Gå til innhold

tok sitt eget liv, selvom han ikke virket deprimert?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han kan ha vært deprimert og skjult det godt for omverdenen.   Det er ikke uvanlig at et selvmord kan komme som lyn fra klar himmel for mange pårørende.

Anonymkode: a367c...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så en video av han her. Kan ikke se på han at han slet utfra videoen men det er vel sånn det er....

Anonymkode: 9bc1f...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sånt skjer spesielt blant profilerte folk (eksempelvis Avicii) - man bruker enormt med krefter på å holde en fasade utad mens man egentlig har det for jævlig og lever under ekstremt press. 

Fra utsiden ser det rart ut, all den tid man ser ekstremt vellykkede mennesker som har alt man kan drømme om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormen123
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så en video av han her. Kan ikke se på han at han slet utfra videoen men det er vel sånn det er....

Anonymkode: 9bc1f...4e3

Du tror da vel ikke at du klarer å se på folk om de er deprimerte eller ikke ut fra en video? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett at folk som er populære og har alt på stell uventet tar livet av seg.

Jeg forstår det ikke i det hele tatt. Jeg leste en gang at noen selvmord er ganske impulsive, og ikke skyldes psykisk sykdom eller andre problemer som ser veldig store ut utenfra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (21 minutter siden):

Jeg har sett at folk som er populære og har alt på stell uventet tar livet av seg.

Jeg forstår det ikke i det hele tatt. Jeg leste en gang at noen selvmord er ganske impulsive, og ikke skyldes psykisk sykdom eller andre problemer som ser veldig store ut utenfra.

 

Ja noen tar faktisk selvmord etter å ha blitt dumpa av kjæresten etter en kveld ute på byen, selvom de ellers ikke har noen problemer. Alkohol kan gjøre mye rart. 

Anonymkode: 5ba35...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (3 timer siden):

Meget vanlig med selvmord som kommer "ut av det blå".

Nå begynner jeg å lure litt hva du egentlig mener. For nokså lenge siden spurte jeg deg kupton et spørsmål. Har ei venninne som mistet sønnen sin i selvmord. Hun har hele tiden sagt at dette kom som "lyn fra klar himmel". Noe du mente ikke stemte i de aller, aller fleste tilfeller. Men noe du aldri ville ha motsagt etterlatte. Hva mener du egentlig?

Anonymkode: c4b05...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Meget vanlig med selvmord som kommer "ut av det blå".

Jeg tror vi snakker om to forskjellige ting.

Det er vel vanlig med selvmord som fremstår som at de kommer ut av det blå? Eksempelvis fordi vedkommende har gjort alt for å holde en fasade men egentlig har det for jævlig. 

Det er vel langt mer uvanlig at selvmord faktisk skjer ut av det blå uten grunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå begynner jeg å lure litt hva du egentlig mener. For nokså lenge siden spurte jeg deg kupton et spørsmål. Har ei venninne som mistet sønnen sin i selvmord. Hun har hele tiden sagt at dette kom som "lyn fra klar himmel". Noe du mente ikke stemte i de aller, aller fleste tilfeller. Men noe du aldri ville ha motsagt etterlatte. Hva mener du egentlig?

Anonymkode: c4b05...fd9

For de som tar livet sitt, gjelder at de nesten alltid har slitt over lang tid. Men mange er gode til å skjule det, og derfor kommer det ofte som en stor overraskelse på de nærmeste.

Så kan jo den enkelte tenke sitt om hvorfor det er slik (og om hvorfor andre snakker mye om det, men ikke gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 timer siden):

For de som tar livet sitt, gjelder at de nesten alltid har slitt over lang tid. Men mange er gode til å skjule det, og derfor kommer det ofte som en stor overraskelse på de nærmeste.

Så kan jo den enkelte tenke sitt om hvorfor det er slik (og om hvorfor andre snakker mye om det, men ikke gjør det).

De gangene jeg har gjort mine alvorligste selvmordsforsøk, med et par unntak, har det kommet "som lyn fra klar himmel" for både de jeg omgås daglig og behandlingsapparatet. Det er vel mer når jeg på et vis føler at jeg endelig har bestemt meg og gjort det beste og endelige valget. De gangene jeg velger å være åpen om mine tanker, er det jo fordi jeg er i tvil om det er det riktige. Og, som jeg har sagt før her på forumet, det er ikke et ønske om å fysisk dø som nødvendigvis er målet, men å komme seg bort fra en situasjon som virker håpløs og ikke ser ut til å ha noen annen farbar vei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man burde ikke tenke at det er sjokkerende, man bør heller være sjokkert over at dette ikke skjer oftere. For det måtte skje. Dere med selvmordsproblematikk bør tenke mer på hvorfor ikke enn hvorfor neste gang dere trår til. 

Anonymkode: b695d...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Man burde ikke tenke at det er sjokkerende, man bør heller være sjokkert over at dette ikke skjer oftere. For det måtte skje. Dere med selvmordsproblematikk bør tenke mer på hvorfor ikke enn hvorfor neste gang dere trår til. 

Anonymkode: b695d...e84

tenke på hvorfor ikke ta selvmord, enn hvorfor ta selvmord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blomsterfluen skrev (52 minutter siden):

tenke på hvorfor ikke ta selvmord, enn hvorfor ta selvmord?

Ja, man trenger ingen annen grunn til å gjøre det enn at man ikke har noen grunner til å la være. Det er derfor folk gjør det ut av det blå slik som denne kokken og det er egentlig ikke sjokkerende hvis man bare vet det. 

Anonymkode: b695d...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...