Gå til innhold

Ble lam etter stupeulykke, skylder på kommunen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/sport/lillebroren-ble-lam-etter-stupeulykke-pa-sorenga-_-skylder-pa-kommunens-skilting-1.15526668

 

Tragisk utfall. Jeg reagerer likevel på ansvarsfraskrivelsen, at de dytter ansvaret over på kommunen. Hvorfor hopper og stuper man et sted man ikke kjenner forholdene? Det er trist om vi ender opp med et Amerikasamfunn der man kan saksøke og bli saksøkt for alt?

Anonymkode: 60ff0...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var ikke så godt å si hva forholdene var på området basert på bildene i NRK saken, vet ikke hvorfor de er så sparsommelige med bilder

Når det er rett ved en badeplass tror jeg det er fort gjort å bli lurt av landskapet så sikkert greit å ha noen små gjerder eller noe i områdene rundt badeplasser om det er høyt fall ned til et grunt område dekket med vann.

Men ja en bør ikke stupe noe sted uten å sjekke forholdene det er jeg enig i.

Anonymkode: 20c99...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mennesker har et enormt behov for å ha noen å skylde på. Det er lettere å skylde på kommunen enn å innrømme at det var dumt å ikke sjekke forholdene før man stupte uti. Hvis skiltene står hver femte meter, vil det si at han maks sto 2,5 meter fra et skilt. Hvis det var så folksomt at han ikke klarte å se et av skiltene, må det være brudd på en meter-regelen ihvertfall. Hvis man ikke ser bunnen, tar man vel en ekstra titt langs kanten for å se om man ser et skilt? Uansett sto ikke kommunen der og tvang han til å stupe, det sto heller ikke at det var trygt å stupe, så den ulykken syns jeg han får ta ansvar for selv. Det blir for dumt hvis det skal være sånn at alt som kan være farlig, skal merkes med store skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Folk har blitt bortskjemt med skilting. Da jeg jobbet et sted så klaget folk på at de ikke fant kassa fordi det var ikke skiltet? Skal det henge et jævla noen skilt over alt snart? Alle butikkene og. Det bare lyser «COOP EXTRA» . Vi blir sløvet fordi over alt er det skilting snart og etter hvert så legger vi tydelgivis ikke lenger merke til vanlige skilt. Synes ulykken er tragisk altså og kritiserer ikke han, men er enig i at folk alltid skal ha noen å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.nrk.no/sport/lillebroren-ble-lam-etter-stupeulykke-pa-sorenga-_-skylder-pa-kommunens-skilting-1.15526668

 

Tragisk utfall. Jeg reagerer likevel på ansvarsfraskrivelsen, at de dytter ansvaret over på kommunen. Hvorfor hopper og stuper man et sted man ikke kjenner forholdene? Det er trist om vi ender opp med et Amerikasamfunn der man kan saksøke og bli saksøkt for alt?

Anonymkode: 60ff0...a9a

Jeg synes det er forskjell på å søke erstatning fra kommunen og å kritisere kommunens for manglende merking. Jeg synes det er overraskende at grunnforholdene ikke har blitt undersøkt ordentlig og at farlige områder er merket, siden dette er et av Oslos mest besøkte områder for bading - og stuping. Jeg stuper ikke, - men ser at veldig mange andre gjør det hver eneste dag. 

Håper kommunen skilter bedre umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes det er helt hårreisende å anklage kommunen for manglende skilting når det er skilt hver 5.meter langs brygga.

Det å sjekke dybden er regel nr 1 når en skal stupe. Det aller meste av bading og stuping skjer jo utenfor offentlige badesteder, og hver enkelt av de som stuper har ansvar selv for å sjekke dybden.

Jeg stuper,  og barna mine stuper, og akkurat dette har jeg drillet inn i dem fra første stup. Husker jeg som tenåring leste om ei amerikansk jente,  Joni, som ble lam i stupeulykke, og hennes historie gjorde dypt inntrykk på meg og har preget meg hele livet faktisk, og jeg har alltid henne i tankene dersom vi bader på nye steder.

Til slutt: det er jo en tragedie for ham det gjelder, livet blir snudd helt opp-ned. Fryktelig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

https://www.nrk.no/sport/lillebroren-ble-lam-etter-stupeulykke-pa-sorenga-_-skylder-pa-kommunens-skilting-1.15526668

 

Tragisk utfall. Jeg reagerer likevel på ansvarsfraskrivelsen, at de dytter ansvaret over på kommunen. Hvorfor hopper og stuper man et sted man ikke kjenner forholdene? Det er trist om vi ender opp med et Amerikasamfunn der man kan saksøke og bli saksøkt for alt?

Anonymkode: 60ff0...a9a

En ung mann i 20 årene er blitt lam fra livet og ned for litt over en uke siden. La familien og hans nære venner få legge skyld på det de vil. 

Var det skiltet? Ja. Er det skiltet godt nok? Absolutt ikke. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er helt hårreisende å anklage kommunen for manglende skilting når det er skilt hver 5.meter langs brygga.

Det å sjekke dybden er regel nr 1 når en skal stupe. Det aller meste av bading og stuping skjer jo utenfor offentlige badesteder, og hver enkelt av de som stuper har ansvar selv for å sjekke dybden.

Jeg stuper,  og barna mine stuper, og akkurat dette har jeg drillet inn i dem fra første stup. Husker jeg som tenåring leste om ei amerikansk jente,  Joni, som ble lam i stupeulykke, og hennes historie gjorde dypt inntrykk på meg og har preget meg hele livet faktisk, og jeg har alltid henne i tankene dersom vi bader på nye steder.

Til slutt: det er jo en tragedie for ham det gjelder, livet blir snudd helt opp-ned. Fryktelig trist.

Ja, jeg har også dette som barnelærdom. Jeg ser imidlertid stadig at folk kaster seg tilsynelatende ukritisk uti - helst hankjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner sjekker alltid dybden hvis de er på en ukjent plass. Kommunen burde heller satt opp skilt der det sto bading på eget ansvar. Håper ikke kommunen blir ansvarlig for denne ulykken for da vil det komme mange, mange slike saker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (15 timer siden):

Jeg synes det er forskjell på å søke erstatning fra kommunen og å kritisere kommunens for manglende merking. Jeg synes det er overraskende at grunnforholdene ikke har blitt undersøkt ordentlig og at farlige områder er merket, siden dette er et av Oslos mest besøkte områder for bading - og stuping. Jeg stuper ikke, - men ser at veldig mange andre gjør det hver eneste dag. 

Håper kommunen skilter bedre umiddelbart. 

Jeg synes det er mer overraskende at det ikke står et skilt med at  bading, hopping og stuping på eget ansvar. Snart kommer det vel at krav om å stille med badevakter også. 

En kan lett sammenligne det med å kjøre det bil. Det spørs om forsikringsselskapet hadde vært villige til å utbetale så mye om man hadde kjørt uforsvarlig inn i en ulykke. Her legger man ansvaret for å ha opptrått uforsvarlig over på noen andre. 

 

XbellaX skrev (11 timer siden):

En ung mann i 20 årene er blitt lam fra livet og ned for litt over en uke siden. La familien og hans nære venner få legge skyld på det de vil. 

Var det skiltet? Ja. Er det skiltet godt nok? Absolutt ikke. 

De kan legge skylden på det de vil. Når de går til avisen med anklager til kommunen gjør de det til en sak, og det må det være lov til å debattere. Hva slags samfunn ønsker vi oss? Det vil være helt umulig for de i kommunen å kunne forsvare seg på noen som helst måte, selv om de kanskje kunne ønsket det - hvem vet. 

Anonymkode: 60ff0...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er mer overraskende at det ikke står et skilt med at  bading, hopping og stuping på eget ansvar. Snart kommer det vel at krav om å stille med badevakter også. 

En kan lett sammenligne det med å kjøre det bil. Det spørs om forsikringsselskapet hadde vært villige til å utbetale så mye om man hadde kjørt uforsvarlig inn i en ulykke. Her legger man ansvaret for å ha opptrått uforsvarlig over på noen andre. 

 

Kommunen har sørget for at området er tilrettelagt for bading - og ikke minst hopping. Det er blitt bygget nettopp for dette formålet. Da bør de i tillegg sørge for å kartlegge bunnen i de samme områdene - og skilte spesifikt i forhold til hvordan grunnforholdene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kommunen har skylden. Kommunen kan se om de bør lære noe av det, og kanskje gjøre noen tiltak. "Skyld" er uinteressant. Jeg kjenner ikke godt nok til plassen, så jeg skal ikke mene noe om skiltingen der.

Jeg synes det bør være en plass for begrepet "uhell" uten at man absolutt skal ta noen for det. Det gjelder i trafikken også. Alle gjør feil noen ganger (i alle fall gjør alle andre det). Det er ikke menneskelig å være oppmerksom og vurdere riktig hele tiden. Derfor trenger vi sikkerhetsbelte, autovern, adskilte kjørefelt etc.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...