Gå til innhold

Problematisk konflikthåndtering


Morticia

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg har et til vanlig fantastisk bra forhold -- vi er dypt og inderlig glad i hverandre, har felles så vel som egne interesser, stortrives i hverandres selskap, har fantastisk sex osv. osv.

MEN, og det er et stort _men_: Vi har problemer med å håndtere konfliktsituasjoner. Vi reagerer helt forskjellig, og ingen av oss takler den andres reaksjoner særlig bra. Jeg blir sinna, han blir stille og innesluttet. Han synes jeg overdriver, jeg synes han overdriver. Selv om vi kan snakke skikkelig ut om ting etterpå sliter konfliktsituasjonene veldig på oss begge to når de oppstår. Vi føler at vi har havnet i et konflikthåndteringsmønster som er særdeles ufruktbart, og ettersom ingen av oss ønsker at dette skal bli et problem stort nok til å velte det flotte forholdet vi faktisk har, trenger vi innspill til hvordan vi skal klare å slutte med de vonde kranglene (for ordens skyld, det skjer ikke ofte, men det har likevel en negativ effekt på oss begge når det skjer, og innimellom ellers også) og heller heller kommunisere på en måte som er mer i tråd med hvordan vi ellers både kommuniserer og diskuterer.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Så bra at dere reagerer på dette nå og ikke om flere år. Konflikter er normalt i et hvert forhold, og derfor noe vi må møte enten vi er stille og innesluttet eller sinte av natur.

Jeg har forslag til en enkel ide for å øve seg i å kommunisere bedre. Bli enige om et tema dere skal diskutere. Velg et lett tema til å begynne med. Dere kan velge farligere temaer etter hvert, de dere krangler om ellers. En av dere snakker om gangen og kommer med sine synspunkter på saken. Det er forbudt å avbryte. Når den ene ferdig, uten å bli avbrudt, er det den andres tur. Samme regler gjelder. Hold på i ca. 15 min. Gjør øvelsen 2. hver dag. Poenget med den er å lære seg å lytte til den andre og å respektere den andres taletid.

En ide til: Meld dere på et kommunikasjonskurs for par. For eks.:Modum Bads Samlivssenter og mange Familiekontorer tilbyr slike kurs. De kalles PREP-kurs for par. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere reagerer på dette nå og ikke om flere år. Konflikter er normalt i et hvert forhold, og derfor noe vi må møte enten vi er stille og innesluttet eller sinte av natur.

Jeg har forslag til en enkel ide for å øve seg i å kommunisere bedre. Bli enige om et tema dere skal diskutere. Velg et lett tema til å begynne med. Dere kan velge farligere temaer etter hvert, de dere krangler om ellers. En av dere snakker om gangen og kommer med sine synspunkter på saken. Det er forbudt å avbryte. Når den ene ferdig, uten å bli avbrudt, er det den andres tur. Samme regler gjelder. Hold på i ca. 15 min. Gjør øvelsen 2. hver dag. Poenget med den er å lære seg å lytte til den andre og å respektere den andres taletid.

En ide til: Meld dere på et kommunikasjonskurs for par. For eks.:Modum Bads Samlivssenter og mange Familiekontorer tilbyr slike kurs. De kalles PREP-kurs for par. Lykke til.

> Så bra at dere reagerer på dette nå og ikke om flere år.

Better safe than sorry -- noe så bra som det vi har kaster man ikke bort sånn helt uten Widerøe :)

> Konflikter er normalt i et hvert forhold, og derfor noe vi må møte enten vi er stille og innesluttet eller sinte av natur.

Selvsagt. Jeg ønsker ikke et liv helt uten krangling, men at vi klarer å krangle på en måte som gjør oss begge mindre vondt.

> Jeg har forslag til en enkel ide for å øve seg i å

kommunisere bedre.

Vi har faktisk ingen kommunikasjonsproblemer på andre plan, tvert imot kan vi prate om alt mellom himmel og jord (vi er noen skikkelige skravlebøtter begge to :)), og diskutere så busta fyker uten at vi er annet enn saklig uenige. Nettopp derfor er det så innmari merkelig at vi er så dårlige til å krangle med hverandre. Ikke skjønner jeg helt hvordan det skjer bestandig, heller -- plutselig er vi bare midt oppi det.

> Bli enige om et tema dere skal diskutere. Velg et

lett tema til å begynne med. Dere kan velge

farligere temaer etter hvert, de dere krangler om

ellers.

[snip]

I og med at vi allerede har konstruktive, saklige diskusjoner om det alt og ingenting uten at _det_ er problematisk for oss (som sagt: engasjerte skravlebøtter :)), kan vi da hoppe rett til de farlige temaene i denne øvelsen med en gang?

> En ide til: Meld dere på et kommunikasjonskurs for par.

Vi vurderer det og kommer antakelig til å forsøke oss. Jeg tror imidlertid at vi kan ha større nytte av individuell veiledning framfor et gruppeopplegg.

> Lykke til.

Takk for det, og takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...