Gå til innhold

Middag for en i disse coronatider


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg er altså så lei av det meste, karantene, lock down, besøksforbud osv.😏
Men hva lager dere som er alene for øyeblikket og ellers til middag🤔?  Jeg kjenner at jeg er giddalaus, men lager middag hver dag.  Blir mye kjøtt eller fisk og wokblanding, men nå begynner jeg å bli lei.  Gidder liksom ikke å bruke masse tid på middag til meg sjøl så lurer på om noen har noen gode forslag.  Ja, jeg har laget endel middag i store porsjoner og fryst resten og det hender jeg kjøper middag ferdig a la Fjordland som både er dyrt og ikke så godt.  Og pølse og lompe er godt og usunt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Dorthe skrev (34 minutter siden):

Jeg er altså så lei av det meste, karantene, lock down, besøksforbud osv.😏
Men hva lager dere som er alene for øyeblikket og ellers til middag🤔?  Jeg kjenner at jeg er giddalaus, men lager middag hver dag.  Blir mye kjøtt eller fisk og wokblanding, men nå begynner jeg å bli lei.  Gidder liksom ikke å bruke masse tid på middag til meg sjøl så lurer på om noen har noen gode forslag.  Ja, jeg har laget endel middag i store porsjoner og fryst resten og det hender jeg kjøper middag ferdig a la Fjordland som både er dyrt og ikke så godt.  Og pølse og lompe er godt og usunt 😉

tacosalat :) 

også denne er min favoritt: http://lchf-bloggen.blogspot.com/2011/01/karniyarik-fylte-auberginer.html bruk litt ovnsbakte poteter ved siden av. Krever litt mer tid men er så verdt det :) 

 

Anonymkode: d965b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiser alene, lager jeg ofte én av de rettene jeg beskrev her:

Jeg bruker også mye fisk jeg kan legge i stekeovnen, så ordner jeg tilbehøret mens den lager seg selv. 

Det er flere tips i tråden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner at jeg er giddalaus, men lager middag hver dag.  Blir mye kjøtt eller fisk og wokblanding, men nå begynner jeg å bli lei.  Gidder liksom ikke å bruke masse tid på middag til meg sjøl så lurer på om noen har noen gode forslag.  J

Hvis du er giddalaus og lei, vil bruke lite tid og samtidig ha noe billig vil jeg anbefale Rema1000 sine ferdigretter. De går "Under 100 lappen". Veldig gode! 

Anonymkode: 76738...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er godt med ferdigheter. Er veldig glad i grønnsakslasagne fra meny :)

Anonymkode: 6cf4c...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig ikke så glad i ferdigretter.  Noen er gode, men mye har en rar bismak 😉.  Jeg kaller det fabrikksmak.  Og det går ikke hver dag i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Ina Janine Jansen har en fin blogg (finnes også på Instagram og andre steder) og er kanskje særlig kjent for å introdusere det norske folket for eltefri bakst. På sin blogg, www.matpåbordet.no (ja, med Å i adressen), men også dobbelt A om en vil, har en del kategorier for enhver smak, bl.a. "lettvint middag" og særlig kategorien "studentmat" kan jo være en aktuell kategori å nevne om en er alene - da er den også ev. mer budsjettvennlig om det er viktig i tillegg til at den er enkel å lage.

Bent Stiansen har også utgitt Boken "Alene hjemme - Kokebok for små husholdninger" (2012) som jeg ser at på Bokkilden koster ca. 360 kr., men den kan også fås på bibliotek og Finn er også rikholdig på brukte bøker i tillegg til Facebook-grupper som det er mulig å søke/spørre etter boken.

Lykke til med å gi deg selv inspirasjon! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (På 12.5.2021 den 17.13):

Jeg er altså så lei av det meste, karantene, lock down, besøksforbud osv.😏
Men hva lager dere som er alene for øyeblikket og ellers til middag🤔?  Jeg kjenner at jeg er giddalaus, men lager middag hver dag.  Blir mye kjøtt eller fisk og wokblanding, men nå begynner jeg å bli lei.  Gidder liksom ikke å bruke masse tid på middag til meg sjøl så lurer på om noen har noen gode forslag.  Ja, jeg har laget endel middag i store porsjoner og fryst resten og det hender jeg kjøper middag ferdig a la Fjordland som både er dyrt og ikke så godt.  Og pølse og lompe er godt og usunt 😉

Jeg er veldig glad i bønnegryte (kan lages med kjøttdeig / karbonadedeig også) - lages på slump, men 1 løk hakkes, 1 paprika, 2 fedd hvitløk surres i litt olje. Har så i en liten boks tomatpure, krydder (buljongpulver, chilipepper, cayennepepper, karri, paprikapulver... bruk det du liker og som passer), og en boks hakkede tomater. La det surre litt og ha i to bokser bønner (jeg bruker gjerne en boks kidneybønner og en boks hvite bønner), disse trenger bare å varmes. Jeg hiver også oppi litt rømme eller ceme fraiche og til slutt smaker jeg det til med brunsukker (rørsukker, du kan også bruke vanlig sukker) og salt og pepper. Kipp gjerne litt gressløk eller vårløk over og server med en salat til. Lag en stor gryte og frys ned. :) Har også gjerne oppi litt hakket chili om jeg har det, en revet gulrot eller  noen tomater om jeg har det liggende og de begynner å bli rynkete. Blir så godt at!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...