Gå til innhold

ETC - erfaringer med elektrokonsultiv terapi mit depresjon?


Janvl

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som har prøvd elektrokonsultiv terapi mot tung depresjon? Ser at dette kan virke mot tung depresjon, og anbefales når annen behandling ikke har noen effekt.

Samtidig hører man jo om skumle bivirkninger, hukommelsestap o.l. Men hva er fakta her? Virker det? Og er det faktisk stor risiko for alvorlige bivirkninger eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vil du få mange svar... Jeg vil gjette på at du vil få oen positive og en del negative svar, der de negative går på bivirkninger de har opplevd av behandlingen.

Jeg har foretatt et søk på Google spesifikt på Dagens Medisin etter ordet "ECT" her og noen artikler er eldre enn 10 år, faktisk nærmere 20 år gamle, mens noen er av nyere dato, og du kan gjøre deg opp en mening basert på artikler som ikke er altfor lange og innviklet å lese.

Jeg fikk selv ECT-behandling i 2003 for alvorlig depresjon som medførte sterk passivitet ifølge psykiateren som jeg da gikk til under en innleggelse, men det må også legges til at denne psykiateren så ut til å tilby ECT til svært mange som hadde en depresjonsdiagnose. Jeg fikk sterke problemer med hukommelsen så lenge behandlingen pågikk og det ble også forsøkt å bedre på dette under og litt i etterkant ved å gi meg Tiamin. ECT-behandlingen (8 behandlinger før jeg selv valgte å avbryte) hjalp ifølge personalet på depresjonen til at jeg kom meg opp til en moderat depresjon og ble mer aktiv og tok mer initiativ til å delta i avdelingens aktiviteter. Hukommelsen rettet seg også til det normale til meg å være, men den har aldri vært god. Særlig ikke korttidshukommelsen, men det kan jo være psykiske problemer i seg selv for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 11 behandlinger i 2017. Skulle ha 15, men hadde ikke tilfredsstillende effekt på meg. Husker absolutt ikke noe av om det ble litt bedre i hvert fall, eller på stedet hvil. Korttidshukommelsen fikk seg jo en støkk. Men det kom seg gradvis. Har likevel nedsatt hukommelse den dag i dag, men det tror jeg kommer som skade av overdoser, oksygenmangel og grand mal anfall i forbindelse med de to mest alvorlige overdosene. I tillegg til belastningen det er å være så psykisk dårlig over tid. Så vanskelig å egentlig si akkurat hvorfor hukommelsen min har tatt skade. 

Ellers opplevde jeg ikke noe negativt med det. Jeg var for omtåket av depresjon i utgangspunktet så de bivirkningene som kom brydde jeg meg ikke noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deling av erfaringer 😊 syns det er vanskelig å vurdere. Har også prøvd å søke på nettet, og som dere også sier er erfaringer og meninger veldig delte. Informasjonen fra sykehuset fokuserer lite på bivirkningene, så man må også søke informasjon andre steder. 

Syns jeg allerede nå sliter mye med både korttidshukommelse og konsentrasjon som følge av lang tid med depresjon, en form for mental utmattelse. Så hvis jeg ikke gjør noe, vil jeg uansett oppleve at både hukommelse og konsentrasjon gradvis forverres. Jeg klarer så vidt å henge med på jobben, hjernen føles som sirup, så jeg vet ikke hvor lenge det kan fortsette. Da hverken årevis med behandling eller ulike antidepressive medisiner har noen effekt, frister det å prøve andre alternativer, men ikke for enhver pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...