Gå til innhold

«Mamma er konspirasjonsteoretiker...»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Jeg har også en konspirasjonsteoretiker i familien, men har slått meg til ro med at hverken jeg eller staten kan gjøre noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (10 timer siden):

Jeg har også en konspirasjonsteoretiker i familien, men har slått meg til ro med at hverken jeg eller staten kan gjøre noe med det. 

Nei, men jeg synes det pekes på noe viktig i artikkelen: At det finnes hjelpetelefoner for mangt og mye her i landet, men enda ikke for pårørende og de nærmeste av de med disse ideene. Det får jo enorme konsekvenser for den det gjelder (både sosialt og også medisinsk) og den som er deres nærmeste påvirkes også i høyeste grad. Det er tragisk at folk dør fordi de er overbevist om at helsevesenet ikke kan hjelpe de når de er alvorlig syke (jf. dødsfallet på Gran).

Jeg har også en del kontakt med en konspirasjonsteoretiker, men som ennå ikke er blitt oppslukt fullstendig som moren til kronikkforfatteren det lenkes til i hovedinnlegget har gjort. Min holdning er å ikke gå i diskusjon med vedkommende, men lytte og og vise interesse og ev. stille litt undrende spørsmål. Jeg leser også det h*n sender meg og lytter oftest til de lenkene h*n sender meg (det er ikke mange) for å forsøke å forstå, men jeg er klar på at jeg ikke deler denne personens syn i saken. Og h*n respekterer at f.eks. jeg og samboer har tatt covid-vaksine, men advarer jo mot bivirkninger og dødsfall - mot en sykdom som kun har 0,12% dødelighet... Men jeg når jo ikke inn med det jeg ev. ønsker å si og sier derfor lite. Det er meningsløst å komme med dokumentasjon på mine meninger, for de vil ev. avfeies med at de er falske/forfalsket eller ikke kommer med hele sannheten - det er jo det de er overbevist om.

Jeg husker det har vært en interessant diskusjon her på DOL for ett års tid siden e.l. om det å tro at jorden er flat er en vrangforestilling eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og problemets kjerne her er vel internett og den algoritmen vi sendes inn i ved å kun få selektert informasjon om hva vi interesserer oss for. Før måtte vi lese alt som sto i en avis, mens nå kan vi velge mer hvilke emner vi interesserer oss for og algoritmer fanger opp våre interesser og gir oss mer av hva vi vil ha. Mer av det samme... Enten det er på Facebook, Youtube, Google eller andre plattformer jeg ikke kjenner til... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at de som tror på én ting gjerne tror på absolutt alt bare det er sprøtt nok.

Gjerne gjensidig utelukkende teorier som byer på Mars og flat jord for eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det er så mye å sette seg inn i og jeg tror ikke på alt heller, har mitt eget filter jeg. Har alltid visst at Oprah er en god person, men de sier hun er pedofil og drikker barneblod for å holde seg ung. Det gjør visst mange kjente folk 😮 Absurd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Det er så mye å sette seg inn i og jeg tror ikke på alt heller, har mitt eget filter jeg. Har alltid visst at Oprah er en god person, men de sier hun er pedofil og drikker barneblod for å holde seg ung. Det gjør visst mange kjente folk 😮 Absurd!

Så.... du tror ikke på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Grendel skrev (1 minutt siden):

Så.... du tror ikke på det? 

Var det overaskende? Det er så mye de sier, noen ganger blir jeg usikker men Oprah har jeg alltid tenkt godt om. Hun ble selv voldtatt som barn, og tror ikke alle de kjendisene er pedofile. Men så var det jo han der Epstein og mange kjendiser menget jo seg med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Var det overaskende? Det er så mye de sier, noen ganger blir jeg usikker men Oprah har jeg alltid tenkt godt om. Hun ble selv voldtatt som barn, og tror ikke alle de kjendisene er pedofile. Men så var det jo han der Epstein og mange kjendiser menget jo seg med han. 

det har med samfunnskulturen å gjøre, ikke konspirasjonsteorier. Se på Vågåsaken her i landet, at en voksen mann kan vandre rundt med en mindreårig i lang tid uten at lokalsamfunnet (og kona) synes det er problematisk for eksempel, det er samme greien bare i mindre skala.

Anonymkode: ce62d...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det har med samfunnskulturen å gjøre, ikke konspirasjonsteorier. Se på Vågåsaken her i landet, at en voksen mann kan vandre rundt med en mindreårig i lang tid uten at lokalsamfunnet (og kona) synes det er problematisk for eksempel, det er samme greien bare i mindre skala.

Anonymkode: ce62d...fcc

Oki :) Ja det var veldig rart at det gikk ant 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er rart at de som tror på én ting gjerne tror på absolutt alt bare det er sprøtt nok.

Gjerne gjensidig utelukkende teorier som byer på Mars og flat jord for eksempel.

 

Ikke mange som tror på flat jord da. Men virker som det er veldig mange som tror blindt på Qannon (korona er planlagt av Bill Gates/skyldes 5G-nettet, Biden er død, Trump skal snart gjenninsettes), særlig innen alternativmiljøet og blandt evangeliske kristne. 

Anonymkode: 5cf60...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men virker som det er veldig mange som tror blindt på Qannon (korona er planlagt av Bill Gates/skyldes 5G-nettet, Biden er død, Trump skal snart gjenninsettes), særlig innen alternativmiljøet og blandt evangeliske kristne. 

Anonymkode: 5cf60...73e

Er det en måte å fornekte virkeligheten på tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...