Gå til innhold

KJ vil naturligvis ikke ta en vaksine mot noe hun ikke ikke mener er noen trussel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenk hvor sint hun vil bli etterhvert som Corona-sertifikatet stadig får nye premisser og bruksmåter. Uten sertifikat må hun vel leve et ganske begrenset liv, eller? Og ikke bare hun. 

Anonymkode: b13c3...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tenk hvor sint hun vil bli etterhvert som Corona-sertifikatet stadig får nye premisser og bruksmåter. Uten sertifikat må hun vel leve et ganske begrenset liv, eller? Og ikke bare hun. 

Anonymkode: b13c3...7cc

skulle nesten tro det, men ser her i byen har de valgt å ha hyperrask test ved inngangspartiet til konsert/tilstelningen ( dette er i regi av kommunen, en sommertilstelning for byens innbyggere). Så det er mulig å delta uten å ha pass

Anonymkode: f022e...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenk hvor sint hun vil bli etterhvert som Corona-sertifikatet stadig får nye premisser og bruksmåter. Uten sertifikat må hun vel leve et ganske begrenset liv, eller? Og ikke bare hun. 

Anonymkode: b13c3...7cc

Jeg vet ikke. De norske myndighetene sier at de arbeider med løsninger som ikke skal ekskludere de som har valgt å ikke ta vaksine og at man da løser det på annet vis, bl.a. med testing så lenge covid-19 er en trussel. Men det er innenfor Norge - og jeg er ikke helt sikker på det før jeg ser det i praksis. En ser jo hva som skjer utenfor landegrensene. I England kan en visst nå merke av på Tinder om en er vaksinert eller ikke. Å komme seg til andre land kan muligens bli vanskelig. En ser jo allerede at det har skjedd en diskriminering av de som ikke har smarttelefon - de har ikke frem til nå vært utelukket fra Helsenorge. Enten det er frivilli eller ikke.

Jeg var på onsdag på et digitalt møte der en mann fra et direktorat (husker ikke hvilket, for det er i ferd med å bytte navn), nevnte at de ser at så mange som 14% av befolkningen ikke er i stand til å benytte seg av digitale tjenester. Der er også ungdommer inkludert, for de vet svært godt hvordan bruke sosiale medier, men ikke offentlige tjenester som NAV.no og Helsenorge, samt en del eldre som f.eks. får svekket syn, skjelver på hendene eller får manglende opplæring av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (22 minutter siden):

Jeg var på onsdag på et digitalt møte der en mann fra et direktorat (husker ikke hvilket, for det er i ferd med å bytte navn), nevnte at de ser at så mange som 14% av befolkningen ikke er i stand til å benytte seg av digitale tjenester. Der er også ungdommer inkludert, for de vet svært godt hvordan bruke sosiale medier, men ikke offentlige tjenester som NAV.no og Helsenorge

Da går det mest på viljen til å gidde være seg dette.

Anonymkode: e41b1...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da går det mest på viljen til å gidde være seg dette.

Anonymkode: e41b1...d3b

Ja, det har du rett i når det gjelder de helt unge. Det er en kjent problemstilling at mange unge dropper tidlig ut av VGS og vil tro det er en sammenheng der. Det varierer om det er de unges ansvar/skyld selv eller ikke. Samt rehabilitering av fengselsinnsatte og rusmisbrukere, for å nevne noen grupper. Tenk bare på en som har sittet innelåst i fengsel siden begynnelsen av 2000-tallet, hvor mye de har å sette seg inn i under sin rehabilitering - og det er pålagt av samfunnet som en del av straffen i form av det å være isolert fra samfunnet og ikke frivillig. Så å trekke en slik konklusjon blir for enkel.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (23 minutter siden):

Ja, det har du rett i når det gjelder de helt unge. Det er en kjent problemstilling at mange unge dropper tidlig ut av VGS og vil tro det er en sammenheng der. Det varierer om det er de unges ansvar/skyld selv eller ikke. Samt rehabilitering av fengselsinnsatte og rusmisbrukere, for å nevne noen grupper. Tenk bare på en som har sittet innelåst i fengsel siden begynnelsen av 2000-tallet, hvor mye de har å sette seg inn i under sin rehabilitering - og det er pålagt av samfunnet som en del av straffen i form av det å være isolert fra samfunnet og ikke frivillig. Så å trekke en slik konklusjon blir for enkel.

Jo, men det blir noe annet (også med eldre). Men unge som er født og oppvokst på nettet klarer nok fint å bruke tjenestene på nav.no og helsenorge.no, hvis de gidder.

Anonymkode: e41b1...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 9.49):

Jo, men det blir noe annet (også med eldre). Men unge som er født og oppvokst på nettet klarer nok fint å bruke tjenestene på nav.no og helsenorge.no, hvis de gidder.

Anonymkode: e41b1...d3b

Vi må nok bli enige om å være delvis uenige her, men mulig vi er mer enige enn det ser ut til. Jeg mener at bildet er mer sammensatt. Unge mennesker er prisgitt av sine foresattes økonomi noe som også styrer tilgangen til internett. Tilgang til internett er en forutsetning for å tilegne seg ferdigheter, informasjon, rettigheter m.m. I en studie gjort i 2020 kan jeg lese at husholdninger med samlet inntekt på under 300.000 kr. som har barn, er internettdekningen så lav som 75% - det overrasket meg - mens den i befolkningen for øvrig er på 95%. I tillegg setter studien fokus på at evne til å bruke digitale tjenester samt konsentrere seg om noe, avhenger av mye. Forstyrres konsentrasjonen f.eks. av konflikter i omgivelsene, har smerter, nedstemthet eller annet, innvirker dette på evnen til å benytte tjenester hvor en skal ta imot og kommunisere.

Jeg anbefaler deg virkelig å lese undersøkelsen "Digital ekskludering" (PDF) om du ønsker å vite mer om dette emnet, for det var svært interessant å lese hvem som er utsatt for digital ekskludering og hva man vet og tror er årsakene til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...