Gå til innhold

ISTDP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaring med ISTDP?  Positive og negative sider? Hvilke vansker hadde du? Tok det lang tid før du merket evnt. bedring?

Anonymkode: 61e28...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gått i det i ca to år. Personlighetsforstyrrelser. Kronisk suicidal. Traumer.
positivt: effektivt for å lære meg å tåle følelsene, være i relasjon.

negativt: veldig krevende, får det ofte vanskelig

Er så takknemlig for denne terapien! 

Anonymkode: ca6ff...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Om noen flere også har erfaringer setter jeg pris på det. 

Anonymkode: 61e28...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Om noen flere også har erfaringer setter jeg pris på det. 

Anonymkode: 61e28...5e0

Skal du igang med istdp selv? Eller går du allerede i denne terapien? 

Anonymkode: ca6ff...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal du igang med istdp selv? Eller går du allerede i denne terapien? 

Anonymkode: ca6ff...be2

Jeg går i terapi, ja. 

Anonymkode: 61e28...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Hva syns du selv om ISTDP så langt da? Jeg satte meg nylig inn i ulike psykodynamiske retninger fordi jeg skulle velge en terapeut, virker som ISTDP er populært i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (6 timer siden):

Hva syns du selv om ISTDP så langt da? Jeg satte meg nylig inn i ulike psykodynamiske retninger fordi jeg skulle velge en terapeut, virker som ISTDP er populært i Norge.

Lurt. Hvilken terapeut endte du opp med å velge?

Min erfaring så langt er:
Positivt: Man går veldig rett på problemstillingen og man bruker ikke mye tid på å snakke om ting som oppleves som uvesentlig. Man tenker at det som skjer i relasjon til behandler også er det som skjer i relasjoner ellers, noe jeg føler stemmer for min del og som hjelper meg til å innse hvordan ting virkelig er og hvordan jeg kan endre meg.

Negativt: Er usikker på om terapi formen er rett for meg da jeg ikke responderer så godt på behandling med tanke på at jeg ikke har blitt noe særlig mye bedre i forhold til det jeg søkte terapi for. Er av og til vanskelig å føle på at man blir presset opp i et hjørne hver time uten å bli bedre.

Anonymkode: 61e28...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg endte opp med en behandler i Wien, sida en terapi nå uansett ville foregått over Skype, og fordi det er billigere. Hun er psykoanalytiker inspirert av Lacan og Klein bl.a. I denne terapiformen er det nok mindre "press" fra behandler om hva det skal snakkes om enn i ISTDP. Poenget er fri assosiasjon, at jeg sier det som faller meg inn, forteller om drømmer, fantasier og minner og sensurerer meg selv så lite som mulig. Terapeuten sier og styrer lite, men er flink til å påpeke sammenhenger jeg ikke ser selv og få meg til å tenke. Og så er det verdifullt å ha noen du føler du kan si "alt" til uten å bli dømt eller at de blir sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurt. Hvilken terapeut endte du opp med å velge?

Min erfaring så langt er:
Positivt: Man går veldig rett på problemstillingen og man bruker ikke mye tid på å snakke om ting som oppleves som uvesentlig. Man tenker at det som skjer i relasjon til behandler også er det som skjer i relasjoner ellers, noe jeg føler stemmer for min del og som hjelper meg til å innse hvordan ting virkelig er og hvordan jeg kan endre meg.

Negativt: Er usikker på om terapi formen er rett for meg da jeg ikke responderer så godt på behandling med tanke på at jeg ikke har blitt noe særlig mye bedre i forhold til det jeg søkte terapi for. Er av og til vanskelig å føle på at man blir presset opp i et hjørne hver time uten å bli bedre.

Anonymkode: 61e28...5e0

Hvor lenge har du gått i terapi? Jeg synes det er vanskelig å merke bedring på kort sikt, men når jeg ser tilbake så ser jeg at jeg har gjort ganske store fremskritt. Jeg og føler meg presset opp i et hjørne hver time og det er vanskelig å motivere seg til timene fordi det er så vanskelig å være der. Men over tid så ser jeg at det er det som skal til. Jeg har gått i ca 2 år så det er ingen quick fix. 

Anonymkode: ca6ff...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor lenge har du gått i terapi? Jeg synes det er vanskelig å merke bedring på kort sikt, men når jeg ser tilbake så ser jeg at jeg har gjort ganske store fremskritt. Jeg og føler meg presset opp i et hjørne hver time og det er vanskelig å motivere seg til timene fordi det er så vanskelig å være der. Men over tid så ser jeg at det er det som skal til. Jeg har gått i ca 2 år så det er ingen quick fix. 

Anonymkode: ca6ff...be2

Har gått i ett halvt år. Godt å høre jeg ikke er den eneste. Kanskje jeg bare må gi det mer tid. 

Anonymkode: 61e28...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...