Det er "her og nå" mange trenger hjelp til, men ikke får. De får heller en time så langt frem i tid at det hele bare oppleves som en vits når en først kommer i behandling. Eksempel er at Trygve er suicidal og går til fastlegen og forteller om det. Så henviser fastlegen til rette instanser. Så får han brev i posten innen en viss tid om at han har fått time fire måneder frem i tid. Latterlig og en stor skam for rike velstandsNorge. 

Anonymkode: 5d4f6...05a

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Klassisk eksempel på at akutt hjelp er oppskrytt og kun en løgn. Det er ofte at symptomene går noe tilbake når en må vente i flere måneder på hjelp. Det er "her og nå" mange trenger hjelp til, men ikke får. De får heller en time så langt frem i tid at det hele bare oppleves som en vits når en først kommer i behandling. Eksempel er at Trygve er suicidal og går til fastlegen og forteller om det. Så henviser fastlegen til rette instanser. Så får han brev i posten innen en viss tid om at han har fått time fire måneder frem i tid. Latterlig og en stor skam for rike velstandsNorge. 

Anonymkode: 5d4f6...05a

Jeg har også for noen uker siden hørt på en svensk podcast der det motsatte skjer. At en depresjon eskalerer voldsomt i påvente av terapi og når pasienten (i det tilfellet en ungdom) kom til behandling, fikk han beskjed om at "du er for dårlig til å gå i terapi og trenger medisiner, men vi tør heller ikke gi deg medisiner pga. risiko for selvmord". Det er også en skam, enten det skjer i nabolandet i øst eller her i Norge.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg har også for noen uker siden hørt på en svensk podcast der det motsatte skjer. At en depresjon eskalerer voldsomt i påvente av terapi og når pasienten (i det tilfellet en ungdom) kom til behandling, fikk han beskjed om at "du er for dårlig til å gå i terapi og trenger medisiner, men vi tør heller ikke gi deg medisiner pga. risiko for selvmord". Det er også en skam, enten det skjer i nabolandet i øst eller her i Norge.

Jeg er tråstarter og har opplevd begge deler. Å bli bedre men også opplevd å bli betydlig dårligere i en venteperiode. Har egentlig aldri kommet meg helt etter en slik  episode. 

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Jeg mener det er best forutsetninger for en god psykoterapi når en ikke er så syk. Så må en i tillegg være motivert for å prioritere denne foran alt annet inkl. å jobbe mellom timene.

Er det derfor ofte uføre får avslag på hjelp fordi de er for syke? 

Anonymkode: db878...dba

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du vise til noen statistikk her eller er det bare til egen erfaring fra deg selv og de du kjenner? I så fall spriker min og din erfaring en god del... Og når du/noen andre har påstått dette tidligere, har det gang på gang blitt motsagt.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Hvis uføre får avslag, er det vanligvis fordi de tidligere har mottatt mye psykoterapi, men tross det blitt uføre. Det vurderes at det er liten eller ingen ekstra helsegevinst å hente ved å gjøre nok et forsøk.

AnonymBruker
kupton skrev (35 minutter siden):

Nei. Hvis uføre får avslag, er det vanligvis fordi de tidligere har mottatt mye psykoterapi, men tross det blitt uføre. Det vurderes at det er liten eller ingen ekstra helsegevinst å hente ved å gjøre nok et forsøk.

Er det tilfelle at uføre får mindre hjelp enn andre? 

Anonymkode: d5551...911

AnonymBruker
kupton skrev (11 timer siden):

Jeg mener det er best forutsetninger for en god psykoterapi når en ikke er så syk. Så må en i tillegg være motivert for å prioritere denne foran alt annet inkl. å jobbe mellom timene.

Jeg har barn som stadig tar mye av tiden min. Jeg ønsker å bli bedre psykisk men er i en depressiv tilstand for tiden hvor det er vanskelig å finne livsmot og energi til å jobbe med meg selv. Har på en måte gitt opp alt og stadig suicidale tanker. Hvis håpløshetsfølelse er mitt problem betyr det da at jeg ikke er kvalifisert for hjelp? . Er ufør. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke ufør, men står i fare for å bli det. Nå har jeg fått beskjed med DPS om at de vil avslutte behandlingen, så jeg føler at der er en sammenheng. De mener at jeg ikke kan hjelpes. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, for jeg trenger hjelp.

Anonymkode: e0039...bdc

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...