Gå til innhold

Boliger for studenter i Trondheim


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Er det noen her som vet litt om hvordan kapasiteten på boliger gjennom studentskipnaden er i Trondheim? Er det slik at førsteårsstudenter kan regne med å få leilighet når de har søkt om dette, eller bør studentene også søke om leilighet privat? Dattera skal flytte til Trondheim, og ingen av oss er kjent der 😮 Hun skal gå på Dragvoll, og vil gjerne bo i nærheten (sykkelavstand inntil en halvtime er OK).

Noen gode råd til forkomne sørlendinger 😄 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (1 time siden):

Er det noen her som vet litt om hvordan kapasiteten på boliger gjennom studentskipnaden er i Trondheim? Er det slik at førsteårsstudenter kan regne med å få leilighet når de har søkt om dette, eller bør studentene også søke om leilighet privat? Dattera skal flytte til Trondheim, og ingen av oss er kjent der 😮 Hun skal gå på Dragvoll, og vil gjerne bo i nærheten (sykkelavstand inntil en halvtime er OK).

Noen gode råd til forkomne sørlendinger 😄 ?

Ta kontakt med SiT (Studentskipnaden i Trondheim) og spør? De har nok ikke hybler til alle som søker, men det er mange studentbyer i Trondheim så det må da være haugevis med hybler tilsammen! Her ser du hvor de ulike studentbyene ligger i forhold de ulike studiestedene:

https://www.sit.no/hybel/våre-studentbyer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Ta kontakt med SiT (Studentskipnaden i Trondheim) og spør? De har nok ikke hybler til alle som søker, men det er mange studentbyer i Trondheim så det må da være haugevis med hybler tilsammen! Her ser du hvor de ulike studentbyene ligger i forhold de ulike studiestedene:

https://www.sit.no/hybel/våre-studentbyer

 

Ja, hun har vært inne på de sidene og søkt om hybel på steder i nærheten av fakultetet. Hun har ikke spurt direkte om kapasiteten, det kan hun jo egentlig gjøre. Men lurte også på om dere lokale visste noe om dette, sånn utenom det som står på samskipnaden sine sider.

Blir spennende dette, med en student i Trondheim 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare minner om at hvert ENESTE år er det store problemer for studenter å få seg bosted i de største byene i Norge. 

 

hilsen student

Anonymkode: ae6dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare minner om at hvert ENESTE år er det store problemer for studenter å få seg bosted i de største byene i Norge. 

 

hilsen student

Anonymkode: ae6dc...500

Så det er dumt å satse alt på å få hybel gjennom samskipnaden altså...? Er vel logisk det da.

Hun får vel kanskje prøve å finne et kollektiv som har en plass ledig. Hun er litt redd for å havne blant festefolk - det er jo ikke så lett når en er helt ny på nytt sted ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
påskelilje skrev (8 minutter siden):

Så det er dumt å satse alt på å få hybel gjennom samskipnaden altså...? Er vel logisk det da.

Hun får vel kanskje prøve å finne et kollektiv som har en plass ledig. Hun er litt redd for å havne blant festefolk - det er jo ikke så lett når en er helt ny på nytt sted ❤️ 

hun bør sikre seg ved å søke andre steder også med mindre hun vil risikere å sove i telt (så ille er det faktisk i flere byer). 

Anonymkode: ae6dc...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hun bør sikre seg ved å søke andre steder også med mindre hun vil risikere å sove i telt (så ille er det faktisk i flere byer). 

Anonymkode: ae6dc...500

Uff - ja, jeg har vel hørt om det... Jeg er som regel optimistisk anlagt, og regner med at ting ordner seg. Men det er jo lurt å minimere risikoen for at hun må sove i telt 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (31 minutter siden):

Så det er dumt å satse alt på å få hybel gjennom samskipnaden altså...?

Jeg tror ikke man kan basere seg på å få "tildelt" hybel som helt ny, i noen av de største byene.

En kollega har to studentbarn i Trondheim, de brukte hybel.no (og bare den) for å få tak over hodet i starten. Alt er mye lettere når man allerede bor i byen. De mest attraktive privathyblene går gjerne "i arv", slik at de ikke blir reelt ledige når noen flytter ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
laban skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke man kan basere seg på å få "tildelt" hybel som helt ny, i noen av de største byene.

En kollega har to studentbarn i Trondheim, de brukte hybel.no (og bare den) for å få tak over hodet i starten. Alt er mye lettere når man allerede bor i byen. De mest attraktive privathyblene går gjerne "i arv", slik at de ikke blir reelt ledige når noen flytter ut. 

Takk for tips & råd 🙂

Eldstemann går sine egne veier, så det er første gang vi har en "vanlig" student i Norge 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde kanskje regnet med at jeg skulle bidra, men jeg føler meg veldig utdatert der. Jeg tror ikke det er helt umulig å komme inn på en av studentbyene, og det er en god start. Da får man tildelt en venneflokk også🙂

Jeg er enig med Laban i at man må ha en annen plan også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (11 timer siden):

Hun fikk hybel!!! Fantastisk! Det var gøy 🙂

Og så jeg som skulle til å tipse nå🤪 Men gratulerer - kjekt for dere alle å vite at hun har tak over hodet. Hvor fikk hun hybel da?

Det har vært litt lettere å få hybel både privat og gjennom SiT nå under pandemien her i Trondheim. Ikke så rent få har valgt å flytte til hjemkommunene side, og flere ventet til et stykke utpå høsten/vinteren før se kom tilbake etter sommer- og juleferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (12 minutter siden):

Og så jeg som skulle til å tipse nå🤪 Men gratulerer - kjekt for dere alle å vite at hun har tak over hodet. Hvor fikk hun hybel da?

Det har vært litt lettere å få hybel både privat og gjennom SiT nå under pandemien her i Trondheim. Ikke så rent få har valgt å flytte til hjemkommunene side, og flere ventet til et stykke utpå høsten/vinteren før se kom tilbake etter sommer- og juleferie. 

Ja, vi ble så glade! Det er en hybel i ei studentblokk ikke langt fra instituttet der hun skal gå (et par km tror jeg) Husker ikke hva det het, men det er en studentby med både små hus og 2 lange blokker. Skal dele kjøkken og bad med 2, tror jeg. Blir spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (22 timer siden):

Ja, vi ble så glade! Det er en hybel i ei studentblokk ikke langt fra instituttet der hun skal gå (et par km tror jeg) Husker ikke hva det het, men det er en studentby med både små hus og 2 lange blokker. Skal dele kjøkken og bad med 2, tror jeg. Blir spennende! 

Høres ut som Voll, eller Steinan studentby. Begge er fine og ligger nær marka. Det er gode bussforbindelser fra studentbyen både til sentrum og campus, men det er ikke rare sykkelturen heller 😊 Hils henne velkommen til Trondheim, her er praktiseres det kjærestegaranti overfor studentene kan du fortelle ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (1 time siden):

Høres ut som Voll, eller Steinan studentby. Begge er fine og ligger nær marka. Det er gode bussforbindelser fra studentbyen både til sentrum og campus, men det er ikke rare sykkelturen heller 😊 Hils henne velkommen til Trondheim, her er praktiseres det kjærestegaranti overfor studentene kan du fortelle ;) 

Steinan, tror jeg det var 😊 Hun gleder seg veldig til å starte opp på et nytt sted ❤ Høres bra ut med den garantien 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er vi her og har installert studenten på hybelen ❤ Så spennende - hun er skikkelig motivert for studenttilværelse nå! Så i morgen skal vi en tur på Ikea og supplere litt, og se litt av Trondheim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Nå er vi her og har installert studenten på hybelen ❤ Så spennende - hun er skikkelig motivert for studenttilværelse nå! Så i morgen skal vi en tur på Ikea og supplere litt, og se litt av Trondheim!

Gå dere en tur på solsiden og møllenberg også :) 

Anonymkode: 542c6...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå dere en tur på solsiden og møllenberg også :) 

Anonymkode: 542c6...7f9

Er absolutt ikke kjent her, men skal undersøke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...