Gå til innhold

Reise alene


Savannah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Savannah skrev (13 timer siden):

Noen her som liker å reise alene?  I så fall, hva mener dere er fordeler og ulemper?

Det er mange år siden jeg reiste noe særlig alene nå, men jeg gjør ofte ting alene når jeg reiser med mann eller venninner. 

Kort uttrykt er vel fordelene at man bestemmer helt selv over hva man skal gjøre og når. Ingen legger seg opp i hva man bruker reisebudsjettet på, og det er ingen i reisefølget med andre interesser. 

Ulempene synes jeg er at det kan bli litt rastløst - jeg finner f.eks. ikke roen ved å ta en kaffe og se på folkelivet hvis jeg er alene. Det må være noe interessant med selve stedet for at jeg skal ta slike pauser på egen hånd.  Reisemålet bør være et sted der det er noe konkret å se / oppleve, f.eks. en storby. Transportetappene kan være litt kjedelig uten selskap, heldigvis finnes det godt lesestoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (13 timer siden):

Noen her som liker å reise alene?  I så fall, hva mener dere er fordeler og ulemper?

Hva ligger i å reise alene? Jeg har reist mye alene med jobben, og det synes jeg er helt ok, ofte bedre enn å reise med kolleger (selvfølgelig litt avhengig av hvem).

 

Å reise på ferie alene er jo noe helt annet. Ville nok gjort det om jeg var singel, men ville vel valgt reisemål og type steder litt med omhu. Ville nok savnet noen å dele opplevelsene med. Å gå på restaurant alene synes jeg kan være helt ok, og gjør det heller på nye steder enn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (13 timer siden):

Noen her som liker å reise alene?  I så fall, hva mener dere er fordeler og ulemper?

Ja, elsker det. Men, er litt mer bevisst på å reise til "trygge" steder enn om jeg drar med flere. 

Anonymkode: 081f4...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg reiser aldri på ferie alene, men hadde nok likt det, tror jeg. Nyter de få turene jeg har i jobbsammenheng, synes det er fint å rusle rundt i en ny by og kikke på folk og bygninger, kanskje få med meg en konsert, sitte i en park og lese, og ha et hotellrom alene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig og bor alene.  Jeg reiser noen ganger alene også og om noen dager drar jeg på Norgesferie.  Planen er å besøke noen underveis, men reise alene stor del av tiden.  En av ulempene er at det er dyrt.  Overnatting er dyrere for en person enn for to personer i samme rom.  Jeg kommer til å bo på pensjonater eller vandrerhjem (da alene på rom) og det å lage mat til meg alene lønner seg neppe.

Jeg har råd til det og jeg liker det.  Jeg har planen klar og overnattinger er bestilt.  Noen steder har jeg bestilt hotell og da skal jeg spise godt på restauranter, men ikke hele tiden.  Jeg liker å være på billige steder for der møter jeg spennende mennesker.

Jeg blir mest i byer/tettsteder.  Hvis jeg skal reise landlig så vil jeg heller være sammen med flere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har reist alene til andre siden av jordkloden flere ganger. Hatt mine livs beste opplevelser. Ingen problemer med å bli kjent med andre som reiser. Har blitt et tryggere og lykkeligere menneske. Er mer ensom i Norge. Ulempen er at det er dyrere med overnatting. Men jeg er ikke så kresen. Drit kjedelig å bo på flott hotell i uke etter uke uansett. 😊

Anonymkode: eff9e...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiste alene som ung og enslig, men nå er livssituasjonen annerledes, og å reise på ferie alene likedan.

Jeg ser mange fordeler med å reise alene, som andre også har påpekt. Det å ikke ha noen å dele opplevelsene sammen med, husker jeg var det kjipeste. og desperasjonen når alle bøkene var utlest. Var kun walkman’en igjen da, som kunne holde meg med selskap! 😉 

Tror det vil kunne oppleves som mindre ensomt å reise alene i dag, hvor man har muligheten til å dele både bilder og videosnutter med familie og venner, der og da. Blir liksom ikke helt det samme med postkort, som gjerne kommer frem til mottaker først etter at du selv har kommet hjem… Og å kunne laste ned bøker og diverse er jo også genialt. 

Anonymkode: 7009e...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg kunne ikke reist alene utenlands. Jeg hadde ikke trivdes med det, men jeg kunne fint ha dratt på biltur/fototur i Norge alene og kost meg. 

Jeg er glad jeg har samboeren å reise med, men skulle fint ha kost meg alene også. Så lenge jeg har fotoapparatet, så hadde ikke det vært noe problem. Det er noen fordeler med å reise alene også, når en er glad i å fotografere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kunne reist alene til et «vanlig» sydensted kun med formål sol. Måtte hatt fin veranda, roomservice og  mulighet til å kjøpe med mat dit. Ikke glad i å spise ute alene, men hadde sikkert gjort litt av det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn noen ekstra dager i forbindelse med jobb noen ganger, og det fungerer fint for meg. Ellers har jeg kun reist alene én gang, da jeg plutselig fikk en ekstra uke fri uten at noen andre hadde det. Jeg hadde sitter inne på sommerskole mens resten lå og sola seg ved sjøen hele sommeren. Jeg bare MÅTTE ha sol før vinteren kom, så jeg kjøpte en billig hopp-på-tur til en spansk badeby på tampen av sommeren. Det var helt «greit», men ganske kjedelig, og tviler på at jeg ville gjort det samme om igjen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...