Gå til innhold

Færre lungedødsfall i pandemiåret 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.fhi.no/nyheter/2021/farre-lungedodsfall-i-pandemiaret-2020/
 

I pandemiåret 2020 døde 624 færre personer av lungesykdommer enn i 2019. Dette gir en lavere dødelighetsrate enn det som er forventet sammenliknet med tidligere år, viser nye tall fra Dødsårsaksregisteret.

Samtidlig melder NTB at det i 2020 ble det registrert 459 koronarelaterte dødsfall i Dødsårsaksregisteret. 415 av er registrert med covid-19 som underliggende dødsårsak.

Lukter det litt av disse tallene? 

Om PCR tas på rutine ved dødsfall, så vil den slå ut på bortimot alle dødsfall hvor kroppen svikter; betennelser og nedsatt immunforsvar. Det betyr ikke at de døde av virus, det betyr at de hadde spor av virus i kroppen - som alle mennesker i alle tider har hatt.

Er det slik at folk som er registrert som døde av covid ville dødd likevel av annen lungesykdom? Hvorfor godtar alle, inkludert pressen, den offisielle versjonen fra myndighetene, helt uten kritiske spørsmål? Det virker som om flertallet er totalt hjernevasket av propagandaen. 

Mens man her på berget godtar tap av personlig frihet, vaksinepass og alle mulige restriksjoner uten å mukke, ser man i utlandet lagt større evne til kritisk tenkning.

Den irske patologiforeningen stiller spørsmål ved covid-19 dødstall. Informasjonsansvarlig for foreningen, dr. Patrick O’Connor, sier tallene som oppgis av National Public Health Emergency Team (Nphet) mangler vitenskapelig grunnlag, fordi den primære dødsårsaken oppgis som Covid-19 selv på pasienter som allerede var terminalt syke.

https://www.independent.ie/irish-news/mayo-coroner-questions-nphets-figures-for-covid-deaths-40326117.html

Offisielle covid-dødstall i UK vil nå bli etterforsket.

https://www.covid19assembly.org/covid-deaths-audit/

99% av de som døde av covid hadde andre alvorlige underliggende sykdommer meldes det fra Italia.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

 

Anonymkode: 27d01...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert vanskelig å bli enig om et nøyaktig tall siden det er gråsoner hvor man kan diskutere om pasienten døde av covid-19 eller den underliggende sykdommen.

Jeg stoler mest på overdødelighet og ikke registrerte dødsfall. I Russland er har det vært rundt 400 000 ekstra dødsfall, eller 0.4% av befolkningen.

Til sammenligning har ca 0.15% av svenskene registrert omkommet av covid-19 0.015% av alle nordmenn.

Restriksjoner virker i alle fall. Det er for mange som dør hvis man bare slipper det løs. Jeg tror kanskje man før eller siden må åpne opp og akseptere at noen dør, sånn som med influensa. De mest sårbare vil kanskje stadig få oppdaterte vaksiner, men andre har en viss beskyttelse av gamle vaksiner. Vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (22 timer siden):

Det er sikkert vanskelig å bli enig om et nøyaktig tall siden det er gråsoner hvor man kan diskutere om pasienten døde av covid-19 eller den underliggende sykdommen.

Jeg stoler mest på overdødelighet og ikke registrerte dødsfall. I Russland er har det vært rundt 400 000 ekstra dødsfall, eller 0.4% av befolkningen.

Til sammenligning har ca 0.15% av svenskene registrert omkommet av covid-19 0.015% av alle nordmenn.

Men det har utvilsomt vært flere dødsfall i 2020 og 2021 sammenlignet med tidligere, uten at jeg har satt meg ned i tallene. I Sverige for noen måneder siden fortvilte de over at de hadde 6-8% ledig kapasitet innen eldreomsorgen - det var gått med så mange eldre i covid-19.

Og det at færre har dødd av lungesykdommer, kommer jo gjerne av at det er en nedgang innen dette generelt, da folk følger smittevernråd (håndhygiene, avstand, ikke håndhilse, holde seg hjemme med symptomer på sykdom og forkjølelse). Hadde vi holdt disse rådene i en normal situasjon der det ikke var covid-19, tror jeg vi hadde sett disse tallene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Grunnen til færre dødsfall er nok tiltakene. I land som ikke har hatt strenge tiltak og nedstegninger er dødstallene skyhøye, se bare på India og Brasil. At vi akkurat i Norge har hatt færre dødsfall viser bare att myndighetene har gjort de rette tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (10 timer siden):

Men det har utvilsomt vært flere dødsfall i 2020 og 2021 sammenlignet med tidligere, uten at jeg har satt meg ned i tallene. I Sverige for noen måneder siden fortvilte de over at de hadde 6-8% ledig kapasitet innen eldreomsorgen - det var gått med så mange eldre i covid-19.

Og det at færre har dødd av lungesykdommer, kommer jo gjerne av at det er en nedgang innen dette generelt, da folk følger smittevernråd (håndhygiene, avstand, ikke håndhilse, holde seg hjemme med symptomer på sykdom og forkjølelse). Hadde vi holdt disse rådene i en normal situasjon der det ikke var covid-19, tror jeg vi hadde sett disse tallene bedre.

Det har vært færre dødsfall i Norge under pandemien enn i normale år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange eldre og de med kroniske lungesykdommer dør av lungebetennelse og influensa. Da vi har hatt strengt smitteregime har det vært mindre vanlig smitte. Om vi ikke hadde hatt smittevernsregler hadde det vært mange døde både av vanlig smitte pluss korona. Kapasiteten på norske sykehus hadde ikke klart dette.

Anonymkode: 01ce1...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange eldre og de med kroniske lungesykdommer dør av lungebetennelse og influensa. Da vi har hatt strengt smitteregime har det vært mindre vanlig smitte. Om vi ikke hadde hatt smittevernsregler hadde det vært mange døde både av vanlig smitte pluss korona. Kapasiteten på norske sykehus hadde ikke klart dette.

Anonymkode: 01ce1...6ee

Takk, du sa noe av det jeg ønsket å frem med på en mye enklere måte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...