Gå til innhold

Saxenda og overspising


Fru2020

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med komboen overspising og Saxenda?

Vil Saxenda hjelpe mot overspising? En skal jo ikke slanke seg ved overspisningslidelse, men må en slanke seg samtidig som man går på Saxenda?

Glad for alle erfaringer jeg kan få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Er det noen som har erfaring med komboen overspising og Saxenda?

Vil Saxenda hjelpe mot overspising? En skal jo ikke slanke seg ved overspisningslidelse, men må en slanke seg samtidig som man går på Saxenda?

Glad for alle erfaringer jeg kan få..

Skal en ikke slanke seg ved overspisingslidelse? Hvorfor ikke? Det er vel en god ide å slanke seg da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Skal en ikke slanke seg ved overspisingslidelse? Hvorfor ikke? Det er vel en god ide å slanke seg da? 

Nei, slanking ved overspisningslidelse øker sjansen for mer overspising. 

En kan gå ned i vekt, men ikke ved hjelp av en slankekur. En skal gå meget sakte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste for mye pga medisiner jeg går på. Med Saxenda normaliseres apetitten slik at jeg greir gå ned i vekt. Hver kg ned er en kamp 

 

men med Saxenda lykkes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Nei, slanking ved overspisningslidelse øker sjansen for mer overspising. 

En kan gå ned i vekt, men ikke ved hjelp av en slankekur. En skal gå meget sakte ned.

Ok. Det visste jeg ikke men det kan jo stemme, har hatt veldig lyst å overspise i dag...ja bare døyve alt med junk. Men jeg har jo tenkt å holde meg på den smale sti i flere år, men litt kommer jeg nok til å unne meg innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (13 minutter siden):

Nei, slanking ved overspisningslidelse øker sjansen for mer overspising. 

En kan gå ned i vekt, men ikke ved hjelp av en slankekur. En skal gå meget sakte ned.

Dette har jeg erfart selv. Jeg kan ikke ligge for lavt, for da får jeg skikkelige etekick. Jeg bør gå sakte ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marye skrev (6 timer siden):

Jeg spiste for mye pga medisiner jeg går på. Med Saxenda normaliseres apetitten slik at jeg greir gå ned i vekt. Hver kg ned er en kamp 

 

men med Saxenda lykkes jeg

Det er oppløftende å høre.

stjernestøv skrev (6 timer siden):

Ok. Det visste jeg ikke men det kan jo stemme, har hatt veldig lyst å overspise i dag...ja bare døyve alt med junk. Men jeg har jo tenkt å holde meg på den smale sti i flere år, men litt kommer jeg nok til å unne meg innimellom. 

Det er nok lurt å unne seg noe innimellom, hvis du skal kunne klare å stå i det over tid.

emilie321 skrev (6 timer siden):

Dette har jeg erfart selv. Jeg kan ikke ligge for lavt, for da får jeg skikkelige etekick. Jeg bør gå sakte ned.

Det er nok lurt å gå sakte ned ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper medisinen kan være til hjelp. Noen med overspisingslidelse har dessuten hjelp i å begynne på Fontex/Fluoxetine. Den skal visstnok dempe behovet for overspising. Jeg har gått på den medisinen da jeg veide 30 kg mer enn jeg gjør nå. Vet ikke om det hadde noen sammenheng, men ca tre måneder etter jeg begynte på den så klarte jeg å ta kontroll på overspisingen (gikk opp 30 kg på 8 måneder) og begynte å gå ned i vekt. Kan derimot ikke huske at jeg fikk tilfredsstillende antidepressiv effekt. 

Uansett er det jo veldig viktig å ikke gå for hardt ut med hvor lite en spiser ja. Jeg også har mye lettere for å overspise når jeg har hatt en periode med for lite mat. Det føler jeg derimot har blitt bedre etter at jeg begynte å spise litt mer jevnt gjennom døgnet. Eneste målet mitt er å ikke gå opp i vekt da, men det er tungt nok for kroppen jobber i mot meg med vekten jeg har. Likevel gjorde jeg det på lignende måte da jeg gikk ned de 30 kg. De første 20 kg gikk veldig fort å gå ned. Seks måneder ca. De siste 10 tok lenger tid, og jeg har gått opp noen kg noen ganger, men har blitt raskere til å hente meg inn igjen enn jeg var før. Fordi hvis jeg havner inn i overspising så kutter jeg ut alt fokus på å gå ned i vekt. Da er fokuset kun på å holde vekten og å ikke overspise. Så har jeg kuttet litt ned på kcal når jeg har fått mer kontroll igjen. Hvis jeg da har trengt (ifølge meg) å gå ned i vekt. Legger meg ikke veldig lavt på kcal da som sagt. Spiser kanskje sånn 1700 kcal per dag. Noe som er gjetting da jeg har sluttet å telle kcal. 

Det er jo neppe noen mirakelmedisin, men om det kan gjøre at du får litt mer kontroll så kan du jo lettere klare å jobbe med å få et bedre kosthold. Likevel er det vel ikke slanking som bør være ditt hovedfokus nå. Det kan komme når du føler deg mer stabil ellers. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...