Gå til innhold

Tror dere hun her har anorexi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

https://www.minmote.no/nyheter/a/zgnXBb/plus-size-modell-faar-kritikk-etter-aa-ha-staatt-fram-med-anoreksi

Må i så fall være en meget sjelden og ultra-atypisk form det da kanskje

Anonymkode: b6774...8b2

Ikke med min definisjon av ordet i vertfall. Men ord endrer betydning hele tiden så hvem vet.

Anonymkode: ca2e2...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan velge kjønn i våre dager, så hun kan sikkert ha anoreksis hvis hun identifiserer seg som det.

Anonymkode: 26f22...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være hun har fått diagnosen anoreksi på et tidligere tidspunkt. Det er ikke uvanlig at personer som har blitt "frisk" fra anoreksi, heller går andre veien, altså at de begynner å spise ukontrollert. Jeg ble sulten som en ulv og spiste alle følelsene mine etter en lang periode med sulting. Ble aldri så undervektig at jeg fikk diagnosen anoreksi da, men da jeg begynte å spise normalt igjen så bikket det over andre veien og jeg gikk opp 30 kg på 8 måneder eller noe slikt. Brukte mat for å håndtere følelsene mine i begge periodene. Det gjør jeg forsåvidt nå også, men jeg veksler mellom lite og mye mat, og går opp og ned to kg ca flere ganger i året. Har jo mye mer kontroll på det nå da enn jeg hadde.

Så det er sikkert det som er greia med henne. Det er veldig vanskelig å slutte å regulere følelser med mat enten det går den ene eller andre veien. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.minmote.no/nyheter/a/zgnXBb/plus-size-modell-faar-kritikk-etter-aa-ha-staatt-fram-med-anoreksi

Må i så fall være en meget sjelden og ultra-atypisk form det da kanskje

Anonymkode: b6774...8b2

Skal ikke MYE kunnskap om anorexi før en skjønner at slike uttalelser som du kommer med ikke henger på greip.

Anonymkode: ce909...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal ikke MYE kunnskap om anorexi før en skjønner at slike uttalelser som du kommer med ikke henger på greip.

Anonymkode: ce909...11e

Det lille jeg vet er at anorektikere har spisevegring som betyr å vegre deg for å spise mat. De spiser svært lite og blir derfor ikke så store og tykke som hun dama der. Men hun kan nok ha hatt det som diagnose tidligere. Men det er vel åpenbart at hun ikke har det nå.

Anonymkode: b6774...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det lille jeg vet er at anorektikere har spisevegring som betyr å vegre deg for å spise mat. De spiser svært lite og blir derfor ikke så store og tykke som hun dama der. Men hun kan nok ha hatt det som diagnose tidligere. Men det er vel åpenbart at hun ikke har det nå.

Anonymkode: b6774...8b2

Har lest noe om at har man først fått diagnosen så blir den værende selv om man har lagt på seg, men mulig jeg husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan godt hende hun har atypisk anoreksia, det treffer ofte overvektige folk.

Anonymkode: 471e3...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 19.55):

https://www.minmote.no/nyheter/a/zgnXBb/plus-size-modell-faar-kritikk-etter-aa-ha-staatt-fram-med-anoreksi

Må i så fall være en meget sjelden og ultra-atypisk form det da kanskje

Anonymkode: b6774...8b2

Det er svært vanlig at spiseforstyrrelser debuterer som anoreksi, så etterhvert går over i bulimi og til slutt ender opp som overspisningslidelse. Overspisningslidelse er generelt sett den minst alvorlige varianten av spiseforstyrrelsen somatisk sett. Samtidig er overspisningslidelsen den varianten som medfører høyest stigma, og folks fordømmelse innebærer en betydelig tilleggsbelastning for mennesker med denne formen for spiseforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Det er svært vanlig at spiseforstyrrelser debuterer som anoreksi, så etterhvert går over i bulimi og til slutt ender opp som overspisningslidelse. Overspisningslidelse er generelt sett den minst alvorlige varianten av spiseforstyrrelsen somatisk sett. Samtidig er overspisningslidelsen den varianten som medfører høyest stigma, og folks fordømmelse innebærer en betydelig tilleggsbelastning for mennesker med denne formen for spiseforstyrrelse. 

Debuterer som anorexi ja. Men når det ikke lenger er anorexi det dreier seg om så kan hun ikke da si at hun har anorexi. Spiseforstyrrelse ja, men ikke den spesifikke typen anorexi. 

Anonymkode: b6774...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Debuterer som anorexi ja. Men når det ikke lenger er anorexi det dreier seg om så kan hun ikke da si at hun har anorexi. Spiseforstyrrelse ja, men ikke den spesifikke typen anorexi. 

Anonymkode: b6774...8b2

Det hun skrev på twitter var vel:

"I’m anorexic & in recovery. I’m not ashamed to say it out loud anymore. I’m the result of a culture that celebrates thinness & equates that to worth, but I get to write my own narrative now. I’m finally able to care for a body that I’ve punished my entire life & I am finally free"

Hvis jeg hadde vært henne, så ville jeg ikke ha fortsatt å bruke begrepet anorektisk - men siden hun samtidig sier "in recovery" så er det vel ikke direkte feil. Kan kanskje sammenlignes med folk som sier de er en alkoholiker selv om de har vært fullstendig tørrlagte i ti år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...