Gå til innhold

Kupton, behandlingsspørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått i behandling en god stund og nå føler jeg meg litt bedre.

Kan behandler velge å avslutte meg dersom jeg forteller det? Jeg har blitt bedre siden jeg er trygg på at jeg fortsatt får komne til samtaler, men jeg vet også at det betyr utrolig mye at jeg har et forutsigbart behandlingsforløp og har mulighet for å gå fast i terapi.

Hvis jeg blir sykere igjen og er avsluttet, kan jeg bli gjenopptatt i behandling til samme behandler siden vedkommende har gjort meg så frisk tidligere og jeg ønsker vedkommende igjen?

Takknemlig for svar.

Anonymkode: 131a5...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke gi et allmenngyldig svar på dette. Behandlere og institusjoner vurderer dette ulikt. Personlig fortsatte jeg terapi så lenge det var fremgang. Omvendt avsluttet jeg terapier om det etter en lengre periode ikke kom fremgang.

Hvis "mulighet for å gå fast i terapi" betyr mange år evt varig, kan du nok ikke få noen garanti for det. Det hører med til innledningen av en terapi å drøfte både evalueringspunkt, mål for terapien og dermed også kriterier for avslutning.

Ja, vanligvis får en komme tilbake til samme behandler ved tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (59 minutter siden):

Jeg kan ikke gi et allmenngyldig svar på dette. Behandlere og institusjoner vurderer dette ulikt. Personlig fortsatte jeg terapi så lenge det var fremgang. Omvendt avsluttet jeg terapier om det etter en lengre periode ikke kom fremgang.

Hvis "mulighet for å gå fast i terapi" betyr mange år evt varig, kan du nok ikke få noen garanti for det. Det hører med til innledningen av en terapi å drøfte både evalueringspunkt, mål for terapien og dermed også kriterier for avslutning.

Ja, vanligvis får en komme tilbake til samme behandler ved tilbakefall.

Tusen takk, Kupton.

Hva menes med evalueringspunkt? Vil det si at etter en gitt periode vurderes effekten av terapien?

Det var en lettelse å høre at jeg kan komme tilbake til samme behandler ved eventuelt et tilbakefall.

Anonymkode: 131a5...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva menes med evalueringspunkt? Vil det si at etter en gitt periode vurderes effekten av terapien?

Etter de første timene bør en oppsummere utredningen og ut fra denne legge opp en behandlingsplan. I denne planen bør det også finnes evalueringer. Evalueringer der en går gjennom terapien, ser på hva som har vært vellykket og hvor en ikke har nådd målene. Kanskje skal en endre terapien noe? I lengre terapier bør det være en slik evaluering hver 4-6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (32 minutter siden):

Etter de første timene bør en oppsummere utredningen og ut fra denne legge opp en behandlingsplan. I denne planen bør det også finnes evalueringer. Evalueringer der en går gjennom terapien, ser på hva som har vært vellykket og hvor en ikke har nådd målene. Kanskje skal en endre terapien noe? I lengre terapier bør det være en slik evaluering hver 4-6 mnd.

Takk igjen, Kupton.

Anonymkode: 131a5...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...