Gå til innhold

Hva skal dere spise på 17. mai?


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Har dere noen fast tradisjon som "må" følges i familien når det kommer enten til lunsj, kaker/kaffe eller t.o.m. middag?

Denne tråden henger vel litt sammen med "Hva skal du gjøre på 17. mai" (eller tilsvarende tittel), men retter seg mer inn på tradisjon og måltid/kaker. Jeg vet at veldig mange forbinder 17. mai med enten god frokost eller særlig rømmegrøt.

Vi skal ikke følge noen tradisjoner - annet enn å henge ut flagget i sine 12-13 timer, selvsagt. Istedenfor pølse med brød, tenker jeg å lage innbakte pølser (se oppskrift) for å gjøre litt mer ut av måltidet. Og vi skal ha noe så enkelt som gulrotkake på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie skrev (26 minutter siden):

Har dere noen fast tradisjon som "må" følges i familien når det kommer enten til lunsj, kaker/kaffe eller t.o.m. middag?

Denne tråden henger vel litt sammen med "Hva skal du gjøre på 17. mai" (eller tilsvarende tittel), men retter seg mer inn på tradisjon og måltid/kaker. Jeg vet at veldig mange forbinder 17. mai med enten god frokost eller særlig rømmegrøt.

Vi skal ikke følge noen tradisjoner - annet enn å henge ut flagget i sine 12-13 timer, selvsagt. Istedenfor pølse med brød, tenker jeg å lage innbakte pølser (se oppskrift) for å gjøre litt mer ut av måltidet. Og vi skal ha noe så enkelt som gulrotkake på dagen.

Har ingen tradisjoner som jeg følger, men er vant med at det er lov til å kose seg ekstra på 17 mai. Da jeg var barn så betydde det en is ekstra og mat som de voksne likte. Da datteren vokste opp, så var vi alltid hos svigers. Det var en hyggelig tradisjon. 

Hadde kjøpt roastbiff, men greide ikke å dy meg, så den er spist opp🙈 Har ikke kjøpt inn noe annet godt. Det henger litt sammen med at jeg får besøk to andre dager til uka og da blir det sikkert nok godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Tidligere pleide foreldrene mine å komme på seim lunsj/middag innimellom barnetog og borgertog. Da hadde vi ofte pølser i brød, hjemmelaget rømmegrøt og litt spekemat. 

I år blir det frokost/tidlig lunsj og enklere. Litt ekstra godt pålegg,  som eggerøre og bacon + dravle. Skal bake en pavlova også tenkte jeg. Vi har vært bortreist noen dager og skal kjøre hjem i kveld, så gjestene tar med seg litt hver - de var bare så glad for at det passet at de kunne komme til oss 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (12 minutter siden):

Tidligere pleide foreldrene mine å komme på seim lunsj/middag innimellom barnetog og borgertog. Da hadde vi ofte pølser i brød, hjemmelaget rømmegrøt og litt spekemat. 

I år blir det frokost/tidlig lunsj og enklere. Litt ekstra godt pålegg,  som eggerøre og bacon + dravle. Skal bake en pavlova også tenkte jeg. Vi har vært bortreist noen dager og skal kjøre hjem i kveld, så gjestene tar med seg litt hver - de var bare så glad for at det passet at de kunne komme til oss 😁

Dravle? Er det duppe? 

Vi pleier å være hos eksen min, men i år har de avlyst så ungene ville komme hit til oss. ❤️ Blir sodd og is med tilbehør. Enkelt og greit. Og ettersom vi fremdeles er uten stekeovn blir det ikke noen hjemmebakt kake. ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Dravle? Er det duppe? 

Vi pleier å være hos eksen min, men i år har de avlyst så ungene ville komme hit til oss. ❤️ Blir sodd og is med tilbehør. Enkelt og greit. Og ettersom vi fremdeles er uten stekeovn blir det ikke noen hjemmebakt kake. ☹️

Vet ikke hva duppe er 😁 men dravle er innkokt melk (med et eller annet surt i, så det klumper seg), slik at det blir brune klumper i en tynn brun mysekraft. Ser grusomt ut, men smaker nydelig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Fjordland rømmegrøt, jeg lagde rømmegrøt 1 mai og den var ikke god nok ifølge mannen. Det var klumper og den var kornete sa han, min mor lager fantastisk rømmegrøt så den er best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (56 minutter siden):

Vet ikke hva duppe er 😁 men dravle er innkokt melk (med et eller annet surt i, så det klumper seg), slik at det blir brune klumper i en tynn brun mysekraft. Ser grusomt ut, men smaker nydelig 🤣

Da er det ikke det samme. Duppe er også lagd på melk, men jevnet med mel og gjerne tilsatt brunost, brukes sammen med klubb / ball / komle. Flesk og duppe er også en rett, men da er det vel ikke brunost i duppa, da er den mer som en hvit saus (tror jeg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det blir koldtbord. Jeg har holdt på styre i mange dager med oppskrifter, handleliste, har allerede dekket langbord med hvit duk. Alt er klart nå. 

Er nok er resultat av lockdown og at jeg har behov for noe å gjøre.

Skulle nesten tro vi har invitert til stor fest 30 gjester, men det er bare meg og kjæresten, svigerfar, ungene mine pluss svigersønn. Vi blir 7 stk .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppveksten var det pølse med brød, is og kaker. Da jeg ble eldre ble det kveite med agurksalat og rømme, nå derimot er det ingen tradisjon i livet mitt sånn sett lenger. I fjor lagde jeg og vennen min biff, mens i morgen var planen å lage red thai curry-suppe. Er egentlig veldig glad i 17. Mai, men har ikke kjent på den gleden til det i år da. Kanskje ikke så rart siden det ikke er normal feiring i år heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Det blir koldtbord. Jeg har holdt på styre i mange dager med oppskrifter, handleliste, har allerede dekket langbord med hvit duk. Alt er klart nå. 

Er nok er resultat av lockdown og at jeg har behov for noe å gjøre.

Jeg synes jeg ser det for meg! Du er virkelig flink og håper det blir en flott dag for dere alle! Det er godt å kunne flytte fokuset over på festligheter - det har ikke blitt mye fest for de fleste av oss siste året.

Da jeg var en liten tur på butikken i går, så jeg en mann i 60-årene lese halvhøyt fra handlelisten sin på leting etter "kokesjokolade 70%, bakekakao, bakepulver..." og sikkert mer jeg nå har glemt. Han virket litt forvirret, men holdt roen. Jeg tenkte at det der var en utsending fra kona på kjøkkenet som var i full gang med forberedelsene til nasjonaldagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (7 timer siden):

Vet ikke hva duppe er 😁 men dravle er innkokt melk (med et eller annet surt i, så det klumper seg), slik at det blir brune klumper i en tynn brun mysekraft. Ser grusomt ut, men smaker nydelig 🤣

 

 

Høres definitivt ikke godt ut, nei 🤮😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir koldtbord-lunsj hos familie, antakelig av det ganske tradisjonelle slaget. Skal ha med litt mat, etter klare instrukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg synes jeg ser det for meg! Du er virkelig flink og håper det blir en flott dag for dere alle! Det er godt å kunne flytte fokuset over på festligheter - det har ikke blitt mye fest for de fleste av oss siste året.

Da jeg var en liten tur på butikken i går, så jeg en mann i 60-årene lese halvhøyt fra handlelisten sin på leting etter "kokesjokolade 70%, bakekakao, bakepulver..." og sikkert mer jeg nå har glemt. Han virket litt forvirret, men holdt roen. Jeg tenkte at det der var en utsending fra kona på kjøkkenet som var i full gang med forberedelsene til nasjonaldagen.

 

Ha ha, ikke bare bare å bli sendt ut av kona slik 😁 Hvis jeg sender kjæresten på handletur, så får jeg hundre telefoner i løpet av handleturen, så jeg kan like godt være med. 

Høres ut som du er flink selv du og jeg er helt enig med deg i at innbakte pølser er kjempegodt. Det skal vi også ha. Det blir en del av koldtbordet. 

Jeg lærer aldri og overdriver alltid. Det har jeg nok gjort nå også, men jeg tror jeg slipper å lage middag de nærmeste dagene. Blir nok mye rester :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (2 timer siden):

 

 

Høres definitivt ikke godt ut, nei 🤮😅

Du går glipp av noe her, skjønner du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til seinere i dag. 🇧🇻 Vi skal ha biffgryte til middag, og bløtkake til kaffen. Vi blir bare 3 stk., men det blir garantert koselig! 🙂 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (19 timer siden):

Du går glipp av noe her, skjønner du!

Hehe, i mine opphavstrakter tror jeg det der blir kalt for gomé (uttalt omtrent slik), det er innkokt fløte eller rømme. Jeg fikk smake det første gang for noen år siden og laget en grimase og klarte dessverre ikke å holde inne et helt spontant "æsj" og det ble litt latter rundt bordet av det der... Og heldigvis ingen fornærmelse :) Men jeg tror nesten at en må være oppvokst med det eller vendes til det over tid for å klare å like det, om en ikke liker det med en gang...

Men det er en veldig gammel tradisjonell bondekost... Jeg har lest at de laget det på gårder i Norge også på begynnelsen av 1800-tallet i en eller annen form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Hehe, i mine opphavstrakter tror jeg det der blir kalt for gomé (uttalt omtrent slik), det er innkokt fløte eller rømme. Jeg fikk smake det første gang for noen år siden og laget en grimase og klarte dessverre ikke å holde inne et helt spontant "æsj" og det ble litt latter rundt bordet av det der... Og heldigvis ingen fornærmelse :) Men jeg tror nesten at en må være oppvokst med det eller vendes til det over tid for å klare å like det, om en ikke liker det med en gang...

Men det er en veldig gammel tradisjonell bondekost... Jeg har lest at de laget det på gårder i Norge også på begynnelsen av 1800-tallet i en eller annen form.

Har smakt det et par ganger. Konsistensen er en smule spesiell. Men smaken er slett ikke ille.

Når det gjelder duppe, minner det meg om den den trønderske utgaven vi fikk sammen med klubb. En trøndersk mattradisjon jeg ikke har sans for. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 16.5.2021 den 14.14):

I oppveksten var det pølse med brød, is og kaker. Da jeg ble eldre ble det kveite med agurksalat og rømme, nå derimot er det ingen tradisjon i livet mitt sånn sett lenger. I fjor lagde jeg og vennen min biff, mens i morgen var planen å lage red thai curry-suppe. Er egentlig veldig glad i 17. Mai, men har ikke kjent på den gleden til det i år da. Kanskje ikke så rart siden det ikke er normal feiring i år heller. 

Nei, det er jo unntak - i år også dessverre. Men unntakstilstander er heldigvis bare midlertidige.

Men jeg tenker at siden du egentlig er glad i 17. mai er jo det et utrolig godt utgangspunkt til å lage din egen faste tradisjon rundt dagen. Du sier jo at du kommer fra tradisjoner rundt 17. mai. Nå tenker jeg at det kanskje er opp til deg å lage eller videreføre dine egne tradisjoner. Det du ønsker å ha med i feiringen og som du synes er positivt, kan du forsterke og annet kan du velge bort. Hva vil du spise? Vil du invitere noen faste gjester? Hva annet ønsker du å gjøre ut av dagen?

Det er jo det som er flott med å være voksen - at en mer har mulighet til å bestemme hvordan f.eks. høytider skal markeres. Selv prøver jeg meg litt frem på leting etter det som føles riktig. Og tradisjoner formes jo over år - en må bare begynne så vidt... Og hvem vet, kanskje det blir red thai curry kyllingsuppe som blir din tradisjon? Det er jo i seg kjempegodt! Jeg har kun smakt grytevariant, men ikke Toros. En hjemmelaget oppskrift. God 17. mai til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...