Gå til innhold

Transport for å komme deg til teststasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

29 stk som har lest dette og ikke kan svare på det jeg lurer på? 

For prøve å forklare litt bedre da. Det har seg altså slik at jeg må få tatt en korona-test, men så har jeg verken bil eller sertifikat. Spørsmålet er da om jeg kan ta taxi til teststasjonen eller ikke. Finnes det evt ordninger fra kommunens side som kan hente folk til testing på en trygg måte? Det beste hadde jo vært at man hadde et ambulant team som kom og testet de som ikke klarte å komme seg til teststasjonen på en trygg nok måte. 

Noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 07958...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

29 stk som har lest dette og ikke kan svare på det jeg lurer på? 

For prøve å forklare litt bedre da. Det har seg altså slik at jeg må få tatt en korona-test, men så har jeg verken bil eller sertifikat. Spørsmålet er da om jeg kan ta taxi til teststasjonen eller ikke. Finnes det evt ordninger fra kommunens side som kan hente folk til testing på en trygg måte? Det beste hadde jo vært at man hadde et ambulant team som kom og testet de som ikke klarte å komme seg til teststasjonen på en trygg nok måte. 

Noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 07958...69e

Nei, jeg tror ikke du kan ta taxi eller annen kollektivtrafikk, du skal enten kjøre selv eller få noen til å kjøre deg. Ev. kan teamet komme hjem til deg for å ta testen, det har i alle fall vært slik her i Trondheim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Finnes det evt ordninger fra kommunens side som kan hente folk til testing på en trygg måte?

Du må sjekke på nettsidene med info om smitte, testing osv., i din kommune. 

Det er utarbeidet regler for hva man må være obs på ved transport, men evt. ordninger må implementeres lokalt:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/rad-for-transport-av-personer-med-mistenkt-eller-bekreftet-covid-19-sykdom-via-pasientreise/

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for info dere. Da vil det si for mitt vedkommende at jeg ikke kan teste meg. Jeg bor litt avsides til og jeg har ingen kjente her jeg bor. Jeg har feber og er skikkelig gåen og klarer ikke å komme meg til teststasjonen selv. Så da får jeg bare holde meg innendørs til dette er over og så får jeg heller satse på å få tatt en antistoffprøve senere. Men hva hvis jeg føler meg bedre om noen dager kan jeg da leve som før med å ta kollektiv transport og gå på butikken? Kanskje har jeg korona, kanskje ikke. Synd for omgivelsene om jeg har korona da, men sånn er nå dette idiotiske systemet lagt opp. Så da tenker jeg at det ikke er min feil om noen blir smittet, men myndighetenes. 

Anonymkode: 07958...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for info dere. Da vil det si for mitt vedkommende at jeg ikke kan teste meg. Jeg bor litt avsides til og jeg har ingen kjente her jeg bor. Jeg har feber og er skikkelig gåen og klarer ikke å komme meg til teststasjonen selv. Så da får jeg bare holde meg innendørs til dette er over og så får jeg heller satse på å få tatt en antistoffprøve senere. Men hva hvis jeg føler meg bedre om noen dager kan jeg da leve som før med å ta kollektiv transport og gå på butikken? Kanskje har jeg korona, kanskje ikke. Synd for omgivelsene om jeg har korona da, men sånn er nå dette idiotiske systemet lagt opp. Så da tenker jeg at det ikke er min feil om noen blir smittet, men myndighetenes. 

Anonymkode: 07958...69e

Har du ringt og sjekket om noen kan komme hjem til deg og teste deg der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i en by. Her finnes det egne taxier for smitte. Min far måtte på legevakten da han var i karantene , da sa de på legevakten at han kunne ta en slik taxi. På legevakten var det også egne smitterom der de tok hurtigtest før han ble undersøkt. Du kan jo spørre taxisentralen der du bor og forklare situasjonen. Evt ringe legevakten. 

Anonymkode: 73cc8...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for info dere. Da vil det si for mitt vedkommende at jeg ikke kan teste meg. Jeg bor litt avsides til og jeg har ingen kjente her jeg bor. Jeg har feber og er skikkelig gåen og klarer ikke å komme meg til teststasjonen selv. Så da får jeg bare holde meg innendørs til dette er over og så får jeg heller satse på å få tatt en antistoffprøve senere. Men hva hvis jeg føler meg bedre om noen dager kan jeg da leve som før med å ta kollektiv transport og gå på butikken? Kanskje har jeg korona, kanskje ikke. Synd for omgivelsene om jeg har korona da, men sånn er nå dette idiotiske systemet lagt opp. Så da tenker jeg at det ikke er min feil om noen blir smittet, men myndighetenes. 

Anonymkode: 07958...69e

Leste du det som stod for Kristiansand? Det finnes alternativer for de som absolutt ikke har noen som kan kjøre dem. Du må ringe koronatelefonen i din kommune og høre hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til noen som har tatt taxi, det ble ordnet etter de tok kontant med koronatlf i sin kommune. Det var da maxitaxi, brukte bakerste sete, hadde på munnbind. 

Hos oss så skal vi ringe koronatlf i kommunen dersom vi ikke selv kommer oss til teststasjon. Hvordan de løser det vet jeg ikke, men siden vi skal ta kontakt så finnes det nok noen løsninger.

 

Står også her at kommunen skal kontaktes dersom en ikke kommer seg dit selv.

https://www.helsenorge.no/pasientreiser/rettigheter/pasientreiser-og-covid-19/#reise-til-test

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for info dere. Da vil det si for mitt vedkommende at jeg ikke kan teste meg. Jeg bor litt avsides til og jeg har ingen kjente her jeg bor. Jeg har feber og er skikkelig gåen og klarer ikke å komme meg til teststasjonen selv. Så da får jeg bare holde meg innendørs til dette er over og så får jeg heller satse på å få tatt en antistoffprøve senere. Men hva hvis jeg føler meg bedre om noen dager kan jeg da leve som før med å ta kollektiv transport og gå på butikken? Kanskje har jeg korona, kanskje ikke. Synd for omgivelsene om jeg har korona da, men sånn er nå dette idiotiske systemet lagt opp. Så da tenker jeg at det ikke er min feil om noen blir smittet, men myndighetenes. 

Anonymkode: 07958...69e

Jeg ville ringt fastlegen. De må ha en løsning der du bor. Her har ambulansen kommet for å teste folk i helgen. Lurer på om de har en annen løsning på hverdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for info dere. Da vil det si for mitt vedkommende at jeg ikke kan teste meg. Jeg bor litt avsides til og jeg har ingen kjente her jeg bor. Jeg har feber og er skikkelig gåen og klarer ikke å komme meg til teststasjonen selv. Så da får jeg bare holde meg innendørs til dette er over og så får jeg heller satse på å få tatt en antistoffprøve senere. Men hva hvis jeg føler meg bedre om noen dager kan jeg da leve som før med å ta kollektiv transport og gå på butikken? Kanskje har jeg korona, kanskje ikke. Synd for omgivelsene om jeg har korona da, men sånn er nå dette idiotiske systemet lagt opp. Så da tenker jeg at det ikke er min feil om noen blir smittet, men myndighetenes. 

Anonymkode: 07958...69e

Om du mistenker korona skal du vel holde deg i karantene eller evt. isolasjon i minst 10 dager (husker ikke helt hvor lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for info dere. Da vil det si for mitt vedkommende at jeg ikke kan teste meg. Jeg bor litt avsides til og jeg har ingen kjente her jeg bor. Jeg har feber og er skikkelig gåen og klarer ikke å komme meg til teststasjonen selv. Så da får jeg bare holde meg innendørs til dette er over og så får jeg heller satse på å få tatt en antistoffprøve senere. Men hva hvis jeg føler meg bedre om noen dager kan jeg da leve som før med å ta kollektiv transport og gå på butikken? Kanskje har jeg korona, kanskje ikke. Synd for omgivelsene om jeg har korona da, men sånn er nå dette idiotiske systemet lagt opp. Så da tenker jeg at det ikke er min feil om noen blir smittet, men myndighetenes. 

Anonymkode: 07958...69e

Jo, det har jo blitt gjentatt til det uendelige på samtlige pressekonferanser at du skal holde deg inne og borte fra jobb (og også andre arenaer fra samfunnet) dersom du mistenker smitte... For deg gjelder samme regler for smittevern som for andre. Om du trenger mat, lar det seg løse på noe vis enten ved å bestille mat hjem og om ikke det finnes, kan du kontakte lokal butikk, si hva du vil ha og få det kjørt hjem med drosje og drosjen får du også betalt. Det løser seg på noe vis...

Om du har lest lenkene som har blitt gitt, særlig den fra Helsenorge, står det der hvordan du kan gå frem. Om du skulle bli svært mye dårligere og du føler du trenger akutt legehjelp, ringer du legevakten og snakker med de og avtaler videre. Det finnes egne ambulanser som tar covid-pasienter om du skulle bli akutt mye dårligere.

Jeg håper virkelig det går bra med deg. Jeg har jobbet for en gruppe som har måttet kjempe frem ordninger fordi det ikke fantes muligheter for å komme seg til testing i begynnelsen av covid-pandemien, og dette innlegget viser bare at det fortsatt ikke fungerer optimalt for alle. Men enn så lenge må en bare gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan folk komme hjem til deg og teste, hvis du ikke har egen bil. 

Hvis du har en luftveisinfeksjon eller feber, skal du ikke ta offentlig transport som ikke har smittevernsutstyr. Da går du i kategorien «mistenkt covid-19». Jeg er enig i at det er vanskelig å komme seg til en test da hvis du bor langt unna og ikke har bil. Kommunen skal ha et telefonnummer du kan ringe og snakke med helsepersonell om hvordan du skal forholde deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...