Gå til innhold

Slik var vanlig influensa før Korona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Og hvor mange har dødd av influensa det siste året? Null, såvidt jeg veit. Det sier noe om hvor farlig covid er i forhold til influensa og hvor mange som ville dødd uten tiltakene. 

Å sammenligne dødsfall pga. covid med de tiltakene vi har nå med influensa i et år uten tiltak er meningsløst.

Drømmeautomat

Teoretisk mulig. Også teoretisk svært mulig at viruset uten tiltak ville mutert til en mer smittsom og farligere variant raskere. Snart 3,3 millioner døde av covid med tiltak.

En del later til å tro at vi uten tiltak kunne levd mer eller mindre som normalt. Men det er ikke tiltakene som fører til unormalitet, det er det pandemien som gjør. De lever ikke normalt i Brasil, selv om tiltakene der har vært minimale, dvs. utilstrekkelige. Tvert imot har de det mye verre enn oss.

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Og hvor mange har dødd av influensa det siste året? Null, såvidt jeg veit. Det sier noe om hvor farlig covid er i forhold til influensa og hvor mange som ville dødd uten tiltakene. 

Å sammenligne dødsfall pga. covid med de tiltakene vi har nå med influensa i et år uten tiltak er meningsløst.

Men sykehusplasser til influensa syke hadde de mange av. 6000 ble innlagt med influensa den sesongen det er skrevet om.  Og så skrikes det opp om at det ikke finnes sykehusplasser til covidsyke. 

Anonymkode: cceab...ee4

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men sykehusplasser til influensa syke hadde de mange av. 6000 ble innlagt med influensa den sesongen det er skrevet om.  Og så skrikes det opp om at det ikke finnes sykehusplasser til covidsyke. 

Anonymkode: cceab...ee4

Alvorlige tilfeller av sesonginfluensa krever vanligvis ikke oksygen, intensivbehandling og smittevernsutstyr på Covid 19-nivå.

Sesonginfluensa smitter ikke like eksplosivt. Uten tiltak kunne behovet for intensivplasser blitt skyhøyt så fort at man måtte gjort prioriteringer ingen ønsker å være nødt til å gjøre.

laban skrev (7 minutter siden):

Alvorlige tilfeller av sesonginfluensa krever vanligvis ikke oksygen, intensivbehandling og smittevernsutstyr på Covid 19-nivå.

Sesonginfluensa smitter ikke like eksplosivt. Uten tiltak kunne behovet for intensivplasser blitt skyhøyt så fort at man måtte gjort prioriteringer ingen ønsker å være nødt til å gjøre.

Tja, det har vært flere innlagte på intensiven før. Akkurat de nyhetene om at kapasiteten var sprengt  lokalt i Norge var litt tabloide etter min mening.

Uansett er jeg enig i det siste du skriver. Det gikk bra på grunn av tiltakene. Det er nok eksempler på hvordan det går uten tiltak. Det går til helvete i ekspressfart 

Grendel skrev (Akkurat nå):

Akkurat de nyhetene om at kapasiteten var sprengt  lokalt i Norge var litt tabloide etter min mening.

Det kan godt hende, men var de ikke først og fremst typiske mediespådommer om hva som kunne skje? Tabloidene er veldig glad i "worst case"-framskrivninger. 

Dessuten er det ikke usannsynlig at noen sykehus har benyttet anledningen til å minne om et behov for flere intensivplasser (eller tilhørende personale) som de har følt på i lengre tid. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...